نسیم اقتصاد- معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، بر ضرورت توجه سازندگان داخلی به 2 اصل کیفیت و مطابقت با استانداردها در ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از شانا، حبیباله بیطرف دیروز (یکشنبه، 23 مهرماه) در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی و تخصصی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز گفت: تجهیزات صنعت نفت را نمیتوان دست کم گرفت؛ زیرا کوچکترین خللی در یک تجهیز میتواند خسارت‌های جبرانناپذیری به همراه داشته باشد و منجر به اتلاف وقت و هزینه شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت نفت در طرح بومی سازی 10 گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، ارزیابی فناورانه ساخت محصولات را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در دستور کار دارد، ادامه داد: افزون بر این‌که باید از کیفیت در ساخت تجهیزات مطمئن شویم، سازندگان داخلی طرف قرارداد باید برنامه انتقال فناوری را نیز ارائه دهند.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از برگزاری مناقصات هفت گروه کالایی و امضای بالغ بر 50 قرارداد در مسیر تحقق اهداف این طرح خبر داد و گفت: در این میان، برخی شرکتهای طرف قرارداد، در حال تامین منابع اولیه و ایجاد خط تولید هستند و برخی دیگر هم در حال تولید کالای مدنظر هستند و به‌زودی آن را ارائه خواهند داد.
بیطرف گفت: افزون بر طرح بومیسازی 10 گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، پروژه توانمندسازی و ظرفیتسازی داخلی در قراردادهای جدید نفتی شامل زمینهسازی انتقال فناوری از طریق شرکتهای اکتشاف و تولید با مشارکت شرکت‌های معتبر بینالمللی هم در مسیر توانمندسازی شرکتهای ایرانی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.
وی با اشاره به همکاریهای گسترده وزارت نفت با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور، از پروژههای انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست و پایین دست که با امضای 9 قرارداد توسعه فناورانه میدان‌های نفتی در بخش بالادست و امضای 12 قرارداد تولید محصولات فناورانه در بخش پایین دست صنعت نفت همراه بوده است، به عنوان مصادیق این همکاری نام برد.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری که در آیین گشایش نمایشگاه بینالمللی و تخصصی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز سخن می‏‌گفت، به دانشگاه شیراز هم اشاره کرد و افزود: این دانشگاه هم در قراردادهای فناورانه بالادست و هم در قراردادهای فناورانه پایین دست با شرکتهای اصلی وزارت نفت همکاری میکند.
بیطرف با اشاره به ظرفیت‌های بسیار صنعت نفت و گاز ایران و برنامههای اساسی وزارت نفت برای بهرهبرداری بهینه از این ظرفیت‌ها، اظهار امیدواری کرد با توسعه میدان‌ها در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، اجرای بسته پنج میلیارد دلاری قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید و بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی، گامهای موثری در این مسیر برداشته شود.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی و تخصصی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز، از عصر یکشنبه (23 مهرماه) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی استان فارس در شیراز آغاز به‌کار کرده است و 26 مهرماه به کار خود پایان میدهد.
 

لینک کوتاه
حبیب‎اله بیطرف نمایشگاه بین‎المللی و تخصصی صنعت نفت ساخت تجهیزات نفتی