عضو انجمن قطعه سازی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از پول نیوز، همین یک هفته پیش بود که سکاندار خیابان سمیه اعلام کرد که پژو با تعلیق همکاری باید غرامت پرداخت کند.
محمد شریعتمداری که معتقد است شریک بد عهد فرانسوی به طور رسمی خروجش را از ایران اعلام نکرده است، میگوید که خودروسازان داخلی به سمت جایگزینی شرکا حرکت کرده اند. در این میان فعالان بخش خصوصی هم معتقدند پژو در شرایط پیش آمده تقصیری ندارد .
عضو انجمن قطعه سازی ایران با بیان اینکه پژو هم مثل ما قربانی تحریم های آمریکا شده است، می گوید: در سفری که هفته گذشته به پاریس داشتیم فرانسوی حمایت خود را از صنعت خودروسازی ایران اعلام کردند و گفتند که تمام تلاششان را برای حفظ صنعت خودروسازی ایران می کنند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
او که معتقد است بازار خودروی ایران، همواره بازاری جذاب برای خودروسازان بینالمللی بوده است، توضیح می دهد : بازار خودروی ایران به لحاظ وسعت در صدر بازار خاورمیانه قرار دارد. دلیل دیگر اینکه به ازای هر 1000 نفر که در ایران زندگی میکنند، 120 خودرو در جادههای کشور تردد میکنند، این در حالی است که در حال حاضر برای این تعداد نفر در اروپا، 600 خودرو وجود دارد. این اختلاف 5 برابری، بازار خودروی ایران را به بازاری بکر و جذاب برای بنگاههای خودروساز بینالمللی تبدیل میکند.
در کنار این مورد میتوان به تیراژ محصول در این صنعت هم اشاره کرد، تولید خودرو در سال 96 به بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید. بر اساس سند چشمانداز صنعت خودروی کشور قرار است این تعداد تا سال 1404 به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد. همچنین موقعیت استراتژیک ایران نیز خود میتواند دلیلی بر جذابیت حضور خارجیها در ایران باشد.
به این ترتیب حضور خودروسازان خارجی در ایران تنها به نفع خودروسازی ایران نیست، بلکه خارجیها نیز بهره زیادی از این نوع حضور خواهند برد. بهعنوان نمونه شرکت پژو- سیتروئن که با خروج از بازار ایران زیان سنگینی متحمل شده بود، در پسابرجام تلاش کرد تا حداکثر استفاده را از این فضا ببرد. این دو شرکت در سال 2016 مجموعا 700 میلیون یورو در صنعت خودرو ایران سرمایهگذاری کردند. بنابراین پژو- سیتروئن چنانچه بخواهد بازار ایران را ترک کند، مجبور خواهد بود چشم بر 700 میلیون یوروی خود ببندد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد که امکان ثبتسفارش خودرو سواری نو و مستعمل در... 4 شهریور 1404
امروز در حالی قیمت خودرو اعلام شد که فضای روانی بازار به شدت تحتتاثیر افزایش ریسکهای... 3 شهریور 1404
مصوبه جدید در باره محدود شدن نقش شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو باعث به وجود آمدن... 28 مرداد 1404
بازار خودرو مدت ها در رکود به سر میبرد و عملا خرید و فروش فریز شده بود با این حال ما... 26 مرداد 1404
کارشناس بازار خودرو گفت: هیچوقت در هیچ مقطعی ورود خودرو در بورس نتوانست به آرام شدن... 22 مرداد 1404
متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از روز چهارشنبه 8 مرداد 1404 میتوانند با مراجعه به... 12 مرداد 1404
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: عرضه دور جدید خودروهای وارداتی از روز شنبه هفته... 9 مرداد 1404
در اردیبهشتماه سال 1404، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای اطلاعات... 4 مرداد 1404
نظرات شما