نسیم اقتصاد- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مورد فرصت های سرمایه گذاری در قاره آفریقا به ویژه در گینه کوناکری گفت: مقام های این کشور با توجه به توافقات صورت گرفته، از سرمایه گذاری ایرانیان در بخش های مختلف و از جمله کشاورزی استقبال می کنند.

به گزارش پایگاه خبری  نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، کیانی در مورد فرصت های سرمایه گذاری در کشور آفریقایی گینه کوناکری در بخش های مختلف و از جمله کشاورزی ، شیلات، معادن، دامداری ،خدمات فنی و مهندسی و صنایع مختلف سخن گفت. 
در این بخش وی به سوالات ایرنا در خصوص فرصت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پاسخ داد.
برای شروع گفت و گو، لطفا توضیحات مختصری در مورد گینه بفرمایید:
- جمهوری گینه در منطقه غرب آفریقا واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر 245 هزار و 860 کیلومتر مربع است. 12 میلیون نفر جمعیت دارد و 95 ساکنان آن مسلمان اند. همسایگان گینه عبارتند از : گینه بیسائو، سنگال و مالی در شمال، سیرالئون و لیبریا درجنوب، ساحل عاج در شرق

دیدگاه مردم و مقام های گینه به ایران چگونه است و چه فرصت هایی برای ارتقای همکاری های اقتصادی دو کشور وجود دارد؟
- به طور کلی دولتمردان این کشور و بخش خصوصی آن به همکاری با جمهوری اسلامی ایران بویژه در پسابرجام علاقمند اند و مقام های گینه ای در سفر محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان به این کشور، بر این نکته تاکید کردند . بیش از 12 وزیرگینه ای در ملاقات های متعدد با بخش خصوصی ایران بر این موضوع تاکید داشتند ، علاوه بر این، تفاهم نامه های مشترکی دراین خصوص امضا شده است. 

آیا بانک های این کشور تسهیلاتی در اختیار ایرانی ها قرار می دهند؟
- بانک مرکزی گینه ، رسما آمادگی خود را جهت تاسیس بانک مشترک، صدور مجوز جهت سرمایه گذاران ایرانی در بانک و تاسیس بانک ایرانی با سهام کاملا ایرانی اعلام کرده است.

وضعیت سرمایه های بانکی و مالی این کشور چگونه است ؟ 
- دارایی های مالی و بانکی این کشور بسیار ضعیف است و بانک ها قدرت گارانتی در برخی پروژه ها را ندارند لذا بسیاری از شرکت های خارجی به صورت BOT و یا تهاتری عمل می کنند. 

سرمایه گذاری خارجی در گینه در چه وضعیتی قرار دارد؟
- گینه حدود سه سال با ویروس ایبولا دست و پنجه نرم می کرد و طی این مدت، تقریبا تمامی سرمایه گذاران خارجی از این کشور خارج شدند اما پس از حل مشکل ویروس ایبولا،شرکت های خارجی در ده ماه اخیر، درحال ورود مجدد به این حوزه هستند که قطعا گوی سبقت را شرکت هایی خواهند برد که در این موضوع سرعت داشته باشند.
با توجه به توسعه نیافتن این کشور، قطعا راه یافتن در فضای پروژه های کوچک و بزرگ با توان و فناوری ایرانی به ویژه در بخش کشاورزی، مورد تاکید است.

در سخنانتان به بخش کشاروزی در این کشور اشاره کردید، چه محصولاتی در گینه قابل کشت است؟
- 60 درصد جمعیت گینه در بخش کشاورزی مشغول به کار اند .محصولات کشاورزی این کشور عبارت است از ذرت، مانیوک، بادام ،برنج، فونیو ، کولا و مرکبات . این محصولات کشاورزی و همچنین محصولاتی مانند میوه های خاص مناطق گرمسیری و قهوه در مجموع 24 درصد از تولید ناخالص ملی گینه را تامین می کنند.

با توجه به این بخش ، چه فرصت هایی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد؟ 
- گینه یکی از کشورهایی است که برای برنامه کشت فراسرزمینی بسیار مناسب است. در برخی مناطق این کشور سالانه به میزان 5 متر بارندگی ثبت شده و این کشور سرچشمه صدها رودخانه است،. گینه با اینکه حدود 6.2 میلیون هکتار اراضی قابل کشت دارد، تنها از حدود 2.5میلیون هکتار زمین بهره برداری می کند. بقیه زمین ها بدلیل نبود سرمایه، تجهیزات وجاده بدون استفاده رها شده است. بسیاری اززمین داران گینه ای بدنبال سرمایه گذارند. زمین ها و جنگل های این کشور سرشار ازمیوه های استوائی است وصنایع تبدیلی وجود ندارد .اگر صنایع کنستانتره وکمپوت میوه دراینجا ایجاد شود ، بسیار سود آور خواهد. جدا از این ، بیشتر زمین داران مایلند دربرابر پرداخت اجاره اندکی زمین های خود را واگذار کنند.
علاوه بر این باید گفت، درگینه حقوق ودستمزد نیروی کار بسیار ناچیز است. 
همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی در دو حوزه همکاری دولت با دولت و بخش خصوصی با همتای خود مورد توجه است که نمایندگی ایران در گینه بر همکاری بخش های خصوصی با یکدیگر تاکید زیادی دارد. 
درگینه، زمینه برای کشت فراسرزمینی فراهم است. بنا به گفته هیات های تخصصی در حوزه کشاورزی، زمین های این کشور برای کشت غلات، ذرت وخوراک دام بسیار مناسب است .بنادر مناسب درنزدیکی زمینهای کشاورزی نیز وجود دارد.وزارت کشاورزی گینه نیز برای همکاری دراین زمینه اعلام همکاری کرده است. این کشور وکشورهای همسایه نیز برای عرضه آرد وغلات زمینه های خوبی دارد.

نیروی کار و دستمزد آن در گینه کوناکری چگونه است؟
- گینه کوناکری همانگونه که گفته شد حدود 12 میلیون نفر جمعیت دارد. نیروی کار در آن ارزان است و حقوق ماهیانه هر کارگر، 100 تا 150 دلار است.

در پایان اگر مطلب دیگری در مورد سرمایه گذاری در این کشور دارید، بفرمایید.
- زمین های بسیار گسترده، وجود منابع آبی، آب شیرین رودخانه ها، همجواری با اقیانوس اطلس، داشتن آب و هوای استوایی، از مزیت های گینه کوناکری است با این حال ، متخصصان کشاورزی کشورمان هنوز حضور شایسته ای برای سرمایه گذاری و فعالیت در این کشور ندارند. شکی در این نیست که کشورمان به زمین هایی که بتوان در کشت فراسرزمینی از آن بهره جست ، نیازمند است، این نیاز می تواند ما را به سمت قاره ای بکشاند که در دهه گذشته و دهه فعلی سازمان های بین المللی از آن به عنوان مهم ترین منطقه سرمایه پذیر یاد کرده اند. هرچند منابع زمینی و کشاورزی در داخل ایران مورد توجه و اهتمام مقام های کشورمان و متخصصان بوده است اما با نیم نگاهی به آینده، این به این نتیجه می رسیم که فردا برای کسب زمین های وسیع، ارزان و با نیروی کار ارزان دیرخواهد بود.
جمهوری گینه کشوری است در شمال غربی آفریقا وسواحل اقیانوس اطلس که پایتخت آن شهر کوناکری است. جمعیت این کشور 10 میلیون نفر است که 85 درصد از آنان مسلمان هستند. زبان رسمی این کشور فرانسوی است.

لینک کوتاه
فرصت های بی نظیری برای سرمایه گذاری ایرانیان در گینه فراهم شده است

اخبار مرتبط

نظرات شما