احتمال جایگزینی شرکت چینی به جای توتال در ایرانبر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت چینی CNPC اعلام کرده که مایل است در صورت خروج شرکت توتال از پروژه ی گازی میدان پارس جنوبی نسبت به خرید سهام این شرکت فرانسوی اقدام کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از تابناک، شرکت چینی CNPC پیش بینی کرده که احتمال خروج توتال از پروژه ی پارس جنوبی بالا است و در صورت خروج توتال شرکت نامبرده حاضر است که تمامی سهام شرکت فرانسوی را به تنهایی تصاحب کند.
 
احتمال جایگزینی شرکت چینی به جای توتال در ایران
 
براساس گزارش Russia Today ، شرکت توتال در ماه جولای سال 2017 قرارداد توسعه ی فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی را با ایران امضا نمود و در وهله ی اول 1 میلیارد دلار در این میدان گازی سرمایه گذاری کرد. این شرکت نخستین شرکت غربی ای بود که پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران در سال 2015 اقدام به سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران کرد. علیرغم پیش بینی های کنونی در خصوص احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه ی فاز 11 پارس جنوبی، پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال در ماه مارچ سال 2018 میلادی گفته بود که در صورت اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران این شرکت به دنبال معاف شدن از تحریم های تبعی آمریکا علیه شرکت های معامله کننده با ایران خواهد بود.
 
لازم به ذکر است که میدان گازی پارس جنوبی دارای بزرگترین ذخیره ی گازی در دنیا است. بر اساس قرارداد توسعه ی فاز 11 پارس جنوبی، شرکت توتال 50.1 درصد از سهام این پروژه را دارا است. افزون بر این، سهم شرکت چینی 30 درصد بوده و مابقی سهام از آن شرکت ملی نفت ایران است.
 
بنا بر تخمین های انجام شده، مجموع ارزش ذخایر گازی میدان پارس جنوبی حدود 2.9 تریلیون دلار است. البته ذکر این نکته لازم است که ایران و قطر به طور مشترک در حال بهره برداری از میدان گازی پارس جنوبی هستند.

لینک کوتاه
شرکت چینی توتال ایران CNPC

اخبار مرتبط

نظرات شما