بلومبرگ گزارشی از نگرانی شرکتهای حمل نفت از تحریم های جدید و احتمال توقف همکاری آنها با ایران پس از خروج آمریکا از برجام منتشر کرد که نشان می دهد، تضمینی برای برجام اروپایی درکار نیست و نباید به وعده سه کشور اروپایی اعتماد کرد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از تسنیم، در حالی که دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده، شرکت هایی که در زمینه حمل نفت ایران فعال هستند، ممکن است همچون اوایل دهه جاری دسترسی خود به سیستم مالی آمریکا را از دست بدهند. به علاوه، به گفته موسسه کشتیرانی برامار ای سی ام، در دور جدید تحریم ها، این شرکت ها همچنین ممکن است از کسب و کار پرسود حمل نفت شیل از میدان واقع در تگزاس و چاه های خلیج مکزیک نیز محروم شوند.
بلومبرگ نوشت: در اواخر سال 2015، یعنی چند ماه پس از انعقاد توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، دولت آمریکا ممنوعیت صادرات نفت را لغو کرد و موجب شد میزان ارسال محموله های نفتی این کشور از طریق دریا به ارقامی بی سابقه برسد. پس از آنکه دولت ترامپ در ماه جاری میلادی از توافق هسته ای ایران خارج شد، جهش در صادرات نفت آمریکا توجه تانکر داران را به این مسئله جلب کرده که آیا به حمل نفت ایران ادامه دهند، یا اینکه از این بازار خارج شوند.
آنوپ سینگ، تحلیلگر موسسه برامار ای سی ام در این باره گفت: «اگر شما اوپراتور یک تانکر جوان و مدرن باشید که می تواند در بنادر آمریکا پهلوگیری و بارگیری کند، تمایلی برای حضور در بازار ایران نخواهید داشت... کشتی هایی که محموله های نفتی ایران را حمل می کنند، احتمالا برای مدت دو سال از بخش تجارت نفتی ایران محروم خواهند شد و این مسئله اکنون که صادرات نفت آمریکا افزایش یافته، از اهمیت بیشتری برخوردار است.»
کشتی داران بین المللی در شرایطی باید در مورد ماندن یا خروج از بازار حمل محموله های نفتی ایران تصمیم گیری کنند، که آنها در تلاش اند پس از سال ها مازاد عرضه جهانی خدمات تانکری و پایین بودن حاشیه سود، این صنعت را احیا نمایند. آنها همچنین به دلیل تشدید مقررات دولت ها به منظور کاهش آلایندگی های زیست محیطی با افزایش هزینه ها مواجه اند.
هرچند آمریکا در حال حاضر در بین بزرگترین مشتریان برخی از شرکت های خدمات تانکری قرار ندارد، اما تعداد معدودی از شرکت ها می توانند به بازاری که میزان صادرات نفت و فرآورده های نفتی آن به صورت در حال افزایش است پشت کنند. اکنون که آمریکا نفت خام و فرآورده های نفتی بیشتری برای صادر کردن دارد، تانکرهای بیشتری از کلاس های مختلف در حال سرازیر شدن به بنادر این کشور هستند.
برای مقال، چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، در سه ماهه نخست سال2018، حدود 3.9 میلیون تن نفت خام از آمریکا خریداری کرده که 8 برابر بیشتر از واردات این کشور از آمریکا در سه ماهه نخست سال 2017 است. کره جنوبی هم در ماه فوریه میزان خرید نفت خود از آمریکا را نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر کرده است.
این در حالی است که پیش بینی می شود به دلیل تشدید تحریم های آمریکا، میزان صادرات نفت ایران در طی ماه های آینده کاهش یابد. این کاهش صادرات، ممکن است شرکت های بین المللی کشتیرانی را که در طی 6 ماه گذشته بیش از نیمی از نفت صادراتی ایران را حمل کرده اند، مجاب سازد تا از حمل محموله های نفتی ایران صرف نظر کنند. در این صورت ایران بیش از گذشته به ناوگان تانکری خود وابسته خواهد شد.
سینگ افزود: «در طی یکی دو هفته گذشته و بعد از تصمیم ترامپ به خروج از برجام، برخی مالکان کشتیها قراردادهای اجاره خود برای حمل نفت ایران را فسخ کرده اند.»
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سه ماهه نخست 2024 با رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل... 6 خرداد 1403
وزیر نفت گفت: مجلس سنای امریکا اخیرا اعتراف کرده که با وجود اعمال 600 تحریم ضد صادرات نفت... 6 خرداد 1403
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 76 سنت معادل 0.93 درصد افزایش به 82 دلار و 12 سنت... 5 خرداد 1403
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر دورنمای بالا ماندن نرخهای بهره... 2 خرداد 1403
شواهد موجود حاکی از آن است که نفت روسیه با وجود تحریمها، همچنان به انگلیس راه پیدا... 27 اردیبهشت 1403
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی از صادرات چهار هزار تن گوشت مرغ به کشورهای... 26 اردیبهشت 1403
قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز چهارشنبه در شرایطی افزایش یافته که آتشسوزیهای... 26 اردیبهشت 1403
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در آوریل، برای چهارمین ماه... 25 اردیبهشت 1403
نظرات شما