شرکت سایپا که پیش تر در بودجه برآوردی بر اساس عملکرد شش ماهه نخست سال مالی 96 مبلغ 113 ریال سود پیش بینی کرده بود، در دوره عملکرد 12 ماهه همان سال زیان 256 ریالی محقق ساخت.

بر اساس گزارش نسیم اقتصاد،  سود خالص این مجموعه خودروساز در دوره مورد بررسی از چهار هزار و 444 میلیارد و 408 میلیون ریال به زیان 10 هزار و 65  میلیارد و 569 میلیون ریال تغییر یافته است. در کنار آن، هزینه های مالی این مجموعه خودروساز در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 نسبت به دوره مشابه سال مالی 95، حدود 51 درصد افزایش یافته و سود عملیاتی آن نیز  81 درصد کاهش را ثبت کرده است.

همچنین در دوره مورد بررسی، مقدار تولید شرکت سایپا 18.5 درصد افزایش یافته و مقدار فروش آن نیز رشد 9 درصدی را پشت سرگذاشته و در نهایت درآمد فروش "خساپا" بیش از 31 درصد رشد داشته است.

 در این شرایط، شرکت سایپا در خصوص دلایل موثر بر روند نزولی وضعیت سودآوری در دوره عملکرد 12 ماهه سال مالی 96 توضیح داد و عدم افزایش نرخ فروش محصولات و در مقابل آن رشد بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از افزایش بهای نهاده های تولید و در نهایت تغییر روش های فروش از نقدی به اعتباری که هزینه های مالی زیادی را بر شرکت تحمیل کرده از جمله دلایل موثر بر زیان آوری "خساپا" در دوره مذکور اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد با انتشار نامه شفاف سازی از سوی شرکت نماد معاملاتی "خساپا" که امروز به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت و بررسی بیشتر اطلاعات ناشر متوقف شده بود، در جریان معاملات روزهای آتی بازگشایی شود.

لینک کوتاه
سایپا زیان

اخبار مرتبط

نظرات شما