بر اساس این بخشنامه، محاسبه سود برای حساب های کوتاه مدت به این صورت خواهد بود که موجودی باید حداقل یک ماه در سپرده باقی بماند و در غیر این صورت سودی به آن تعلق نمی گیرد...

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از قانون،  کامران ندری / عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه ای، بانک ها را موظف و مکلف به حذف سود روزشمار و جایگزینی آن با سود ماه‌شمار کرد.بر اساس بخشنامه‌ بانک مرکزی، بانک‌ها موظفند سود بانکی را بر اساس حداقل مانده در ماه محاسبه و به مشتریان خود پرداخت کنند و به نوعی نرخ سود روزشمار سپرده های بانکی را به ماه شمار تبدیل کنند. به طور کلی ‌در نظام بانکی اگر قرار است بانک ها بر اساس اصول عمل کنند باید سود متناسب با سررسید تعیین کنند. سپرده‌های روزشمار و کوتاه مدت، دقیقا مصداق سپرده های عندالمطالبه هستند که سرمایه گذار هر زمان و هر لحظه که اقدام کند، می تواند به برداشت سپرده و سود آن اقدام کند.در چنین سپرده هایی بانک متعهد می شود به صورت آنی و هر ساعت و لحظه که صاحب سپرده مراجعه کرد، بتواند مبلغ مورد تعهد را برداشت کند . در نظام های بانکی دنیا چنین روشی مرسوم نیست و سپرده کوتاه مدت روز شمار وجود خارجی ندارد . این مساله را می‌توان تفاوت بزرگ نظام بانکی ایران با بانکداری متعارف دنیا دانست.از این رو بخشنامه بانک مرکزی، نخستین گام برای حل این مساله است، زیرا بر اساس این بخشنامه روند پرداخت سود روز شمار به حساب های پس انداز کوتاه مدت متوقف می‌شود و با پرداخت سود به صورت ماه شمار، ماهیت سپرده های جاری دیداری و آنی تغییر خواهد کرد.

بر اساس این بخشنامه، محاسبه سود برای حساب های کوتاه مدت به این صورت خواهد بود که موجودی باید حداقل یک ماه در سپرده باقی بماند و در غیر این صورت سودی به آن تعلق نمی گیرد. این اقدام به لحاظ سازوکارهای اقتصادی منطقی است و با عملیات متعارف بانکداری جهانی تطابق دارد و اگر سپرده گذار خواهان دریافت سود بیشتر است، باید سپرده خود را مدت بیشتری نزد بانک بگذارد تا مشمول دریافت سود ماه شمار شود .البته با توجه به شرایط فعلی اقتصاد نمی توان انتظار داشت تغییر رویه پرداخت سود از روزشمار به ماه شمار تاثیر زیادی روی سرعت گردش پول داشته باشد ، اما می‌توان به گردش مالی قابل ملاحظه در شبکه بانکی امیدوار بود زیرا با این کار امکان پرداخت وام و تسهیلات به سپرده گذاران نیز فراهم می‌شود.

در حالی که میزان پرداخت تسیهلات به سپرده گذاران محدود است و اغلب سپرده گذاران از خدمات و منابع بهره ای نمی‌برند با سیاست جدید بانک مرکزی می توان به تغییر این شرایط و رونق نسبی اقتصاد امیدوار بود . با این حال ایجاد تنوع در سیستم بانکداری کشور باید مورد نظر باشد ، به گونه‌ای که بانک ها به سوی سپرده گذاری با سررسیدها و نرخ سودهای متفاوت حرکت کنند و سپرده گذاران را با نرخ سود نسبتا بالا و منطقی به نگهداری نقدینگی در بانک ها تشویق کنند.البته باید توجه کرد که در سایر کشورها بانک های مرکزی نرخ سود را تکلیف و دیکته نمی کنند و این کار در اختیار بانک هاست و آن‌ها با توجه به شرایط مختلف نسبت به تعیین نرخ سود اقدام می کنند؛ در اصل در دنیا نرخ سود بانکی در بازار غیر بانکی و عمده‌فروشی ها تعیین می شود و تلاش ها در این جهت است که نرخ سود در بازار هدف گذاری شود.با این حال در ایران باید به ساختار مناسب در اقتصاد و سیستم بانکی دست یابیم زیرا آن گونه که در کشورهای توسعه یافته سیاست‌گذاری پولی و نرخ سود دنبال و اجرایی می شود، در کشور ما انجام نشده است.بدون تردید حرکت با تحولات حوزه پولی و استفاده ازتکنولوژی‌های نوین و سیاست گذاری های پولی، امکان بهینه کردن فضای پولی و بانکی در کشور میسر خواهد شد .

لینک کوتاه
سپرده های کوتاه مدت عندالمطالبه بخشنامه بانک مرکزی