در بخش کشاورزی هم بالاتر از نرم‌های جهانی مصرف داریم و نسبت به اصلاح آن اقدامی صورت نمی‌گیرد. بر اساس آمارهای موجود، راندمان آبیاری ما 41 درصد است اما در دنیا کشاورزان به بازدهی 65 درصد رسیده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پول‌نیوز، آینده پژوهان می‌گویند اولین  و مهم‌ترین بحران ِ ایران آب است. بحرانی که شروع شده اما آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود. بر اساس گزارشی که امسال «آینده‌بان» اعلام کرده بحران آب بر اساس انتخاب همه جامعه نخبگان در صدر 10 مساله اصلی ایران قرار دارد و 90.52 امتیاز کسب کرده است. این گزارش که با حمایت و مسئولیت انتشار مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انتشار یافته است نوعی هشدار است. هشدار به مسئولان و مردم که از سال 93 داده می‌شود اما متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

بحران آب غیر قابل انکار است.کافی است با سنجش شاخص سرانه آب و بررسی نسبت میزان مصرف و آب موجود کشور به همگان ثابت شود که ایران وارد مرحله بحران آب شده است. بارها گفته شده اگر وضع فعلی مصرف آب در بخش کشاورزی ادامه داشته باشد در کمتر از 25‌سال دیگر شرق و جنوب کشور کاملا خالی از سکنه خواهد شد.

هدایت فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو به پول نیوز می‌گوید: بحران آب در ابتدای کار باید پذیرفته شود. نه فقط توسط من و شما بلکه توسط همه افراد، همه شهروندان، همه مسئولان. تصور کنید استاندارد مصرف آب در دنیا 140 لیتر در شبانه روز برای هر فرد است و این در حالی است که  در ایران هر فرد بین  200 تا 240 لیتر در روز مصرف می‌کند. هنوز که هنوز است بیش از 1.5 برابر استاندارد جهانی مصرف می‌کنیم با وجود اینکه نسبت به بحران آب بارها هشدار داده شده است.  

فهمی ادامه می‌دهد: وقتی بین 60 تا 80 درصد آب‌های تجدید پذیر مصرف شود،‌ نام آن بحران آبی است و  بالاتر از این درصد نشانگر فوق بحران است. از این نظر هم ما در شرایط بسیار بدی قرار گرفته ایم.

او با اشاره به هدر رفت حجم زیادی از آب در حوزه کشاورزی تاکید می‌کند: در بخش کشاورزی هم بالاتر از نرم‌های جهانی مصرف داریم  و نسبت به اصلاح آن اقدامی صورت نمی‌گیرد. بر اساس آمارهای موجود، راندمان آبیاری ما 41 درصد است اما در دنیا کشاورزان به بازدهی 65 درصد رسیده‌اند.  

او ادامه می‌دهد: از طرفی بهره‌وری از آب در کشورهای پیشرفته بالا و قابل توجه است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر متر مکعب آب، 2 تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود اما در ایران گاهی این عدد به یک دوم هم کاهش پیدا می‌کند.

همچنین کشورهای پیشرفته به لحاظ ارزش اقتصادی هم از ما جلوتراند. برخی از این کشورها 5 برابر ارزش اقتصادی که در ایران تولید می‌کنیم ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و این  ناشی از ارزشی است که به آب اختصاص می‌دهند.

لینک کوتاه
بحران آب ایران آیندهبان میزان مصرف

اخبار مرتبط

نظرات شما