نسیم اقتصاد- خبرها حاکی از آن است که طی روز جاری جلسه تعیین نرخ قندی‌ها در انجمن صنفی این صنعت برگزار می شود. اما سوال اینجاست، چرا صنعتی که سودآوری مناسبی دارد باید همچنان یارانه بگیرد؟

به گزارش پایگاه خبری «نسیم اقتصاد»، یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت گروه قند و شکر در بورس اظهار کرد: قندی ها بابت هر کیلو شکر تولید شده از چغندر 236 تومان یارانه دریافت می کنند و در این وضعیت، اولین تصور شاید این باشد که یارانه باید قطع شود اما در واقع بخش سودآور صنعت قند در بورس حاضر است و حداقل 20 واحد تولید کنند شکر در کشور، در معرض تعطیلی، ورشکستگی و مشکلات کارگری قرار گرفته اند.
ولید هلالات افزود: اما بخش سودآور صنعت قند و شکر که به میزان کافی چغندر دریافت می کند و حجم فعالیت آنها مناسب است وارد بورس شده لذا اینطور استنباط می شود که صنعت قند و شکر سودآور است اما مجموع 37 شرکت فعال این صنعت در واقع سودآور نیست و اتفاقا بدهی های بانکی سنگین باعث مشکلات مهمی شده است.
این تحلیلگر بورسی تاکید کرد: اگر به صورت مالی سنوات قبلی قندی ها مراجعه کنید، مثلا قند اصفهان و قند قزوین بدهی بانکی سنگینی داشته اند که با یارانه دولتی توانستند بدهی ها را تسویه کنند اما سایر قندی ها که بورسی نیستند چون در بحران بزرگی قرار گرفته بودند، به لطف یارانه دولتی حقوق پرسنل را پرداخت کردند.
وی ادامه داد: حالا، جلسه امروز قندی ها برای تعیین نرخ و یارانه شکر برگزار می شود. در حالی شکر 2520 تومان قیمت رسمی دارد و یارانه آن 236 تومان است که در عالم واقع شکر در مهر ماه 2620 الی 2640 تومان معامله شده است.
وی با بیان اینکه دولت و انجمن صنفی تلاش می کنند تا صنعت از بحران خارج شود و آن 20 شرکت در آستانه تعطیلی بتوانند به کار خود ادامه دهند، گفت: سناریوی محتمل این است که مجموع نرخ شکر از 2756 تومان به 2880 الی 2950 تومان افزایش یابد و دولت برای حذف بار مالی، یارانه را حذف کند به این طریق در واقع هم صنعت از بحران فاصله میگیرد و هم بار مالی این یارانه از دوش دولت برداشته می شود اما نکته مثبت این جریان برای قندی ها آن است که یارانه دولتی که با تاخیر پرداخت میشد، حالا به صورت نقدی از خریدار وصول می شود و جریان نقدی شرکت ها بهبود می یابد.
وی با بیان اینکه حذف یارانه و اعلام نرخ شکر به عددی بیش از 2756 تومان اتفاقی مثبت برای صنعت قند خواهد بود که ورود نقدینگی بهتری نسبت به گذشته حاصل می کند، افزود: در قندی ها نسبت سود خالص به فروش از 10درصد عموما تجاوز نمی کند لذا اگر فرض کنیم نرخ شکر 2880 یا 2950 و امثالهم تعیین گردد قطعا تعدیل مثبت با اهمیتی اتفاق می افتد چون نرخ چغندر از پیش تعیین شده است. حال، باید منتظر ماند و دید تکلیف نرخ های فروش چه می شود تا سود و زیان شرکت ها به شکلی شفاف تر منتشر شود.
 

لینک کوتاه
بورس تعیین نرخ قند صنعت قند و شکر ولید هلالات

اخبار مرتبط

نظرات شما