بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، سیاوش مهرآیین کارشناس خودرو نوشت: صنعت خودرو یکی از بینالمللیترین صنایع جهان است، البته همین نقطه قوت میتواند در زمان برقراری تحریمها به نقطه ضعف صنعت خودرو هم تبدیل شود. چرا که تحریم اثر مستقیمی بر ارتباطات بینالمللی این صنعت خواهد گذاشت و با تنگتر شدن جریان ارتباطات هزینههای زیادتری به فرآیندهای تولیدی صنعت خودرو وارد کند.
اما برای مقابله با پدیده تحریمها در صنعت خودروسازی چکار باید کرد؟
مهندس جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در این باره میگوید: «صنعت خودرو برای دشمنان ما صنعتی مهم و راهبردی است و برای متوقف ساختن آن برنامه ریزی کرده اند.» وی با اشاره به تجارب قبلی تحریمها معتقد است: «با توجه به تجربهای که بانکها و شرکتهای خارجی از تحریمهای قبلی دارند تحریمهای جدید بسیار سختتر از تحریمهای قبلی خواهد بود و در حال حاضر بسیاری از مبادلات بانکی شرکت ما با بانکهای خارجی قطع شده است.» و ادامه میدهد که: «ملت ما ملتی است که چهل سال در این فضا زندگی کرده است و ان شاءالله از این تحریمها هم سربلند عبور خواهیم کرد. ما خودروسازان همه تلاشمان را خواهیم کرد و با بکارگیری تمام راههایی که بلدیم ¬¬اجازه نمیدهیم ملتمان را عدهای تحقیر کنند.»
مهندس هنریکیا قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به دشواری تحریمها معتقد است: «درست است که تحریم میتواند اشکالاتی را در صنعت خودروسازی ایجاد نماید، اما باید بدانیم که موقعیت فعلی ما با گذشته متفاوت است.» معاونت توسعه محصول گروه سایپا میگوید: «یکی از بهترین راههای مقابله با دوران تحریمها توسعه پلتفرمهای داخلی و توسعه همکاری با کشورهایی است که با آنها دارای ارتباط استراتژیک هستیم، میباشد.»
تمرکز بر توسعه پلتفرم داخلی یکی از راهکارهای است که توسط گروه خودروسازی سایپا پیگیری میشود در همین رابطه به زودی پلتفرم SP100 رونمایی خواهد شد.
براساس برنامهریزیهای صورتگرفته از سوی گروه سایپا، این محصول که در حال طی کردن مراحل ساخت است. به گفته مهندس جهرودی مدیرعامل گروه سایپا این خودرو در زمان معرفی، برخوردار از مدرنترین امکانات و قابلیتهای روز خواهد بود و میتواند با خودروهای خارجی همرده خود در بازار ایران از هر نظر رقابت کند.
شایان ذکر است که پلتفرم SP100 نخستین تجربه صنعت خودروسازی ایران در زمینه ساخت پلتفرمهای خودرویی است که با اتمام ساخت نخستین خودروی ایرانی مبتنی بر یک پلتفرم طراحی شده در ایران، گروه خودروسازی سایپا بهعنوان نخستین خودروساز کشور، چرخه ساخت یک خودرو را از طراحی اولیه تا ساخت نهایی تکمیل خواهد کرد. مراحل طراحی و ساخت پلتفرم SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا اجرا شده و در آن، کارشناسان و متخصصان داخلی با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور و نیازسنجیهای بازار ایران، اقدام به طراحی و ساخت این پلتفرم کردهاند. بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
بازار خودرو ایران دیگر فقط محل خرید و استفاده روزمره نیست؛ جایی که هر معامله بیش از هر... 9 آذر 1404
با عنایت به شروع ثبتنام دوره جدید خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت، متقاضیان... 2 آذر 1404
ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و محدود بودن تنوع محصولات داخلی، بهویژه در بخش... 30 مهر 1404
مرحله تازهای از عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده و در این دور، دو مدل خودرو از طریق... 29 مهر 1404
مشاور استاندار تهران با اشاره به وضعیت حریم شهر تهران و مسئولیت شهرداری در این خصوص گفت:... 26 مهر 1404
بازار خودرو امروز نوسانات قابل توجههای را به نمایش گذاشت که در ادامه به بررسی آن... 26 مهر 1404
مدیر گمرک و صادرات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از فراهم شدن امکان... 25 مهر 1404
کارشناسان بر این باورند که واردات خودرو کلید تعادل قیمتها و ثبات بازار است. در... 15 مهر 1404
نظرات شما