نسیم اقتصاد- با توجه به جاذبه های سرمایه گذاری ایران برای اقتصادهای بین المللی، طی روزهای آتی همایشی با عنوان معرفی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری به همت استانداری سمنان و با همکاری فدراسیون جهانی مناطق آزاد (فموزا) برگزار می شود. بر همین اساس روز گذشته در نشستی مشترک مقامات ارشد خارجی شرکت کننده ، ایران را فرصتی بزرگ برای سرمایه گذاری خارجی دانستند و اظهارات مقامات امریکایی را در تصمیم دیگر کشورها بی اثر دانستند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از سنا، رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (فموزا)، ایران را بازاری جذاب برای سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: این فدراسیون کارکرد و ظرفیت های مناطق آزاد ایران را به دنیا معرفی خواهد کرد.
طی روزهای گذشته جان تورنس، رییس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای شرکت در نشست معرفی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران به تهران سفر کرده است.
وی در نشست خبری که در محل استانداری سمنان در وزارت کشور برگزار شد گفت: فدراسیون می تواند مشوق خوبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد و بازارهای ایران باشد، اما کار اصلی به عهده خود مناطق آزاد است.
وی احتمال وقوع مشکل برای سرمایه گذاری در ایران از طریق اخلال در برجام  از سوی آمریکا را رد کرد و افزود: اقتصاد یک موضوع جهانی است و سخنان ترامپ یا هرگونه مشکل در راه برجام نمی تواند سرمایه گذاران را از ادامه راه بازدارد.
تورنس ادامه داد: موقعیت راهبردی ایران، پتانسیل مناطق آزاد، تسهیل قوانین تجاری، کمک فدراسیون جهانی مناطق آزاد به جذب سرمایه گذاری در ایران و شناختی که شرکت های خارجی نسبت به بازار جذاب ایران پیدا کرده اند، مشوق خوبی برای حضور تجار در بازار ایران است.
در بخش دیگر استاندار سمنان نیز در این نشست، از حضور 100 شرکت و سازمان اقتصادی بزرگ جهان برای حضور در همایش معرفی فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 50 شرکت موافقت خود برای حضور در ایران را اعلام کرده اند.
محمدرضا خباز با اشاره به اینکه فهرست ظرفیت های اقتصادی ایران در اختیار شرکت های خارجی قرار رفته است، افزود: حدود 300 شرکت علاقه مندی خود را اعلام کرده اند تا هنگام برگزاری نشست، بحث های نهایی و انعقاد تفاهم نامه دنبال شود.
وی هدف مهم از برگزاری نشست را معرفی فرصت های اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی دانست و گفت: 35 میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری خارجی در این نشست معرفی خواهد شد.
وی از اعلام آمادگی شرکت‌های معتبر جهان در حوزه های گردشگری و توریست درمانی، انرژی های پاک، کشاورزی، نفت وگاز و پتروشیمی، خودروسازی و صنایع وابسته و صنایع غذایی خبر داد.
ترامپ مانع ورود خارجی ها نیست
در بخش دیگر این نشست خانم ماریا پو،  هماهنگ کننده بین الملل نشست فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران گفت: قبل از برگزاری نشست تحقیقات خوبی در باره اقتصاد ایران داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران به لحاظ تکنولوژی در سطح خوبی قرار دارد و بازار خوبی برای حضور سرمایه گذاران است.
وی ادامه داد: ایران کشور فوق العاده ای است که توانسته خود را در سطح جهانی مطرح کند و به لحاظ موقعیت جغرافیایی کشوری استراتژیک محسوب می شود از اینرو پس از برجام زمان مناسبی برای بهره برداری از اقتصاد ایران و ورود سرمایه گذاران به این کشور فراهم شده است.
وی با اشاره به تهدیدهای ترامپ درباره برجام گفت: هیچوقت جهت گیری های یک شخص نمی تواند در ارتباط ایران با دنیا خللی وارد کند یا مانع حضور سرمایه گذاران در ایران شود.
نشست فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری با همکاری فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (فموزا)، سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو)، کنفرانس تجارت وتوسعه سازمان ملل (آنکتاد)، بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه آسیا، مرجع جهانی سرمایه گذاری خارجی (وایپا) از چهارم تا هفتم آذرماه آینده در تهران برگزار می شود.
در این نشست شرکت هایی از چین، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، روسیه، ژاپن، صربستان، کره جنوبی، اسپانیا، سوییس، سوئد، امارات، هنک گنگ، هند و عربستان حضور خواهد داشت.
این رویداد اقتصادی با حمایت همه وزارتخانه ها و سازمان های اقتصادی و فنی کشور، از جمله وزارت امور اقتصاد و دارائی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار خواهد شد.
 

لینک کوتاه
فدراسیون جهانی مناطق آزاد فموزا سرمایه گذاری خارجی برجام  جذب سرمایه جان تورنس

اخبار مرتبط

نظرات شما