تعیین و اعلام نرخ دولتی و آزاد دلار در ماه‌های گذشته همواره یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مسئولان دولتی بوده است که به واسطه آن هیچگاه رقم واقعی دلار از سوی مسئولان اجرایی به صورت مشخص به تأیید نرسید. با اینحال برخی رخداد‌های داخلی وزارت علوم و زیر مجموعه‌های آن حکایت از به رسمیت شناختن رقمی بالاتر از مبلغ بازار فروشندگان دلار از سوی این وزارتخانه دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، وزارت علوم و به صورت مشخص سازمان سنجش آموزش کشور که در سال‌های گذشته همواره برای محاسبه هزینه ثبت نام در آزمون‌های بین المللی نظیر «GRE,IELTS,TOEFL» نرخ دولتی ارز را مبنای محاسبه قرار می‌داد و با آن از داوطلبان ثبت نام می‌کرد، اکنون و در اقدامی قابل تأمل مبنای محاسبه خود را به نرخ واقعی دلار تغییر داده است.

بررسی‌ها در این باره و به صورت مشخص در مورد آزمون «IELTS» نشان می‌دهد که هزینه این آزمون در آخرین ویرایش و با 1.695.000 تومان افزایش به 2.795.000 تومان رسیده است.

با توجه به اینکه هزینه جهانی ثبت نام در این آزمون بین المللی که در حوزه سنجش توان داوطلبان در تسلط بر زبان انگلیسی طراحی شده است، 240 دلار است و این آزمون در بسته ارزی جدید بانک مرکزی به عنوان فهرست مصارف ارزی خدماتی لحاظ شده است، این میزان افزایش نرخ غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد.

به بیان بهتر و طبق اعلام اخیر بانک مرکزی مورخ 16 مرداد ماه سال جاری به شرکت کنندگان در آزمون‌های بین المللی ارز دولتی با نرخی برابر با 8 هزارتومان تا 9 هزا تومان تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هزینه این آزمون 240 دلار آمریکاست و به بیان بهتر مسئولان وزارت علوم نیز اکنون در حال فروش دلار به قیمت تقریبی 12 هزارتومان به داوطلبان شرکت در این آزمون هستند.

نکته قابل توجه این است که حتی افرادی که قبلاً هزینه ثبت نام را بطور کامل پرداخت کرده اند و تاییدیه پرداخت را از سوی موسسه برگزار کننده آزمون در خارج از کشور دریافت کرده اند نیز اکنون موظف به پرداخت ما به التفاوت مبلغ قبلی و جدید هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه چیزی حدود 30 هزار نفر با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی مراکز مجاز برگزای آزمون «IELTS» در این آزمون شرکت می‌کنند و این افراد سابق بر این از تسهیلات ارزی دولت بهره مند می‌شدند.

اکنون در حالی این جامعه آماری با تصمیم مسئولان ارشد وزارت علوم از نرخ مصوب دولتی و تسهیلات بانک مرکزی محروم شده اند و باید با نرخی بالاتر از خرید و فروش آزاد دلار در این آزمون شرکت کنند که بانک مرکزی در بسته ارزی اخیر خود این آزمون را در لیست خدمات مورد حمایت قرار داده است.

با این پیش فرض که نرخ دلار مورد حمایت در بسته ارزی بانک مرکزی رقمی معادل 8 هزار تومان باشد، این میزان افزایش قیمت یعنی افزایش 1 میلیون و 695 هزار تومانی و رساندن تعرفه ثبت نام در این آزمون بین المللی به رقم 12 هزار تومان معنایی جز فروش گران دلار از سوی یک نهاد دولتی به شهروندان جامعه که اکثراً نیز از قشر دانشجو و تحصیلکرده هستند، نیست.

با این رویه حتی اگر سازمان سنجش آموزش کشور و موسسه‌های رسمی برگزار کننده آزمون IELTS برای نهایی کردن ثبت نام داوطلبان مبلغی نزدیک به 8 هزار تومان هزینه کنند، یک معنای این اتفاق آن است که سازمان سنجش و موسسه تابعه این سازمان به ازای هر داوطلب چیزی حدود 960 هزار تومان سود خواهند کرد.

به بیان بهتر در شرایط کنونی مراکز رسمی مورد تأیید سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مذکور دلار را بانرخی نزدیک به 12 هزار تومان به داوطلبان می‌فروشند و از آنسو با مراوادتی که با بانک مرکزی دارند و بر اساس بسته اخیر حمایتی برای نهایی کردن ثبت نام‌ها دلار 8 تا 9 هزارتومانی دریافت می‌کنند؛ رویه‌ای که حتی در بازار آزاد و فروشندگان دلار در میدان فردوسی تهران نیز در روز‌های اخیر با این عدد وجود ندارد.
نرخ دلار در وزارت علوم 12 هزار تومان اعلام شد؟!روند افزایش قیمت آزمون آیلتس در سال های اخیر

معنای دیگر سود تقریبی 960 هزار تومانی این موسسات با توجه به جمعیت چند ده هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون همچنین می‌تواند رسمیت دادن به یک عدد نجومی برای نرخ دلار آنهم از سوی یک نهاد دولتی باشد که باید منتظر بود و آثار منفی آن را در بازار ارز مشاهده کرد.

لینک کوتاه
نرخ دلار وزارت علوم

اخبار مرتبط

نرخ دلار و یورو اعلام شد

نرخ دلار و یورو اعلام شد

در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به 42 هزار و 921 تومان... 14 بهمن 1402

نظرات شما