نسیم اقتصاد- وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: فقدان تشکل‌های قوی و منسجم موجب شده تا به اهداف صادراتی مد نظر دست نیابیم.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه دوشنبه(16 بهمن ماه) در حاشیه امضای تفاهم نامه‌ همکاری برای احیا فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت می‌تواند با همکاری و کمک به یکدیگر زمینه شکوفایی و رونق اقتصادی کشور را فراهم آورده و توسعه ملی را موجب شوند.
وی در ادامه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا بتواند راهی برای کسب درآمد مردم از طریق مشروع فراهم آورد.
شریعتمداری با بیان اینکه مسئولیت دولت صادرات نیست، افزود: وظیفه اصلی دولت، فراهم آوردن زمینه برای تشویق بخش خصوصی جهت شرکت فعال در حوزه تولید و صادرات کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با گلایه از نبود انجمن‌ها و تشکل‌های یکپارچه و قدرتمند، اذعان کرد: خلاء وجود تشکل‌های بزرگ که زمینه هر چه بیشتر برای صادرات را فراهم آورده‌اند، موجب شده تا در این حوزه شاهد ضعف‌های زیادی باشیم.
وی تأکید کرد: بخش خصوصی باید تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به اهداف برنامه‌ای به کار ببندد و در این راه دولت نیز موظف است از آنها حمایت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پایان گفت: توسعه معادن با اولویت دادن بر معادن کوچک فلزی و همچنین غیرفلزی به ویژه در حوزه زغال‌سنگ می‌تواند بخش معدن کشور را وارد مرحله جدیدی از پیشرفت کند.
در حاشیه این مراسم مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایدرو، اظهار کرد: عمده معادن کوچک کشور در مناطق محروم واقع شده است و این معادن ظرفیت زیادی برای توسعه و اشتغال دارد.
وی با تأکید بر این موضوع که زمان زیادی است به دنبال رونق معادن در مناطق محروم هستیم، افزود: با توجه به همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی در تخصیص 10 درصد از یک و نیم میلیارد دلار سرمایه برای حمایت از اشتغال در مناطق محروم، اکنون زمینه مناسب برای توسعه معادن و همچنین اکتشاف و احیای این نوع معادن به خوبی فراهم شده است.
کرباسیان با تأکید بر توجه به اصول توسعه به ویژه فناوری و ایمنی در معادن کوچک، تصریح کرد: در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران موضوع فرآوری مواد معدنی به صورت موبایل، نتیجه بخش بوده و امکان اجرای آن در معادن آهن و مس تأمین شده است.
رئیس هیئت عامل ایدرو، گفت: یکی از راه‌های توسعه معادن کوچک، حمایت از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی است که با افزایش سرمایه این صندوق می‌توان در آینده به توسعه بیشتر معادن کوچک کشور امیدوار بود.
در حاشیه این مراسم دو تفاهم‌نامه فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت معدن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و خانه معدن ایران به امضا رسید.
 

لینک کوتاه
وزیر صنعت محمد شریعتمداری توسعه معادن کوچک مقیاس

اخبار مرتبط

نظرات شما