نسیم اقتصاد- بنیاد برکت درراستای خدمت رسانی و رفع محرومیت از مناطق کمترتوسعه یافته درحوزه سلامت و توانمندسازی اقتصادی کشور گام برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، این بنیاد با برنامه ریزی مبتنی بر ابتکارات نوین و سند چشم انداز خود به خصوص درراستای توانمندسازی درمناطق محروم اقدام به فعالیت های مختلفی چون  ساخت مسکن محرومین ، اقدامات زیربنایی و آبادی روستاها ، ساخت مدارس ، خدمات بیمه ای و درمانی ، کمک به ایتام و کمک به شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای کوچک ومتوسط کرده است که درگزارش ذیل به جزییات اقدامات این بنیاد می پردازیم.

اعتبارات تخصیص یافته بنیاد برکت برای ساماندهی بخش مسکن محرومین با هدف اجرای  طرح های زیربنایی در مناطق محروم کشور آغاز شده است و دربخش مسکن بیش از 1700 پروژه و بالغ بر3850 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی به 1460روستا درسطح کشورهمچنین احداث 21500 واحد مسکن محرومین و واگذاری آنها به نیازمندان فاقد مسکن درنقاط هدف تا به کنون ارائه شده است .

دربخش زیربنایی اقدامات بنیاد برکت شامل موارد زیر است:

1- اجرای بیش از 22850پروژه در بیش از 6520 آبادی و روستایی کمتر توسعه یافته کشور ، تعداد 32 نوع خدمت درقالب 12 نوع طرح

2- اجرای طرح جامع احیا توسعه ای منطقه ، بخش عشایری مسجد سلیمان دراستان خوزستان

3- اجرای طرح فرهنگی منطقه بازفت دراستان چهارمحال بختیاری

4- ساخت مساجد و مدارس برکت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته

5- ساخت حوزه های علمیه در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و مشارکت در تکمیل و تجهیز حوزه های علمیه در استان های خراسان رضوی ، خراسان جنوبی ، کرمان ، یزد و کردستان

6- اجرای طرح بهسازی روستای بان زرده دراستان کرمانشاه

7- برنامه ریزی احیای اقتصادی – اجتماعی مناطق محروم دراستان سیستان و بلوچستان

8- اجرای طرح احیای اقتصادی – اجتماعی منطقه محروم دهستان و مهاباد خواف دراستان خراسان رضوی

9- ساخت پل سررک درمنطقه مشایخ در استان چهارمحال و بختیاری

10- ساخت پل در مزار شهرستان نکا استان مازندران

11- برنامه تامین هزینه عملیات طرح های زیربنایی گروه های جهادی آل یاسین، دانشگاه امام صادق (ع)، خواجه نصیرطوسی، حجت الاسلام شهید طباطبایی در مناطق محروم ایلام ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان

12- اجرای طرح توسعه مناطق روستایی قم

13- اجرای طرح توسعه مناطق روستایی نهبندان خراسان جنوبی

لازم به ذکر است که خدمات ارائه شده بنیاد برکت به طرح جامع احیاء توسعه منطقه ای اندیکا ، لالی و بخش عشایری مسجد سلیمان از نوع خدمات آموزشی ، بهداشتی ، برق رسانی ، آب رسانی ، اقتصادی و امنیتی و مخابراتی بوده است .

ازسوی دیگر طرح توانمندسازی اقتصادی منطقه محروم بهلول آباد ( تایباد) که با هدف اشتغال پایدار، کشاورزی پایدار، محرومیت زدایی و امنیت غذایی نیز اجرا شده است که دراین طرح میزان کل اراضی تحت پوشش شامل 1348 هکتار اراضی تحت پوشش آبیاری و اراضی تحت فشار شامل 700 هکتار و تعداد 8 حلقه چاه است که دراین مناطق تولیداتی نظیر کشت پسته، تولید زعفران ، کشت گندم، جو، ذرت، یونجه، احداث مزرعه شترمرغ، است .

همچنین درراستای فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: " چقدر خوب است که 1000مدرسه درمناطق محروم کشور ساخته شود " بنیاد برکت اقدام به ساخت 1000 کلاس در قالب یک برنامه 4 ساله اجرا کرد و برای تکمیل 1000 مدرسه برنامه 3 ساله تنظیم شد. از سوی دیگر آخرین استانداردهای آموزشی و ایمنی مدارس نیز دراین طرح اجرا گردید و با برآورد نیازها براساس معیارها و ضوابط آموزش و پرورش و ساخت مسجد درکنار مدرسه درمناطقی که نیاز به ایجاد مسجد هم دارند به رفع این نیاز اقدام شد.

به طورکلی مدارس برکت در کشور از نظر تعداد مدارس ساخته شده و درحال ساخت 1357 مدرسه و 8000 کلاس درس و 1000 مدرسه بهره برداری شده وجود دارد که از این میزان 177000 دانش آموز دراین مدارس حضور دارند که 7000000 میلیون ریال برای آنها سرمایه گذاری صورت گرفته است .

همچنین مدارس برکت درسطح کشور در استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، اصفهان ، البرز، بوشهر، تهران ، چهارمحال و بختیاری ، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد  و استان گیلان دایر شده است. 

از دیگر خدمات بنیاد برکت به خدمات بیمه – مالی – قرض الحسنه می توان اشاره کرد که کارکرد این صندوق شامل جذب منابع ، وام های اعطایی و امور عام المنفعه می شود همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان و حمایت از کسب وکارهای خرد ، کوچک و متوسط از دیگر اقدامات این بنیاد محسوب  می شود.

بنیاد برکت در ساخت و تکمیل مساجد ، خانه های عالم ، دارالقرآن و حسینیه برکت درمناطق محروم کشور نیز حضورفعال داشته است به طوریکه در استان های خوزستان ، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، کرمان ، فارس، ایلام اقدام به ساخت و تکمیل مساجد و دارالقرآن کرده است.

همچنین با داشتن بیمه مخصوص به نام "خدمات بیمه برکت" به متقاضیان خدمات ویژه ای ازجمله تجهیز و راه اندازی دفاتر نمایندگی استانی ، روستاییان تحت پوشش خدمات بیمه ای ، روستاهای تحت پوشش طرح های بیمه ای ، اطلاع رسانی و آموزش بیمه در روستاها ، اطلاع رسانی و آموزش بیمه در مدارس روستایی ، اطلاع رسانی و آموزش بیمه در واحدهعای اقتصادی مناطق محروم و پوششش خدمات بیمه ای جهت ایتام ارائه می دهد.

بدیهی است که اهمیت خدمات بیمه ای و ضرورت به ارائه خدمات بیمه ای در مناطق روستایی به منظور کاهش هزینه های کمرشکن خدمات درمان بستری برای خانوارهی کم درآمد مناطق محروم و به دلیل فقدان سیستم تامین خسارت برای حمایت از خانوارهای کم درآمد هنگام وقوع حوادث طبیعی و عدم تمایل صنعت بیمه به حضور درمناطق روستایی و کمتر توسعه یافته دراین مناطق کاملا احساس می شود که به این ترتیب سیاست های اتخاذ شده دراین موارد به نیازسنجی و طراحی بسته های خدمات بیمه ای متناسب با نیازهای روستاییان ، فرهنگ سازی مناسب مناطق روستایی و محروم کشور انجام می شود.

خدمات بیمه ای دارای تنوع خاصی بوده است به طوریکه هدف از این تنوع ارتقای سطح فرهنگ بیمه و ارائه خدمات مناسب به روستاییان مناطق محروم و کمترتوسعه یافته است که دراین راستا اقداماتی نظیر :

1- ارائه پوشش خدمات بیمه درمان ( درمان برکت) با تعهد پرداخت فرانشیز بستری درمراکز درمانی دولتی و دانشگاهی

2- ارائه پوشش خدمات بیمه آتش سوزی و حوادث طبیعی در سه بسته بیمه ای مختلف

3- پوشش بیمه ای برای 5 استان در بیش از 150 روستا با جمعیت 1 تا 5 هزار نفر

این گزارش می افزاید: بنیاد برکت افق پیش روی خود را درراستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و برای اجرای ماموریت خود در خدمت رسانی و رفع محرومیت از مناطق کمترتوسعه یافته ، اقدام به برنامه ریزی مبتنی بر ابتکارات نوین کرده و سند چشم انداز را درحوزه ای سلامت و توانمندسازی اقتصادی چراغ راه خود قرار داده است که درحوزه توانمندسازی درمناطق محروم به اقدامات زیر پرداخته است که شامل موارد زیر است :

1- توسعه مدل های توانمندسازی برحسب شرایط فرهنگی ؛ جغرافیایی مناطق مختلف کشور

2- تقویت فرهنگ همکاری مردم با سازمان ها درطرح های کارآفرینی

3- تدوین و اجرای طرح های کوچک مبتنی بر ابتکارات اجتماع محور

4- تامین خدمات بانکی هدفمند به شرکت های کوچک

صندوق نیکوکاری برکت ایتام را نیز تحت پوشش خود قرار داده است به طوریکه تا پایان سال 95 20000 نفر تحت پوشش این بنیاد قرار داشته اند که از این میزان 11058خانوار تحت پوشش این صندوق و تعداد روستاهایی که تحت پوشش  هستند به میزان 6087 است و 385 شهرستان نیز تحت پوشش این بنیاد قراردارند که استان های مختلفی را دربرگرفته است .

همچنین بنیاد برکت اقدام به مشارکت در سرمایه گذاری های جسورانه در بنگاه های دانش بنیان کرده اند و با همیاری شتابدهنده ها درزمینه راه اندازی کسب وکارهای دانش بنیان و  حمایت از ایجاد بسترها و زیرساخت های دانش بنیان به رفع موانع این فعالیت ها اهتمام ورزیده اند .

و درآخر چشم انداز نهایی این بنیاد رسیدن به الگوی اسلامی – ایرانی درحوزه اقتصاد  دانش بنیان ، ایجاد مامنی برای نخبگان ایرانی و پیش رو بودن در سرمایه گذاری ، شتاب دهی و حمایت از شرکت های دانش بنیان است و با کارآمدبودن ازنظر اقتصادی و خوش نامی در توسعه فعالیت های دانش بنیان این هدف را عملیاتی می کند.


لینک کوتاه
بنیاد برکت مناطق محروم

اخبار مرتبط

نظرات شما