بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، سیاوش مهرآیین کارشناس خودرو نوشت: صنعت خودرو یکی از بینالمللیترین صنایع جهان است، البته همین نقطه قوت میتواند در زمان برقراری تحریمها به نقطه ضعف صنعت خودرو هم تبدیل شود. چرا که تحریم اثر مستقیمی بر ارتباطات بینالمللی این صنعت خواهد گذاشت و با تنگتر شدن جریان ارتباطات هزینههای زیادتری به فرآیندهای تولیدی صنعت خودرو وارد کند.
اما برای مقابله با پدیده تحریمها در صنعت خودروسازی چکار باید کرد؟
مهندس جهرودی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در این باره میگوید: «صنعت خودرو برای دشمنان ما صنعتی مهم و راهبردی است و برای متوقف ساختن آن برنامه ریزی کرده اند.» وی با اشاره به تجارب قبلی تحریمها معتقد است: «با توجه به تجربهای که بانکها و شرکتهای خارجی از تحریمهای قبلی دارند تحریمهای جدید بسیار سختتر از تحریمهای قبلی خواهد بود و در حال حاضر بسیاری از مبادلات بانکی شرکت ما با بانکهای خارجی قطع شده است.» و ادامه میدهد که: «ملت ما ملتی است که چهل سال در این فضا زندگی کرده است و ان شاءالله از این تحریمها هم سربلند عبور خواهیم کرد. ما خودروسازان همه تلاشمان را خواهیم کرد و با بکارگیری تمام راههایی که بلدیم ¬¬اجازه نمیدهیم ملتمان را عدهای تحقیر کنند.»
مهندس هنریکیا قائم مقام ارشد گروه خودروسازی سایپا نیز با اشاره به دشواری تحریمها معتقد است: «درست است که تحریم میتواند اشکالاتی را در صنعت خودروسازی ایجاد نماید، اما باید بدانیم که موقعیت فعلی ما با گذشته متفاوت است.» معاونت توسعه محصول گروه سایپا میگوید: «یکی از بهترین راههای مقابله با دوران تحریمها توسعه پلتفرمهای داخلی و توسعه همکاری با کشورهایی است که با آنها دارای ارتباط استراتژیک هستیم، میباشد.»
تمرکز بر توسعه پلتفرم داخلی یکی از راهکارهای است که توسط گروه خودروسازی سایپا پیگیری میشود در همین رابطه به زودی پلتفرم SP100 رونمایی خواهد شد.
براساس برنامهریزیهای صورتگرفته از سوی گروه سایپا، این محصول که در حال طی کردن مراحل ساخت است. به گفته مهندس جهرودی مدیرعامل گروه سایپا این خودرو در زمان معرفی، برخوردار از مدرنترین امکانات و قابلیتهای روز خواهد بود و میتواند با خودروهای خارجی همرده خود در بازار ایران از هر نظر رقابت کند.
شایان ذکر است که پلتفرم SP100 نخستین تجربه صنعت خودروسازی ایران در زمینه ساخت پلتفرمهای خودرویی است که با اتمام ساخت نخستین خودروی ایرانی مبتنی بر یک پلتفرم طراحی شده در ایران، گروه خودروسازی سایپا بهعنوان نخستین خودروساز کشور، چرخه ساخت یک خودرو را از طراحی اولیه تا ساخت نهایی تکمیل خواهد کرد. مراحل طراحی و ساخت پلتفرم SP100 در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا اجرا شده و در آن، کارشناسان و متخصصان داخلی با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور و نیازسنجیهای بازار ایران، اقدام به طراحی و ساخت این پلتفرم کردهاند. بنابر اظهار صاحبنظران صنعت خودرو پلتفرم SP100، یک مگاپلتفرم پیشرفته محسوب میشود و سایپا را قادر خواهد ساخت تا خودروهای متنوعی در کلاسهای گوناگون نظیر سدان، هاچبک، شاسی بلند و CUV را با تکیه بر آن تولید کند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
کارشناسان بر این باورند که واردات خودرو کلید تعادل قیمتها و ثبات بازار است. در... 15 مهر 1404
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور معتقد است بخشی از واکنشها به فعالسازی مکانیسم... 7 مهر 1404
بازار خودرو همچنان در شرایطی حساس و ناپایدار قرار دارد؛ افزایش نرخ ارز از یکسو و کاهش... 6 مهر 1404
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه خودرو همچنان در اولویت دریافت ارز قرار دارد،... 1 مهر 1404
عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه واردات خودرو میتواند بازار را متعادل کند، گفت:... 31 شهریور 1404
بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک ایران، واردات خودرو از مسیر گمرک اینچهبرون ممکن شد. 30 شهریور 1404
اگرچه آزادسازی قیمتها قرار بود به تثبیت بازار خودرو کمک کند، اما روند صعودی قیمتها... 29 شهریور 1404
اختلاف میان دولت و مجلس بر سر میزان حقوق ورودی خودروهای وارداتی وارد مرحله جدیدی شده... 26 شهریور 1404
نظرات شما