نسیم اقتصاد- شورای رقابت دیروز در خصوص نرخ ارز خوراک بین مجتمعی شرکت های پتروشیمی تصمیم گیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، براساس این تصمیم، نرخ ارز خوراک برای شرکت های پتروشیمی که محصولات خود را در بورس عرضه می کنند، از این پس به همان نسبت با ارز مبادله ای تعیین خواهد شد. این در حالی است که شرکت هایی که محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه نمی کنند و اقدام به فروش محصولات در خارج از بورس کرده و یا کالاهای خود را صادر می کنند، نرخ ارز خوراکشان به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.
بدین ترتیب معاملات امروز بورس در حالی آغاز شد که سهام گروه های پتروشیمی از این تصمیم تاثیر منفی پذیرفته و با افت نسبی قیمت خود مواجه شده اند. پالایشی ها نیز در این روند منفی پتروشیمی ها را همراهی می کنند.
با فاز منفی بورس به تبعیت از دو گروه مذکور کلیت بازار سهام وارد فاز منفی شده و اکثر نماگر ها و شاخص های بورسی و فرابورسی متمایل به کاهش شده اند.
بطوریکه تا لحظه تهیه این خبر شاخص کل بورس 193 واحد افت کرده و در محدوده 85 هزار و 600 واحدی در نوسان است. ضمن اینکه این نماگر بیشترین تأثیر منفی را از دو نماد معاملاتی «شپنا» و «شپدیس» پذیرفته است و دیگر نمادهای پالایشی به همراه پتروشیمی ها در حرکتی دسته جمعی آنها را در مدار منفی قیمت سهام همراهی می کنند.
اما دو مجموعه پرتوشیمی مبین و فجر که تولیدکننده یوتیلیتی در بورس هستند با افزایش نسبی قیمت سهام خود رو به رو شده اند.
شایان ذکر است، براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از روز چهارم آبان ماه نرخ خوراک مایع و نفتای پتروشیمی ها براساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود. به نظر می رسد حذف ارز مرجع سرعت گرفته است و خوراک پتروشیمی و پالایشگاه ها به سمت ارز تک نرخی می رود. با حذف ارز مبادله ای سطح جدیدی از تعادل قیمتی در بازار شکل خواهد گرفت.
 

لینک کوتاه
بورس شورای رقابت نرخ ارز خوراک شرکت های پتروشیمی

اخبار مرتبط

نظرات شما