اباذر آذربون

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، مناطق آزاد در ایران همچون سایر کشور‌ها دارای مشوق های اقتصادی و مالی هستند که از جمله این موارد می‌توان به معافیت مالیاتی فعالان اقتصادی که در محدوده مناطق آزاد فعالیت می‌کنند اشاره کرد .
بر اساس ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مشمول معافیت مالیاتی هستند. قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال 1372 به تصویب مجلس شورای اسالمی رسید و مناطق آزاد عمال دارای امتیازات قانونی از جمله معافیت مالیاتی و گمرکی شدند
با توجه به وجود دو نوع مالیات در سرزمین اصلی می‌توان اشاره کرد که فعالان اقتصادی در مناطق آزاد از مالیات بر درآمد و دارایی موضوع مالیات های مستقیم به مدت بیست سال معاف هستند و در خصوص پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به طور کلی خارج از شمول پرداخت از این نوع مالیات هستند
در تبیین و تشریح تفاوت میان معافیت مالیاتی و خارج از شمول بودن مالیاتی در مناطق آزاد توجه به این نکته ضروری است که برای برخورداری از معافیت مالیاتی ، شرایطی بر اساس قوانین موجود از جمله ماده 31 قانون رفع موانع تولید و تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد که شرایط خاصی برای بهره مندی از معافیت مالیاتی ایجاد کرده اند ، در این خصوص می توان به لزوم تسلیم اظهار نامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اشاره کرد.
اما خارج از شمول بودن نسبت به مالیات بر ارزش افزوده ، مقید به هیچ قیدی نمی باشد و هیچ یک از فعالان اقتصادی در محدوده مناطق آزاد و البته ویژه اقتصادی ، موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند و به عبارت دیگر از پرداخت این نوع مالیات مستثنی هستند .
با توجه به مفاد ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مدت معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی 
در مناطق آزاد بیست سال از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز صادره از منطقه آزاد می باشد نکته مهم این معافیت ، عام بودن آن است که به صراحت همه اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند و نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد مشمول معافیت از مالیات بر درآمد و دارایی شده‌اند.
هم اکنون که از زمان تصویب این قانون در سال 1372 حدوداً 24 سال می گذرد آن دسته از فعالان اقتصادی که مدت بیست سال از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز آنها به پایان رسیده است موظف به پرداخت مالیات هستند .
اما شیوه محاسبه مالیات بر درآمد و دارایی این دسته از فعالان اقتصادی همچون سایر سرمایه گذاران در 
سرزمین اصلی نیست زیرا که به موجب ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ، تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسالمی خواهد رسید .
این آیین نامه با محوریت حمایت از سرمایه گذاری در مناطق آزاد تهیه شده و لایحه آن جهت تصویب برای مجلس شورای اسالمی ارسال شده است
اباذر آذربون- کارشناس حقوقی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد
 

لینک کوتاه
اباذر آذربون مناطق آزاد معافیت مالیاتی

اخبار مرتبط

نظرات شما