مدتی است که از عرضه نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی می گذرد و فعالان این حوزه با امیدواری نسبت به آینده نفتی ایران آن را راهی برای دورزدن تحریم ها و اقدامی برای بهره گیری از توان بخش خصوصی می دانند این درحالی است که که از دید کارشناسان در صورت تداوم و بهبود زیرساخت ها بورس انرژی موثر واقع شده و در کنار ده ها تدبیر مبتکرانه قادرخواهد بود تا جریان صادرات نفت کشور را سرپا نگه دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد حسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز دراین باره معتقد است : یکی از آیتم هایی که دولت به خوبی درباره آن اندیشیده است تا به یاری آن بتواند از تحریم های نفتی گذر کند و حرف و حدیثی را هم به دنبال نداشته باشد، بورس انرژی است به علاوه آنکه یکی دیگر از مزیت های بورس انرژی این است که با خرید از این محل می توان اطمینان به مسیر شفاف راه داشت و دراینجا خریداران و فروشندگان مشخص هستند و مشکلی را درادامه راه ایجاد نخواهد کرد.
این فعال اقتصادی افزود: عملکرد بورس انرژی درهمین مدت کوتاه بسیار رضایت بخش بود و ای کاش که این اتفاق در سال های گذشته رخ می داد اما اینکه این روند موفقیت تا کی ادامه خواهد داشت و یا اینکه میزان بشکه  نفت خام عرضه شده دربورس در ماه های آینده افزایش خواهد یافت یا خیر هنوز مشخص نیست.  
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: بانک‌ها از جمله بانک پارسیان، ملت ، تجارت و ... که مورد قبول شرکت ملی نفت ایران برای صدور ضمانت‎نامه بانکی ریالی تعهد پرداخت هستند نیز به کمک بورس شتافتند تا زمینه عرضه نفت خام در بورس و دور زدن تحریم های نفتی را فراهم کنند.
به گفته برخودار قرار است حساب های ویژه ای برای تهاتر کالا و دارو برای مشتریان نفتی ایجاد شود که باید گفت این امر نقطه مثبتی است چرا که درشرایط فعلی چاره ای جز این نیست و ترامپ که ناقض قوانین بین المللی است و با گردن کلفتی تحریم های یک جانبه ای را نه تنها با ایران بلکه با سایر کشورها نظیر کانادا، آمریکای شمالی ، اروپا و چین آغاز کرده است به همین جهت درچنین شرایطی این حساب ویژه هم تاحدی می تواند اثربخش باشد.
او اشاره کرد: اخیرا تحریم برخی از بانک ها از جمله بانک پارسیان توسط آمریکا، موضوع واردات غذا و دارو را با مشکل مواجه کرده است. ازآنجایی که این بانک از جمله نهادهای موثر در مبادلات کالای انسانی و مراودات بین المللی بوده است،  این مسئله را تحت الشعاع خود درآورده است. البته در نهایت آمریکا مجبور است از این مسئله عقب نشینی کند در غیر این صورت هجمه زیادی علیه خود راه می اندازد.  
عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی که ایجاد حساب ویژه برای تهاتر کالا و دارو چه تاثیری بر نرخ ارز دارد و اینکه ممکن است به نرخ ارز مبادله ای برگردیم، گفت: اگر معیار این نرخ ارز مبادله ای قیمت 4200 تومانی باشد بله تا فروردین سال آینده این امر محتمل است اما بعد از آن مشخص نیست.
حسین امیری خامکانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس  نیز دراین باره گفت: بازار سرمایه محل شفافی است که به تنظیم قیمت ها به صورت خودکار کمک می‌کند. وی با بیان اینکه نفت کالای گران قیمتی است، افزود: یک کشتی و یا یک محموله نفت قیمت بالایی دارد، بنابراین یکی از راه های شفاف سازی فروش نفت در زمان تحریم ها بازار سرمایه و بورس است که باید زیرساخت ایجاد آن فراهم شود.
محمد یوسف امین داور کارشناس ارشد بورس درمورد بورس انرژی گفت: بورس انرژی مسیر جدیدی است که دولت برای صادرات نفت خود انتخاب کرده است و پیش بینی می شود که یا مصرف کنندگان داخلی یعنی پالایشگاه ها از دولت نفت خریداری کنند و یا اینکه مصرف کنندگان خارجی از این بازار خرید کنند که البته باید دید بازار با ویژگی کدام دو مسیر هماهنگ است.
این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: اگر شرایط برای مصرف کننده مهیا شود در شرایط فعلی  می تواند کمک خوبی به فروش نفت ایران کند.
او افتتاح حساب ویژه برای تهاتر کالا در ازای نفت را برای مشتریان نفتی ایران را موثر خواند و گفت: برخی  از مشتریان نفت ایران مانند هند با ارز محلی خود و یورو و باز کردن ال سی مبادلات خود را انجام خواهند داد و دیگر مشتریان نیز احتمالا از این روش استفاده کنند تا ارتباط خود با ایران را ازدست ندهند.

لینک کوتاه
حوزه انرژی نفت مشتریان نفتی اتاق بازرگانی افتتاح

اخبار مرتبط

نظرات شما