نسیم اقتصاد- یک گروه دانشجویی اقدام به راه‌اندازی سایتی به عنوان زیرمیزی کرده‌اند که از طریق آن می‌توان رشوه را گزارش داد. رشوه بخشی از فساد گسترده در ایران است که تاکنون گزارش چندانی از برنامه دولت برای برخورد با آن منتشر نشده است. حالا در این میان گروهی به صورت خودجوش سایتی را به نام زیرمیزی با آدرس https://zirmizi.org راه‌اندازی کرده‌اند تا شاید رشوه به پایانش نزدیک شود. 

به گزارش پایگاه خبری  نسیم اقتصاد، این گروه دانشجویی در قسمت درباره ما سایت نوشته: «ما یک گروه دانشجویی هستیم که می‌خواهیم با کمک شما از فساد اداری و پزشکی در ایران گزارش بدهیم. تجربه رشوه دادن یا روبرو شدن با کارمندان و پزشکانی که زیر‌میزی می‌خواهند، برای خیلی‌ها که گذرشان به ادارات یا بیمارستان‌ها افتاده است، پیش آمده و شاید هم معمولی شده است. از شما می‌خواهیم که برای ما از رشوه بگویید از اینکه برای چه کاری از شما رشوه گرفته‌اند یا خواسته‌اند. آیا با تقاضای صریح زیرمیزی مواجه شده‌اید یا اینکه واسطه و دلالی پیشنهاد داده که کارتان را راه می‌اندازد.»
در بخشی از این نوشته به دردسر نشدن گزارش برای فرد گزارشگر اشاره شده: «گزارش شما دردسر نخواهد شد. اگر بخواهید می‌توانید از اسم مستعار استفاده کنید و نامی هم از رشوه‌گیر نیاورید. شما ‌می‌‌توانید مبلغی که رشوه خواسته‌اند یا پرداخت کرده‌اید را فاش کنید و اگر صلاح دانستید به صورت جزئی یا کلی هم به نام نهاد و ارگان و اداره اشاره کنید. اگر هم دل پری دارید، می‌توانید شناسه کامل کارمندان رشوه‌گیر را منتشر کنید. مطمئن باشید که تمام اطلاعات و ایمیل تماس شما مخفی خواهد ماند. در سایت زیر‌میزی سعی می‌کنیم از چگونگی فساد بگوییم از خرده‌فسادها که می‌تواند به مفاسد کلان ختم شود. تلاش خواهیم کرد که با گزارش خرده‌فسادها، نشان دهیم که کدام ادارات و نهادها بیش‌ترین آلودگی را دارند. رشوه و زیرمیزی ، مستقیما منافع شهروندان را به خطر می‌اندازد، گاهی حتی مبالغ دریافتی برای همان کاری است که کارمندان خاطی باید بنا بر قانون انجام دهند و ارباب رجوع باید برای سرعت در کار اداری مبلغی بپردازند. گزارش رشوه و فساد اداری، به هیچ وجه نافی زحمات اکثریت کارمندان زحمت‌کش و پاک‌دست نیست. کارمندان صدیق هم می‌توانند ما را در گزارش فساد یاری دهند و برای ما از مفاسدی که در اداره می‌ببیند، بگویند یا راهکاری را به ارباب رجوع نشان دهند که در برخورد با رشوه‌گیر چه کارهای قانونی می‌توانند انجام دهند.»
چگونه گزارش دهید
در این سایت به کاربران گفته شده که چگونه می‌توانند رشوه را گزارش کنند:« مثلا شما می‌توانید خاطره خودتان را از رشوه‌گیری یا پول اضافه بر خدماتی که در مطب دکتر، بیمارستان، بانک یا هر اداره دولتی یا غیردولتی پرداخته‌اید یا از شما خواسته‌اند، برای ما نقل کنید. لازم نیست حتما اسم و رسم خودتان یا کارمند و پزشک خاطی یا شعبه و منطقه اداره را ذکر کنید. این با خود شماست که تا چه حد از جزئیات بگویید .اما به یاد داشته باشید که هر چه شفاف‌تر از رشوه‌گیری بگویید، تاثیر بیشتری خواهید گذاشت و حتی می‌توانید راه تخلف‌های بعدی را مسدود کنید.»
چقدر رشوه خواسته‌اند یا داده‌اید
مبلغ رشوه هم از جمله فاکتورهایی است که این سایت امکان اعلام رقم آن را به شما می‌دهد: «شما قربانی بی‌قانونی هستید، مبلغ و میزان پولی که از شما خواسته‌اند را حتما ذکر کنید. مهم نیست که پرداخت کرده‌اید یا نه. برای ما شرح دهید که چه‌طور پول را خواسته‌اند یا پرداخته‌اید. به صورت نقدی پول را پرداخت کرده‌اید یا آن را به حسابی ناشناش واریزکرده‌اید یا اینکه به دلال و واسطه‌ای پول داده‌اید تا کارتان راه بیفتد.»
کارتان چه بوده است
کاری که بابت آن رشوه خواسته شده هم جزو مواردی است که می‌توانید آن را در سایت اعلام کنید: «برای ما شرح دهید که بابت چه کاری از شما رشوه خواسته‌اند یا پرداخت کرده‌اید. آیا برای سرعت گرفتن سیر پرونده رشوه دادید یا برای کاری فراقانونی از شما رشوه خواسته‌اند. یا حتی برای ارائه خدمات معمول اداری یا پزشکی مجبور به پرداخت رشوه شده‌اید.»
عاقبت رشوه
کاری که در نتیجه آن با تقاضای پرداخت رشوه مواجه شده‌اید هم از جمله مواردی است که امکان درج آن وچود دارد: «اگر پس از مواجه با رشوه‌گیر به دادگاه اداری یا مقامات انتظامی شکایت و مراجعه کردید، به ما از عاقبت کار بگویید. آیا با مامور رشوه‌گیر برخورد شده است. چه‌طور توانستید اثبات کنید که از شما رشوه خواسته‌اند و شاید هم اصلا شکایت شما به جایی نرسیده است. همه اینها را برای ما بگویید. دیگران هم مثل شما؛ حتما لازم نیست که از خود شما رشوه خواسته باشند. اگر برای بستگان، دوستان و آشنایان هم ماجرای رشوه‌گیری رخ‌داده، برای ما گزارش کنید. در گزارش فساد، من و شما نداریم. سعی می‌کنیم بی‌کم و کاست گزارش شما از رشوه و رشوه‌گیرها را منتشر کنیم. البته کار ما تایید و تکذیب نیست و قضاوت نمی‌کنیم. سایت زیر‌میزی پژواک صدای شماست.»
گشتی در سایت
گشتی در سایت ما را به نکات جالبی هدایت می‌کند. صفحه اصلی سایت زیرمیزی به درج گزارش شما از رشوه اختصاص داده شده است. در ادامه می‌توانید گزارش‌هایی را ببینید که کاربران از برخوردشان با رشوه‌بگیران منتشر کرده‌اند. در ذیل گزارش‌های کاریران، نام ارگان‌های مختلف آورده شده تا با کلیک بر آنها ارگان رشوه‌بگیر را مشخص کنید. در همین صفحه سوال بعدی از کاربران در مورد پرداخت رشوه است. با نگاهی به نمودار مربوط به این پرسش، مشحص می‌شود که افراد قابل توجهی رشوه درخواستی را پرداخته‌اند. 
آیکون بعدی در گوشه چپ بالای سایت، فهرست گزارش‌ها را نشان می‌دهد. با ورود به این صفحه تمامی گزارش‌های ارسالی را می‌توانید ببینید. 
آیگون سوم هم به ارسال گزارش اختصاص دارد که ظاهرش بی‌شباهت به صفحه اصلی نیست. 
درباره ما اسم آیکون آخر است که از موسسان سایت و ویژگی‌های سایت می‌گویدد، چنانچه شرح آن در ابتدای گزارش رفت.

لینک کوتاه
بدون ترس رشوه را گزارش کنيد

اخبار مرتبط

نظرات شما