نسیم اقتصاد- نخستین سری نیروگاه‌های خورشیدی خانگی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پاون، نخستین نیروگاه‌های خورشیدی خانگی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی در آیین افتتاح دو نیروگاه خانگی خورشیدی 5 کیلوواتی در روستای کلاته سنجر شهرستان اسفراین گفت: این دو نیروگاه، بخشی از تفاهم‌نامه احداث هزار نیروگاه خورشیدی خانگی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در خراسان شمالی به شمار می‌رود.
علیرضا صبوری با بیان این که شهرستان اسفراین با دارا بودن بیش از 300 روز آفتابی در سال از وضعیت بسیار مناسبی برای تولید برق خورشیدی برخوردار است اظهار داشت: این نیروگاه ها در هر متر مربع، ظرفیت تولید  5.5 کیلووات ساعت برق را دارد و میانگین سالانه تولید این نیروگاه های خانگی به 9 هزار و 125 کیلووات ساعت خواهد رسید.
وی با اشاره به این که در حال حاضر، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با مصرف نیمی از گاز استان، برق مورد نیاز خراسان شمالی را تامین می‌کند، افزود: این در حالی است که با احداث نیروگاه های خورشیدی در یک درصد از مساحت کشور، برق مورد نیاز 3 استان به راحتی تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان با این توضیحات، از اقبال دولت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی سخن گفت و افزود: با وجود این که در حال حاضر برق ارائه شده به مشترکان، به ازای هر کیلووات ساعت 500 ریال به فروش می رسد، وزارت نیرو، خرید تضمینی هر کیلووات ساعت برق نیروگاه های خورشیدی به مبلغ 8 هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت را به مدت 20 سال ضمانت کرده است.
وی در خصوص دو نیروگاه خورشیدی یاد شده نیز اظهار داشت: برای این نیروگاه ها، کنتور هوشمند AMI نصب شده و ما می توانیم برق تولیدی این نیروگاه ها را در هر زمان، از راه دور رصد کنیم.
وی سپس مطالبی را پیرامون مشخصات فنی مولدهای نصب شده بر روی بام منازل مددجویان بیان داشت و اظهار امیدواری کرد: پروژه های خورشیدی 300 مددجوی دیگر اسفراینی که در نوبت احداث نیروگاه خورشیدی هستند نیز ظرف 6 ماه آینده به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: با توجه به این که، امروزه آلودگی هوا، یکی از دغدغه های مهم کلان شهرهای کشور شده است، با حرکت به سمت بهره برداری از انرژی های پاک، بتوانیم گامی موثر در رفع این معضل عظیم برداریم.
 

لینک کوتاه
کمیته امداد نیروگاه‌های خورشیدی خانگی

اخبار مرتبط

نظرات شما