نسیم اقتصاد- قائم مقام بانک ملت با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین و تنظیم نسخه‌های جدید قانون بانکی بدون ربا، بیان داشت: قانون باید نیازهای متنوع مشتریان را شامل شود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایبِنا، علیرضا لگزایی در خصوص وضعیت اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در شبکه بانکی کشور و همچنین نقاط قوت و ضعف آن، گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا در اجرا دارای نقاط ضعف جدی بوده و این روند در 3 دهه گذشته و از زمان تصویب آن وجود داشته است.
قائم مقام بانک ملت اظهارداشت: در عین حال، نقاط قوت فراوانی نیز در قانون بوده و توسط بانک ها اجرایی شده است. با این وجود، یکی از نقاط ضعف این قانون را باید کمرنگ بودن ملاحظات عوامل موثر در صنعت بانکداری و اقتصاد و بازیگرانی که در نظام اقتصادی کشور فعال هستند، دانست.
لگزایی ادامه داد: قانون عملیات بانکداری بدون ربا در بخش هایی بسیار آرمان گرایانه دیده شده، در حالی که ما در محیط واقعی و به عنوان نمونه در بخش تسهیلات، با مشتریانی مواجه هستیم که موارد متنوعی را مطرح می کنند اما ما ابزارها و قابلیت هایی که بتواند عینا آن نیازها را برآورده کند در قانون نداریم.
وی تاکید کرد: به دلیل وجود این نقص قانونی، نظام بانکی ناگزیر شده نیازهای مردم، مشتریان و کارآفرینان را اصلاح کند که بتواند متناسب با چارچوب های قانونی در ارائه تسهیلات عمل نماید.
قائم مقام بانک ملت افزود: کارشناسان و علما نیز نسبت به کارایی قانون عملیات بانکی بدون ربا نقدهای جدی دارند. با این وجود، در اصالت، مشروعیت و همچنین کفایت ابعاد فقهی، شرعی و قانونی عملیات بانکی بدون ربا در سیستم بانکی کشور اتفاق نظر وجود دارد.
به گفته لگزایی، چیزی که مستلزم اصلاح و بهبود است اینکه ما در تنظیم نسخه های جدید قانون بانکداری بدون ربا به متنوع سازی ابزارها و قابلیت ها در عملیات بانکی برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان نظام بانکی برسیم.
 

لینک کوتاه
علیرضا لگزایی بانکداری بدون ربا قائم مقام بانک ملت صنعت بانکداری