داستان یک سال وزارت مسعود کرباسیان روز یکشنبه در بهارستان به پایان رسید. مسعود کرباسیان دومین وزیر اقتصاد حسن روحانی یکشنبه سوژه استیضاح نمایندگان مجلس بود. 18 روز قبل از استیضاح مسعود کرباسیان، وزارت پنج ساله علی ربیعی در وزارت کار به پایان رسید. پیش از این دو نفر رضا فرجی دانا، وزیر علوم روحانی 9 ماه پس از آغاز به کار با استیضاح مجلس برکنار شده بود. با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی دولت حسن روحانی رکورددار تعداد وزرای استیضاح شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از فرارو، داستان یک سال وزارت مسعود کرباسیان روز یکشنبه در بهارستان به پایان رسید. مسعود کرباسیان دومین وزیر اقتصاد حسن روحانی یکشنبه سوژه استیضاح نمایندگان مجلس بود. 18 روز قبل از استیضاح مسعود کرباسیان، وزارت پنج ساله علی ربیعی در وزارت کار به پایان رسید. پیش از این دو نفر رضا فرجی دانا، وزیر علوم روحانی 9 ماه پس از آغاز به کار با استیضاح مجلس برکنار شده بود. با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نقدینگی دولت حسن روحانی رکورددار تعداد وزرای استیضاح شده است. او و محمود احمدی نژاد هر کدام سه وزیر خود را با استیضاح از دست داده اند، با این تفاوت که سه استیضاح احمدی نژاد در دوره هشت سال او از 84 تا 92 رخ داد، اما دولت روحانی تازه در حال وارد شدن به سال ششم ریاست جمهوری خود است. روحانی از زوایای دیگری هم رکورددار استیضاح وزراست؛ اول آنکه هیچ رئیس دولتی به جز او به فاصله 18 روز دو وزیر خود را از دست نداده است و دیگر آنکه شخصا دو روز دیگر باید در مجلس حاضر شود و به سوال نمایندگان پاسخ دهد. دو استیضاح قبلی برای روحانی این پیام فراجناحی را داشت که او باید به خود بیاید. دو فعال سیاسی نیز در گفتگو با فراو می‌گویند این روحانی است که حالا باید تصمیم گیری کند.

فراکسیون‌های سیاسی مانع از استیضاح نشدند
استیضاح ربیعی و کرباسیان در حالی رخ داد که این بار برخلاف دفعات گذشته فراکسیون‌های سیاسی حامی دولت نتوانستند نقش‌آفرین باشند. با وجود آنکه پیش از استیضاح خبر‌ها حاکی از مخالفت فراکسیون‌های ولایی و امید مجلس با استیضاح وزیر اقتصاد بود، اما مخالفت دو فراکسیون بی اثر بود. الیاس حضرتی، نماینده تهران در مخالفت با فراکسیون امید از عضویت در این فراکسیون استعفا داد و به عنوان موافق استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به انتقاد از دولت پرداخت.

حضرتی با بیان این که روحانی لحظه به لحظه از سیاست‌هایش عقب نشینی کرد و باعث ناامیدی ملت و یاس مردم شد گفت: باید به دور از نگاه جناحی و حزبی به کارکرد یکساله دولت نگاه کنیم. اینکه دولت در یک سال گذشته چه کارنامه‌ای داشته است در حالی که تورم دنیا 1/7 خاورمیانه 2/4 و حتی افغانستان 4/3 درصد است شاهدیم که تورم در شهریور ماه به بالای 15 درصد رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به 40 درصد برسد. وی ادامه داد: مجلس در دو نامه به رئیس جمهور خواستار ترمیم تیم اقتصادی شد؛ حرف رئیس جمهور آن است که رئیس بانک مرکزی را او عوض کرده و تغییر وزیر اقتصاد در اختیار نمایندگان است. ما نمایندگان باید در مقابل مشکلات مردم پاسخگو باشیم. انتظار مردم از مجلس همدردی و همنوایی با مشکلات است. امروز وضعیت را همه می‌بینیم پس لازم است بدون ملاحظات سیاسی و جناحی درباره‌ی استیضاح تصمیم‌گیری کنیم.

لینک کوتاه
روحانی استیضاح دومینو