در حالی که طی دهه‌های گذشته آلمان‌ها خوشحال از اتصال خط لوله نفت روسیه به کشور خود و گرم شدن با نفت روسیه در سرمای زمستان بودند، اما خط انتقال گاز روسیه به آلمان به دردسری برای دولت این کشور بدل شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از رویترز، در طول سالیان گذشته انتقال نفت روسیه به آلمان از طریق خط لوله به گسترش روابط دوستانه مسکو و برلین منجر می‌شد. روسیه حتی در جریان جنگ سرد سوخت مورد نیاز مردم آلمان در زمستان‌های سرد را تامین می‌کرد در حالی که قرار بود خط لوله گاز که قرار است به صورت مستقیم بین روسیه و آلمان کشیده شود، می‌توانست رابطه دو کشور را نزدیک‌تر کند، اما به نظر می‌رسد فشار‌های آمریکا شیرینی ساخت این خط لوله را به کام آلمان‌ها تلخ کردند. در حال حاضر اجرای این خط لوله به محل اختلاف آلمان با متحدین این کشور به خصوص آمریکا بدل شده است.

برای دولت آمریکا اجرای این خط لوله بسیار فاجعه‌بار خواهد بود چرا که این مسئله وابستگی آلمان به روسیه را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر اوکراین به عنوان یکی از متحدین منطقه‌ای آمریکا که با روسیه هم مرز است و در حال حاضر با جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در داخل مقابله می‌کند نگران آن است که ساخت خط لوله جدید این کشور را از سود سرشار قرار گرفتن در مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا محروم کند.

بسیاری از کشور‌های اروپایی معتقدند که مرکل باید برای گسترش نفوذ آمریکا تلاش کرده و از کشور‌های اروپای شرقی همسایه روسیه در برابر اقدامات مسکو دفاع کند. در واقع اجرای این خط لوله در حال تبدیل شدن از یک پروژه اقتصادی به یک موضوع سیاسی است.

در صورتی که آلمان به کمک روسیه خط لوله جدید موسوم به نورد استریم 2 را اجرایی کند این مسئله مخالف خواسته برخی کشور‌های اروپایی خواهد بود چرا که از طرفی اوکراین را از سود ترانزیت گاز از روسیه به اروپا محروم می‌کند و از سوی دیگر کشور‌هایی نظیر لهستان و حوزه بالتیک را نسبت به قطع صادرات گاز از روسیه آسیب‌پذیرتر می‌کند.

رودریک کیف وتر یکی از متحدین مرکل در کمیته امور خارجه پارلمان آلمان می‌گوید: هزینه اجرای این خط لوله برای آلمان از دست رفتن اعتماد لهستان، اوکراین و کشور‌های حوزه بالتیک به این کشور است.

وی گفت:‌ما در آلمان همواره متحد نگه داشتن غرب را مرکز ثقل خود قرار داده بودیم، اما روسیه موفق شده است حداقل در حوزه انرژی آلمان را از این گرانیگاه خارج کند.

برخی کارشناسان اعلام کردند که اجرای این خط لوله منافع اقتصادی کمی را برای آلمان در بر دارد چرا که این کشور هم اکنون هم یک خط لوله گاز از روسیه دارد و اجرای خط لوله جدید ظرفیت انتقال گاز به آلمان را دو برابر می‌کند که در طرف آلمان برای دو برابر شدن عرضه تقاضای مطمئنی وجود ندارد. از طرفی صنایع آلمان طرفدار هر اقدامی برای دسترسی بیشتر به سوخت ارزان هستند.

 

لینک کوتاه
انتقال گاز روسیه المان دردسر