نسیم اقتصاد- عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است : یکی از مهم ترین عواملی که به استحکام روابط کشورها کمک می کند سرمایه گذاری های متقابل و درقالب ارائه وام است که به نوعی کشورها را به سمت منافع مشترک سوق می دهد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، دریافت وام از یکی از بانک های کره جنوبی هفته گذشته تیتر اول بسیاری از رسانه ها شد و این خبر ذهن بسیاری از کارشناسان را درگیر خود کرد که ارائه چنین تسهیلاتی به سود ایران است یا به ضرر منافع کشور تمام می شود  اما آنچه که با توافق ایران با اگزیم بانک کره برای دریافت وام 8 میلیارد یورویی به طور مشخص قابل مشهود است این است که انگار حال و هوای روابط اقتصادی کشورها با ایران درحال بهبود است و همین مسئله جای شکر دارد که در دومین سال اجرایی شدن برجام بانک های خارجی حاضر شده اند برای پروژه های زیرساختی به ایران وام دهند .
البته باید به این نکته اشاره نمود که این وام ها مزایای سرمایه گذاری مستقیم خارجی را با خود به همراه ندارند. در سرمایه گذاری خارجی کشورها علاوه بر ایجاد ظرفیت تولید جدید و انتقال فناوری، بخشی از ریسک و مخاطرات سودده بودن کار را به عهده می گیرند اما وام های خارجی کار به سودده بودن ندارند و در آینده اصل وام را به همراه سود آن از کشور دریافت کننده مطالبه می کنند.
البته عقبه این وام به سال 1393 و دوران تحریم ها باز می گردد که در آن زمان مذاکرات اولیه ای توسط بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی کشورمان با اگزیم بانک کره جنوبی جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان انجام شد و سپس در سال 1394 یادداشت تفاهمی در خصوص چارچوب همکاری های مالی بین دو کشور در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان منعقد شد که سقف آن 5 میلیارد یورو بود. بعد از رفع تحریم های ظالمانه و طی مذاکراتی که سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی با اگزیم بانک کره انجام دادند، رقم این وام به 8 میلیارد یورو افزایش یافت و قرار شد این وام در بخش های دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته باید به این موضوع اشاره نمود که طرف کره ای این وام را به شرطی به ایران داده است که شرکت های کره ای نیز در این میان از آن سوددهی خوبی داشته باشند.
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است : یکی از مهم ترین عواملی که به استحکام روابط کشورها کمک می کند سرمایه گذاری های متقابل و درقالب ارائه وام است که به نوعی کشورها را به سمت منافع مشترک سوق می دهد و همین منافع مشترک اقتصادی موجب می شود که درگیری و اصطحکاک سیاسی میان کشورها به حداقل ممکن برسد .
مجتبی بهاروند در ادامه افزود: بسیار مهم است که از این خط اعتباری در مصارف درست و اصولی خط اقتصاد استفاده شود و دولت لازم است بخشی از این وام را دراختیار بخش خصوصی قرارداده که مطمئنا بازدهی بخش خصوصی بسیار بالاست و همچنین پیش زمینه های آن که شامل تضمین بخش خصوصی است  را هم انجام دهد مانند کاری که بسیاری از کشور های دنیا انجام می دهند و به منظور موفقیت طرح های اقتصادی دولت با تضمین کردن آن بسیاری از دغدغه های سرمایه گذاران را کاهش می دهد د رحالیکه درایران این تضمین از سوی دولت وجود ندارد و همین امر موجب محروم شدن بخش خصوصی از بسیاری از تسهیلات می شود .
رییس کمیسیون حمل‌ونقل لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد : آن طور که محمد خزاعی، رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی درخصوص این وام وعده کرده است قرار بر این شده است که بخش های دولتی و خصوصی ایران بتوانند در چارچوب مقررات موجود و همچنین 12 بانک ایرانی از این وام استفاده کنند به شرط آنکه در طرح های پروژه های عمرانی  که ارزیابی اقتصادی و سودآوری آنها به تایید رسیده است مصرف شود، ضمن آنکه در تخصیص اینگونه تسهیلات باید مجوزهای قانونی لازم  مورد توجه قرار گیرد. از طرف دیگر در بخش های صنعت ، خدمات و حمل و نقل ترانزیت ناوگان کشور خلاء های جدی داریم که با بهره مندی از چنین تسهیلاتی می توان به نوسازی آن ها اقدام کرد که قطعا بازدهی و سود خوبی از آن حاصل خواهد شد .
 

لینک کوتاه
مجتبی بهاروند ایران کره جنوبی روابط اقتصادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی

اخبار مرتبط

نظرات شما