نسیم اقتصاد- بیست و یکمین گرد همایی مسئولان استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با معاونین فنی، عملیاتی، کیفی و ایمنی شرکت های هواپیمایی روز گذشته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، در این نشست موضوعات مربوط به برنامه ریزی کروی پروازی (Crew Planning)، اجرای برنامه PBN در فضای آینده کشور آمار سوانح هوایی دنیا و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدا مجید حسنلو جانشین معاون استاندارد پرواز سازمان با مثبت ارزیابی کردن تشکیل جلسات مذکور اظهارداشت: بحث و بررسی در خصوص مباحث فنی و تخصصی می تواند در روند ارتقای ایمنی، بازدهی شرکت ها و روند توسعه نقش موثری ایفا کند.
در ادامه، مجید اخلاقی سرپرست دفتر عملیات پرواز مباحثی در خصوص رعایت الزامات ساعات پروازی، موظف و استراحت خدمه پروازی ارائه و به تشریح مدلهای مطرح در شرکتهای موفق دنیا، پرداخت.
وی افزود: بر این اساس ضروری است بخشهای بازرگانی شرکتهای هواپیمایی پس از اخذ تاییدیه از معاونت عملیات شرکت، برای ایجاد و افزایش تعداد مسیرهای پروازی و همچنین نسبت به برنامه ریزی لازم برای تامین تعداد کروی مورد نیاز متناسب با میزان ساعات استفاده از هواپیماها در طول سال، سیاستهای شرکت در خصوص آموزش کرو، نوع و تعداد مسیرهای پروازی و سایر عوامل مؤثر در اینخصوص اقدام کنند.
حسنلو در ادامه ضمن بیان الزامات مربوط به این موضوع که در مقررات CAO IRI AirOPS درج شده است، از شرکتها خواست این الزامات را با دقت رعایت کنند و ممیزان و بازرسان سازمان در صورت مواجهه با عدم رعایت این الزامات، اقدامات قانونی را اعمال خواهند کرد.
در ادامه این نشست میثم شاکر معاون دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز از اجرای PBN (Performance Based Navigation) در فضای پروازی کشور خبرداد و گفت: براساس الزامات ایکائو در منطقه باید ساختار فضای کشور تغییر یابد
وی افزود: به همین منظور پیاده سازی بخشی از روشهای نوین ناوبری در فاز یک کلیه مسیرهای en-route با RNAV 1، فاز TMA فرودگاه مهرآباد RNAV 1 و فاز تقرب فرودگاههای امام (ره) و مهرآباد RNP APCH (اجرایی ولی نه الزامی) اجرا خواهد شد.
وی افزود: برهمین اساس در گام نخست به منظور ضرورت آموزش و ارتقای سطح علمی و مهارت‌های عملی کنترلرها، دوره های آموزشی لازم برگزار شد و در فاز بعدی شرکت های هواپیمایی باید برای اجرای طرح مذکور آمادگی و همکاری لازم را داشته باشند.
شاکر به مزایای استفاده از طرح‌های مبتنی بر PBN در عملیات پروازی پرداخته و ارتقای ایمنی، کاهش خطای انسانی، افزایش و استفاده بهینه از ظرفیت فضا، دقت ناوبری و کاهش سوانح، ارتقای بهره‌وری با روان‌تر شدن جریان ترافیک هوایی و نیز کاهش آلودگی محیط زیست (کاهش انتشار 13 میلیون تن گاز) را از جمله این مزایا برشمرد.
همچنین حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ اهداف و برنامه های ایمنی ایکائو مبنی بر حفظ یا کاهش آمار کنونی سوانح هوایی در کشورهای عضو خبرداد و بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در شرکت های هواپیمایی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای برنامه جهانی ایمنی هوایی بوده و در کمیته ایمنی منطقه ای خاورمیانه مطرح شده افزود: هدف از بررسی سوانح و حوادث، پیشگیری از تکرار این رویدادهاست و شرکت های هواپیمایی خود نیز موظف به بررسی کلیه رویدادها و انجام اقدامات پیشگیرانه در داخل شرکت در مرحله اول هستند.
وی تاکید کرد: هزینه بررسی سوانح به عهده هیچ یک از شرکتها هواپیمایی و هلیکوپتری و فرودگاهی نبوده و کلیه هزینه ها به عهده دولت می باشد.
رضایی فر خاطرنشان کرد: باید کلیه سوانح و همچنین حوادث جدی به اداره کل بررسی سوانح سازمان جهت بررسی آن گزارش شود همچنین حوادثی که جدی محسوب نمی شوند به بقیه واحدهای سازمان یعنی عملیات پرواز، صلاحیت پرواز و نظارت بر عملیات هوانوردی، ارسال شوند.
 

لینک کوتاه
سازمان هواپيمايي كشوري برنامه ريزي كروي پروازي مسئولان استاندارد پرواز مجيد اخلاقي