عضو انجمن قطعه سازی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از پول نیوز، همین یک هفته پیش بود که سکاندار خیابان سمیه اعلام کرد که پژو با تعلیق همکاری باید غرامت پرداخت کند.
محمد شریعتمداری که معتقد است شریک بد عهد فرانسوی به طور رسمی خروجش را از ایران اعلام نکرده است، میگوید که خودروسازان داخلی به سمت جایگزینی شرکا حرکت کرده اند. در این میان فعالان بخش خصوصی هم معتقدند پژو در شرایط پیش آمده تقصیری ندارد .
عضو انجمن قطعه سازی ایران با بیان اینکه پژو هم مثل ما قربانی تحریم های آمریکا شده است، می گوید: در سفری که هفته گذشته به پاریس داشتیم فرانسوی حمایت خود را از صنعت خودروسازی ایران اعلام کردند و گفتند که تمام تلاششان را برای حفظ صنعت خودروسازی ایران می کنند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با فرانسوی ها برای تدوین بسته های حمایتی از صنعت خودروسازی ایران، می گوید: پژو با پای خودش از ایران نرفته است و به دنبال فشارهای آمریکا مجبور شد که قراردادش با ایران را حالت تعلیق درآورد .
او که معتقد است بازار خودروی ایران، همواره بازاری جذاب برای خودروسازان بینالمللی بوده است، توضیح می دهد : بازار خودروی ایران به لحاظ وسعت در صدر بازار خاورمیانه قرار دارد. دلیل دیگر اینکه به ازای هر 1000 نفر که در ایران زندگی میکنند، 120 خودرو در جادههای کشور تردد میکنند، این در حالی است که در حال حاضر برای این تعداد نفر در اروپا، 600 خودرو وجود دارد. این اختلاف 5 برابری، بازار خودروی ایران را به بازاری بکر و جذاب برای بنگاههای خودروساز بینالمللی تبدیل میکند.
در کنار این مورد میتوان به تیراژ محصول در این صنعت هم اشاره کرد، تولید خودرو در سال 96 به بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید. بر اساس سند چشمانداز صنعت خودروی کشور قرار است این تعداد تا سال 1404 به 3 میلیون دستگاه در سال افزایش یابد. همچنین موقعیت استراتژیک ایران نیز خود میتواند دلیلی بر جذابیت حضور خارجیها در ایران باشد.
به این ترتیب حضور خودروسازان خارجی در ایران تنها به نفع خودروسازی ایران نیست، بلکه خارجیها نیز بهره زیادی از این نوع حضور خواهند برد. بهعنوان نمونه شرکت پژو- سیتروئن که با خروج از بازار ایران زیان سنگینی متحمل شده بود، در پسابرجام تلاش کرد تا حداکثر استفاده را از این فضا ببرد. این دو شرکت در سال 2016 مجموعا 700 میلیون یورو در صنعت خودرو ایران سرمایهگذاری کردند. بنابراین پژو- سیتروئن چنانچه بخواهد بازار ایران را ترک کند، مجبور خواهد بود چشم بر 700 میلیون یوروی خود ببندد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
در نخستین روز از برگزاری بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و... 18 اردیبهشت 1404
طبق ابلاغ رسمی سازمان حمایت، خودروهای وارداتی از شمول محدودیتهای دستورالعمل تنظیم... 14 اردیبهشت 1404
سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی اولین مرحله از حراج خردهفروشی خودروهای وارداتی... 20 فروردین 1404
مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه 10 هزار خودروی... 27 اسفند 1403
در شرایطی که قرار بود با افزایش واردات خودروهای خارجی بازار خودرو به تعادل برسد، لغو... 25 اسفند 1403
براساس مصوبه جدید شورای رقابت از این پس این شورا دخالتی در قیمت گذاری خودروهای وارداتی... 24 اسفند 1403
سامانه تخصیص خودروهای وارداتی از دیروز فعال شده و متقاضیان تا روز سه شنبه (21 اسفندماه)... 19 اسفند 1403
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت از آغاز عرضه جدید خودروهای وارداتی طی هفته جاری پس از... 11 اسفند 1403
نظرات شما