نسیم اقتصاد- براساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهرماه سال 1393 تا پایان سال 1396 تولید موتورسیکلتها براساس استانداردهای یورو 3 بلامانع بوده اما از ابتدای سال 1397 کلیه موتورسیکلتهای تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو 4 است، تولید شوند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، براساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهرماه سال 1393 تا پایان سال 1396 تولید موتورسیکلتها براساس استانداردهای یورو 3 بلامانع بوده اما از ابتدای سال 1397 کلیه موتورسیکلتهای تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو 4 است، تولید شوند.
براین اساس از ابتدای سال جاری هیچ تولیدکنندهای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو 4 ندارد تولید و به بازار عرضه کند.
قابل اشاره اینکه موتورسیکلتسازان به تازگی از سازمان محیط زیست فرصتی را درخواست کردهاند که تا ابتدای دیماه سال جاری فرصتی به آنها داده شود تا تولیدات خود را براساس استاندارد یورو 4 تطبیق دهند و محصولات خود را بر اساس استاندارد روز اتحادیه اروپا به بازار عرضه کنند. این درخواست در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط زیست به هیات دولت ارسال خواهد شد تا در ارتباط با آن کسب تکلیف شود.
باید منتظر ماند و دید که در صورت موافقت هیات دولت با این درخواست تولیدکنندگان موتورسیکلت چه سرنوشتی در انتظار موتورسیکلتهایی خواهد بود که در حال حاضر براساس استاندارد یورو 3 قابلیت تولید دارند. اینکه آیا تا زمان توانمند شدن موتورسیکلتسازان در ارتباط با محصولات یورو 4 همچنان موتورسیلکتها با استاندارد یورو 3 تولید یا عرضه خواهند شد، هیات دولت با تولید این دست از موتورسیکلتها و یا حتی درخواست موتورسیکلتسازان موافقت خواهد کرد؟
مهدی دهقان آزاد – کارشناس مسئول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد – با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه تولید موتورسیکلتها تا پایان سال 1396 براساس استاندارد یورو 3 بوده است، اظهار کرد: قرار بر این شده از ابتدای مهرماه سال 1393 تا پایان سال 1396 تولید موتورسیکلتها براساس استاندارد یورو 3 باشد.
وی ادامه داد: پس از آن یعنی از ابتدای سال 1397 تا سال 1402 براساس مصوبه هیات وزیران تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف هستند براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که یورو 4 است تولیدات خود را به بازار عرضه کنند.
این کارشناس مسئول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای تولید شده با استانداردهای یورو 4 آلایندگی کمتری داشته موجب بهبود وضعیت هوا میشوند، بیان کرد: موتورسیکلتهایی که قرار است با استاندارد یورو 4 تولید شوند باید سه تغییر در خود داشته باشند که شامل افزایش کیفیت کاتالیست، اجرای سیستم OBD و اضافه کردن محفظه کنیسترس و از این طریق بتوانند استانداردهای یورو 4 را پاس کنند.
از ابتدای سال 1396 تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شد و از آن زمان تاکنون موتورسیکلتهای عرضه شده به بازار با موتور انژکتور تولید شدند.
علت این تصمیم میزان آلایندگی بیش از حد موتورسیکلتهای کاربراتوری بود تا با تولید موتورسیکلتهای انژکتوری بتوان از آلودگی هر چه بیشتر هوا به ویژه در پایتخت جلوگیری کرد.
گفتنی است؛ در سال گذشته تنها 153 هزار و 119 موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است که با توجه به فرارسیدن زمان اجرای مصوبه دولت مبنی بر رعایت استانداردهای یورو 4 در تولید موتورسیکلتها به نظر میرسد در سال جاری موتورسیکلتسازان با چالشهای بیشتری در تولید محصولات خود روبرو هستند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سازمان تأمیناجتماعی جزییات افزایش مستمری و کمکهای جنبی پرداختی به بازنشستگان و... 22 اردیبهشت 1403
شاخص کل بازار سرمایه امروز 10 هزار و 847 واحد افت کرد و در کانال دو میلیون 208 هزار واحدی... 22 اردیبهشت 1403
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال... 22 اردیبهشت 1403
جلسه شورای مسکن با بررسی تمامی موضوعات مرتبط با این بخش از جمله بررسی راهکارهای رفع... 22 اردیبهشت 1403
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور از کاهش قیمت دام زنده به دلیل افزایش زایش ها و کاهش... 22 اردیبهشت 1403
در حالی که وزیر صمت وعده تولید 1.7 میلیون خودرو تا پایان امسال را داده که بررسی صورت های... 22 اردیبهشت 1403
قیمت خودرو امروز، جمعه، 21 اردیبهشت 1403 با توجه به تعطیلی بنگاههای خرید و فروش خودرو،... 21 اردیبهشت 1403
یک جمعیتشناس با بیان اینکه جمعیت دختران زیر 30 سال در ایران در سال 1395 از 18 میلیون و 700... 21 اردیبهشت 1403
نظرات شما