عضو انجمن قطعه سازی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از پول نیوز، همین یک هفته پیش بود که سکاندار خیابان سمیه اعلام کرد که پژو با تعلیق همکاری باید غرامت پرداخت کند.
محمد شریعتمداری که معتقد است شریک بد عهد فرانسوی به طور رسمی خروجش را از ایران اعلام نکرده است، میگوید که خودروسازان داخلی به سمت جایگزینی شرکا حرکت کرده اند. در این میان فعالان بخش خصوصی هم معتقدند پژو در شرایط پیش آمده تقصیری ندارد .
عضو انجمن قطعه سازی ایران با بیان اینکه پژو هم مثل ما قربانی تحریم های آمریکا شده است، می گوید: در سفری که هفته گذشته به پاریس داشتیم فرانسوی حمایت خود را از صنعت خودروسازی ایران اعلام کردند و گفتند که تمام تلاششان را برای حفظ صنعت خودروسازی ایران می کنند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
او که معتقد است بازار خودروی ایران، همواره بازاری جذاب برای خودروسازان بینالمللی بوده است، توضیح می دهد : بازار خودروی ایران به لحاظ وسعت در صدر بازار خاورمیانه قرار دارد. دلیل دیگر اینکه به ازای هر 1000 نفر که در ایران زندگی میکنند، 120 خودرو در جادههای کشور تردد میکنند، این در حالی است که در حال حاضر برای این تعداد نفر در اروپا، 600 خودرو وجود دارد. این اختلاف 5 برابری، بازار خودروی ایران را به بازاری بکر و جذاب برای بنگاههای خودروساز بینالمللی تبدیل میکند.
در کنار این مورد میتوان به تیراژ محصول در این صنعت هم اشاره کرد، تولید خودرو در سال 96 به بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید. بر اساس سند چشمانداز صنعت خودروی کشور قرار است این تعداد تا سال 1404 به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد. همچنین موقعیت استراتژیک ایران نیز خود میتواند دلیلی بر جذابیت حضور خارجیها در ایران باشد.
به این ترتیب حضور خودروسازان خارجی در ایران تنها به نفع خودروسازی ایران نیست، بلکه خارجیها نیز بهره زیادی از این نوع حضور خواهند برد. بهعنوان نمونه شرکت پژو- سیتروئن که با خروج از بازار ایران زیان سنگینی متحمل شده بود، در پسابرجام تلاش کرد تا حداکثر استفاده را از این فضا ببرد. این دو شرکت در سال 2016 مجموعا 700 میلیون یورو در صنعت خودرو ایران سرمایهگذاری کردند. بنابراین پژو- سیتروئن چنانچه بخواهد بازار ایران را ترک کند، مجبور خواهد بود چشم بر 700 میلیون یوروی خود ببندد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: 80 درصد خودروها و وسایل نقلیه کشور مصرف استاندارد... 10 بهمن 1403
فهرست برندهای مجاز وارداتی خودرو جهت ایجاد ساز و کار ثبت آماری از مناطق آزاد و ویژه... 7 بهمن 1403
تولید صنعت خودرو از 91 هزار و 605 دستگاه در آذر پارسال به 78 هزار و 804 دستگاه در آذر امسال... 19 دی 1403
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه هشت هزار خودروی وارداتی با مدل... 15 دی 1403
مدیر طرح واردات خودرو گفت: از شنبه هفته آینده ثبت نام دور جدید خودروهای وارداتی آغاز... 9 دی 1403
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "هماکنون تعداد محدودی شرکت... 26 آذر 1403
سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد مطابق مصوبات هیئت وزیران، واردات خودروهای سواری با... 19 آذر 1403
طی آبانماه سال 1403، شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه قبل به ترتیب با... 18 آذر 1403
نظرات شما