رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پرداخت هفت هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان و پرداخت 2500 میلیارد تومان به گندمکاران در روز‌های اخیر از جمله نکات درخشان بودجه امسال است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، محمد باقر نوبخت عصر پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد بودجه سال 98 در جمع معاونان سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه سال آینده افزود: سال 98 سال سختی خواهد بود و به همین دلیل باید بودجه‌ای که تنظیم می‌شود دارای پیوست سایه باشد و علاوه بر بودجه‌ای که به طور رسمی تنظیم می‌شود، باید برای بدبینانه‌ترین وضعیت نیز بودجه داشته باشیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال 98 سالی نسبتاً استثنائی در تاریخ معاصر ایران حداقل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم خواهد بود، زیرا کشور در یک شرایط نامطمئن تحریمی قرار دارد.
معاون رئیس جمهوری افزود: پیش بینی ما برای امسال صادرات روزانه 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت بود که در چهار ماهه نخست دو میلیون و 577 هزار بشکه در روز محقق شد.
وی ادامه داد: پیش بینی می‌شد نفت را 55 دلار در هر بشکه بفروشیم، اما در عمل 70 دلار و 36 سنت به فروش رساندیم و اگر نرخ 3500 تومانی ارز که در عمل به 4200 تومان رسید را لحاظ کنیم وضعیت خوبی را در چهار ماهه نخست شاهد بودیم.
نوبخت یادآور شد: با توجه به کاهش احتمالی خرید نفت از ایران مطابق پیش بینی‌ها اگر تا یک میلیون و 900 هزار بشکه در روز کاهش یابد 41 هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه خواهیم داشت.


وی گفت: اگر میزان فروش نفت به روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یابد آن گاه 69 هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه خواهیم داشت و اگر به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد بیش از 104 هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه به وقوع می‌پیوندد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال 105 هزار میلیارد تومان وارد خزانه شد که در هم سنجی با پارسال 58 درصد رشد داشت، 67 درصد این ورودی مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 12 درصد آن مربوط به درآمد‌ها بود.


وی گفت: در خصوص هزینه‌ها نیز شاهد رشد 15 درصدی هزینه‌های جاری و رشد 2100 درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودیم، به طوری که پارسال هزار و 117 میلیارد تومان در چهار ماه برای طرح‌های عمرانی مصوب شد که امسال به 23 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافت.


نوبخت بیان داشت: اگر حتی برای هشت ماه باقیمانده امسال کاهش منابع داشته باشیم، می‌توانیم سال 97 را به نوعی بگذرانیم، اما سال آینده سال سختی خواهد بود.
وی تاکید کرد: به همین دلیل بودجه‌ای که تنظیم می‌شود باید پیوست بودجه سایه داشته باشد، یعنی علاوه بر بودجه رسمی که بر پایه احتمالات متعارف است در کنار آن برای بدبینانه‌ترین وضعیت نیز باید بودجه در سایه داشته باشیم و حتی پیشنهاد می‌کنم چند بودجه طراحی شود و در عین حال که برای بهترین شرایط امید داریم، اما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید کار ناتمام پارسال در زمینه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را به اتمام برسانیم. عدم تحقق این موضوع از هیچ دستگاهی قابل قبول نیست و پذیرفتنی نیست که دستگاهی امسال بودجه غیرعملیاتی به دولت و مجلس بدهد.
نوبخت بیان داشت: خوب است که بودجه سال 98 را با رویکردی از آمایش سرزمینی به انجام برساندیم و انتظار دارم همکاران استان‌ها این ماموریت را به انجام برسانند.


وی یادآور شد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که سرفصل خاص خود را دارد باید در بودجه امسال دیده شود و همچنین در این بودجه باید حداقل تبصره‌ها را داشته باشیم، ضمن اینکه هر یک از همکاران در جایگاه خود باید نظر بدهند و نوآوری‌ها در بودجه احصا شود.
معاون رئیس جمهوری پرداخت هفت هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگی فرهنگیان و پرداخت 2500 میلیارد تومان به گندمکاران در روز‌های اخیر را از جمله نکات درخشان بودجه امسال برشمرد، اما در عین حال از اینکه مباحثی همچون ارز و نابسامانی‌ها در بازار را وصل به سازمان برنامه و بودجه می‌کنند ابراز نارضایتی کرد.


وی گفت: 76 هزار پروژه ناتمام در کشور داریم که امسال باید بخشی از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.
نوبخت یادآور شد: با وجود زورگویی‌های خارجی باید بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی در داخل داشته باشیم تا کشور را سرپا نگهداریم و از مقطع حساس کنونی به سلامت عبور کنیم.

لینک کوتاه
نوبخت پاداش فرهنگیان