بانک مرکزی پس از فعال کردن جدیدترین بسته ارزی خود به سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاینها اعلام کرد که از این پس باید ارز مورد نیاز خود را از سامانه سنا دریافت کنند. موضوعی که مبنای ارزی آنها را تغییر میدهد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی ایرلاینهای مختلف داخلی، شرکتهای هواپیمایی حدود 60 درصد از هزینههای خود را با ارزهای خارجی پرداخت میکنند از این رو بخش قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز این شرکتها ارزهای خارجی است.
در طول هفتههای گذشته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمای خبر از آن داده بود که ارز مورد نیاز شرکتها پرداخت نشده است و همین موضوع برایشان مشکلاتی به وجود آورده است.
چند هفته پس از این اتفاق با هماهنگی صورت گرفته میان بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی کشوری از این پس مبنای قیمت ارز شرکتهای هواپیمایی بر اساس سامانه سنا خواهد بود و در این چهارچوب احتمالا هزینه خرید دلار برای شرکتها از 4200 تومان تا حدود 9000 تومان افزایش پیدا میکند از این رو به محض آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد مبنای ارز ایرلاینها تغییر کرده است، قیمت پروازهای خارجی به طور قابل توجهی افزایش یافت و حتی این روند در ساعات ابتدایی آغاز به کار هفته جاری نیز ادامه یافته است.
بررسیهای خبرنگار ایسنا نشان میدهد در حال حاضر هزینه رفت و آمد به مسیرهای پرتردد بین المللی در منطقه به شکل قابل توجهی افزایش یافته و عملا هزینه سفر و هر یک از این شهرها با توجه به افزایش نرخ بلیت چند برابر شده است.
در مسیری مانند تهران- استانبول که تا حدود دو ماه قبل امکان خرید بلیت رفت و برگشت با هزینهای حدود یک میلیون تومان نیز وجود داشت، در حال حاضر ارزانترین بلیت رفت و برگشت در این مسیر بالاتر از دو میلیون تومان است و ظرفیت پروازهای ارزان باقی مانده نیز بسیار محدود شده است.
در مسیر تهران- تفلیس ارزانترین قیمت بلیت پروازهای رفت و برگشت به سه میلیون تومان رسیده و در مسیر تهران – مسکو نیز تنها یک مسیر رفت و برگشت با قیمتی حدود دو میلیون تومان در مرز باقی مانده است.
آنچه در این بین بیشترین اهمیت را دارد، جولان شرکت هواپیمایی خارجی در بازار آشفته بلیتهای ایران است در شرایطی که هنوز بسیاری از ایرلاینهای داخلی نرخ بلیت پروازهای خود را با شیب نسبتا ملایمی افزایش دادهاند و هنوز در تمامی مسیرها ارزانترین بلیت را عرضه میکنند، اما شرکتهای هواپیمایی خارجی قیمتهای خود را به شکلی نجومی بالا بردهاند.
برای مثال شرکت هواپیمای ترکیش ایرلاینز که در خطوط مختلف بین المللی منطقه ای ایران فعالیت میکند، هزینه سفرهای تهران- استانبول، تهران- تفلیس را به بالای 5 میلیون تومان و در بسیاری از پروازهایش به بالای 8 میلیون تومان افزایش داده است. این شرکت در مسیرهایی که مسافران را به شکل غیر مستقیم جابهجا میکند نیز افزایش قیمت قابل توجهی را ارائه کرده است.
با توجه به متغیر بودن نرخ ارز در بازار فعلی احتمالا شرکتهای هواپیمایی نیز در روزهای مختلف قیمتهای متفاوتی برای پروازهایشان ارائه میکنند که در این بین هم برنامهریزی برای شرکتهای داخلی دشوار میشود و هم مسافران نمیتوانند برای سفرهای خود یک برنامهریزی دقیق داشته باشند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
وجه بلیت مسافرانی که پروازشان باطل شده و قصد انصراف از انجام پرواز را دارند، باید بدون... 27 فروردین 1403
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی از پذیرش و ارائه خدمات سرپایی به بیش از دو... 25 فروردین 1403
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور جزئیات نرخ بلیت هواپیما تا پایان... 1 اسفند 1402
یک ماه مانده به نوروز، همچنان برای کسانی که خارج از تور قصد سفر دارند، سردرگمیهای... 29 بهمن 1402
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل... 17 بهمن 1402
در حالی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است که تا پایان سال 60 فروند هواپیما... 21 شهریور 1402
سخنگوی سازمان هواپیمایی اظهار داشت: عراق برای جلوگیری از احتمال انفجارهای کوچک در... 29 مرداد 1402
سخنگوی ایرانایر گفت: بلیت پروازهای نجف به تهران در بازه زمانی 27 مرداد تا 9 شهریور، 2.5... 26 مرداد 1402
نظرات شما