بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، سیاوش مهرآیین کارشناس خودرو نوشت: صنعت خودرو یکی از بینالمللیترین صنایع جهان است، البته همین نقطه قوت میتواند در زمان برقراری تحریمها به نقطه ضعف صنعت خودرو هم تبدیل شود. چرا که تحریم اثر مستقیمی بر ارتباطات بینالمللی این صنعت خواهد گذاشت و با تنگتر شدن جریان ارتباطات هزینههای زیادتری به فرآیندهای تولیدی صنعت خودرو وارد کند.
اما برای مقابله با پدیده تحریمها در صنعت خودروسازی چکار باید کرد؟
مهندس جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در این باره میگوید: «صنعت خودرو برای دشمنان ما صنعتی مهم و راهبردی است و برای متوقف ساختن آن برنامه ریزی کرده اند.» وی با اشاره به تجارب قبلی تحریمها معتقد است: «با توجه به تجربهای که بانکها و شرکتهای خارجی از تحریمهای قبلی دارند تحریمهای جدید بسیار سختتر از تحریمهای قبلی خواهد بود و در حال حاضر بسیاری از مبادلات بانکی شرکت ما با بانکهای خارجی قطع شده است.» و ادامه میدهد که: «ملت ما ملتی است که چهل سال در این فضا زندگی کرده است و ان شاءالله از این تحریمها هم سربلند عبور خواهیم کرد. ما خودروسازان همه تلاشمان را خواهیم کرد و با بکارگیری تمام راههایی که بلدیم ¬¬اجازه نمیدهیم ملتمان را عدهای تحقیر کنند.»
مهندس هنریکیا قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به دشواری تحریمها معتقد است: «درست است که تحریم میتواند اشکالاتی را در صنعت خودروسازی ایجاد نماید، اما باید بدانیم که موقعیت فعلی ما با گذشته متفاوت است.» معاونت توسعه محصول گروه سایپا میگوید: «یکی از بهترین راههای مقابله با دوران تحریمها توسعه پلتفرمهای داخلی و توسعه همکاری با کشورهایی است که با آنها دارای ارتباط استراتژیک هستیم، میباشد.»
تمرکز بر توسعه پلتفرم داخلی یکی از راهکارهای است که توسط گروه خودروسازی سایپا پیگیری میشود در همین رابطه به زودی پلتفرم SP100 رونمایی خواهد شد.
براساس برنامهریزیهای صورتگرفته از سوی گروه سایپا، این محصول که در حال طی کردن مراحل ساخت است. به گفته مهندس جهرودی مدیرعامل گروه سایپا این خودرو در زمان معرفی، برخوردار از مدرنترین امکانات و قابلیتهای روز خواهد بود و میتواند با خودروهای خارجی همرده خود در بازار ایران از هر نظر رقابت کند.
شایان ذکر است که پلتفرم SP100 نخستین تجربه صنعت خودروسازی ایران در زمینه ساخت پلتفرمهای خودرویی است که با اتمام ساخت نخستین خودروی ایرانی مبتنی بر یک پلتفرم طراحی شده در ایران، گروه خودروسازی سایپا بهعنوان نخستین خودروساز کشور، چرخه ساخت یک خودرو را از طراحی اولیه تا ساخت نهایی تکمیل خواهد کرد. مراحل طراحی و ساخت پلتفرم SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا اجرا شده و در آن، کارشناسان و متخصصان داخلی با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور و نیازسنجیهای بازار ایران، اقدام به طراحی و ساخت این پلتفرم کردهاند. بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
وعده واردات 90 هزار دستگاه خودرو در سال جاری مطرح شده است؛ عددی که در ظاهر امیدوارکننده... 12 تیر 1404
بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران موضوع آیین نامه اجرایی بند ر تبصره یک ماده واحده قانون... 9 تیر 1404
دولتهای محلی چین از طریق صادرات خودروهای دست دوم صفر کیلومتر، آمار فروش خودرو و رشد... 4 تیر 1404
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، آییننامه واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور روز... 20 خرداد 1404
در سالهای اخیر، مسأله کمبود قطعه در بازار تعمیر خودرو به یکی از دغدغههای اصلی صاحبان... 19 خرداد 1404
معاون وزیر صمت گفت: قیمتگذاری خودرو باید توسط سازمان حمایت انجام و سپس از سوی وزارت... 18 خرداد 1404
با گذشت بیش از دو ماه از سال 1404، همچنان آئیننامه واردات خودرو ابلاغ نشده و معلوم نیست... 6 خرداد 1404
امروز یکشنبه 4 خرداد 1404 شاخص کل بورس تهران در چهل و یکمین روز کاری خود بعد از ثبت سقف... 4 خرداد 1404
نظرات شما