نسیم اقتصاد- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: براساس سوابق لرزه نگاری ها وجود منابع نفتی در سمنان تایید شده، اما بهره برداری از آن با توجه به کمبود منابع و نیاز به هزینه سنگین صلاح نیست.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از خانه ملت، اسدالله قره خانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اکتشاف نفت و گاز در کویر سمنان، گفت: بحث اکتشاف نفت سمنان قبل از انقلاب مطرح بوده و به امروز مربوط نمی شود، اما عملیات اجرایی آن نیازمند سرمایه گذاری جدید است که با توجه به در اولویت قرار داشتن میادین مشترک به بخش های مرکزی کمتر توجه می شود.
نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع نفت و گاز در مناطق شمال شرق، شمال و کویر سمنان وجود دارد، افزود:سوابق لرزه نگاری ها وجود منابع نفتی در این مناطق را تایید کرده اما اینکه این نفت چه آنالیزی داشته و آیا نفت سبک یا سنگین بوده مشخص نیست و همچنین نوع گاز و میعانات و عمق این منابع از نظر اقتصادی شفاف نیست، که مستلزم یک اقدامات اکتشافی دقیق تر است.
بهره برداری از نفت در استان های مرکزی با توجه به کمبود منابع و نیاز به هزینه سنگین صلاح نیست
قره خانی ادامه داد: هم اکنون باید از منابع نفتی دریای خزر و منابع مشترک با کشورهای سی.آی.اس همانند آذربایجان و ترکمنستان بهره برداری صورت گیرد، چراکه کشورهای همسایه در حال حاضر از این منابع بهره برداری می کنند و ایران نباید سهم خود را در این مناطق از دست بدهد.
وی با بیان اینکه بهره برداری از نفت در استان های مرکزی با توجه به کمبود منابع و نیاز به هزینه سنگین صلاح نیست، یادآور شد: برداشت از میدان‌های مشترک نفت و گاز آزاد بوده و هر طرفی که توان بیشتری داشته باشد می‌تواند برداشت بیشتری انجام دهد، لذا ایران باید برای صیانت از حق خود در این منابع باید به آخرین تکنولوژی‌های روز در اسرع وقت مجهز شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم انتقال تکنولوژی در قراردادهای جدید نفتی، تصریح کرد: براساس قراردادهای جدید نفتی یک شرکت داخلی هم باید در کنار شرکت خارجی در انجام پروژه مشارکت داشته که این مهم می‌تواند به توسعه پایدار و انتقال تکنولوژی روز به کشور کمک کند و از این تکنولوژی در آینده در بهره برداری از میادین داخلی استفاده کرد.
 

لینک کوتاه
اسدالله قره خانی اکتشاف نفت و گاز منابع نفتی