باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکننده تر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعف های ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به صورت افسارگسیخته بالا برود.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو نوشت: روزهای سخت اقتصاد ایران، دوباره بازگشت تحریم ها و ایجاد جو روانی در داخل و خارج کشور. این بار تحریم های یک طرفه از جانب آمریکا که اگرچه با مخالفت بسیاری از کشورهای مهم و قدرتمند و مذاکره کنندگان جهانی روبرو شد اما دنیای تجارت گاهی قوانین متفاوت دارد و بسیاری از شرکت های بین المللی از ترس تحریم های آمریکا و از دست دادن منافع خود در این بزرگترین بازار دنیا، به سرعت اعلام کردند که بازار کشور را ترک می کنند و این بار کار به چینی ها نیز رسید.
چینی ها که در سالهای اخیر با مدیریت درست توانستند کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند و اکنون نیز نیم نگاهی به بازار امریکا و اروپا دارند و تا حدودی نیز به این بازارها ورود کردهاند، از این رو چینیها نیز تا حدودی در برخورد با ایران محافظه کار خواهند بود و برخی برندهای چینی نیز به اقتضای طبیعت خود بازار را ترک خواهند کرد.
برای درک بهتر از بازار باید بازار خودرو را به دو بخش تقسیم کرد، بازار وارداتی ها و بازار تولیدکنندگان و به بررسی عواملی که باعث ایجاد این گرانی میشود پرداخت.
بازار خودروهای وارداتی
با وجود تحریم ها، شرکت هایی که دارای نمایندگی رسمی بودند و خودروی خود را از شرکت مادر وارد میکردند با مشکلات بسیاری روبرو شدهاند، از سوی دیگر شرکت هایی که خودروی خود را از واسطه های کشورهای اطراف تامین میکردند نیز با افزایش هزینه های واسطه گری روبرو شدهاند و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش یکباره بالای تعرفه واردات خود عواملی هستند که قیمت خودروهای وارداتی را افزایش شدیدی داده اند.
بازار خودروهای داخلی
افزایش قیمت ارز مبادله ای، مشکلات مبادله ارز با مبالغ بالا برای خرید قطعات منفصله و همچنین مشکلات قطعه سازان با افزایش هزینه ها و افزایش هزینه های سربار تولید را میتوان مشکل عمده تولیدکنندگان نامید.
اما به طور کلی، ایجاد جو روانی ناشی از تحریم ها و سوء استفاده واسطه گران، و از سوی دیگر با افزایش قیمت ارز و بالطبع افزایش حقیقی و روانی هزینه ها، قیمت خودرو در بازار افزایش چشمگیری داشت که قطعا عده ای منافع هنگفتی را از آن خود کردند. از سوی دیگر باید دانست که تولیدکنندگان نیز به ناچار از این شرایط روانی و تحمیلی مجبور به افزایش قیمت خواهند بود.
باید دانست ساختار بیمار و ضربه پذیر اقتصاد کشور، این بار نیز خود را شکننده تر نشان داد و تمامی عوامل بیرونی و داخلی در کنار ضعف های ساختاری دست به دست هم داد تا قیمت خودرو به صورت افسارگسیخته بالا برود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
از ابتدای سال تا سوم آذر ماه صنایع حمل و نقل و خودرو 6 میلیارد و 317 میلیون دلار ارز دریافت... 5 آذر 1403
مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و... 28 آبان 1403
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با اجرای مصوبه هیات دولت در خصوص واردات خودرو به... 21 آبان 1403
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه موانع واردات خودرو جانبازان بالای 50درصد... 17 آبان 1403
مدیرکل کمرگات کرمان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا درباره صادرات پسته توسط خودروسازان... 16 آبان 1403
شرکت خودروسازی کیا، مدل جدید خودروی الکتریکی را با ویژگیهای تغییریافته عرضه میکند.... 6 آبان 1403
از دوم آبان ماه، دور تازهای از فروش خودروهای وارداتی آغاز شده؛ نکته مهم اینجاست که پیش... 5 آبان 1403
یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با موضوع احتمال عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای اینکه... 3 آبان 1403
نظرات شما