نسیم اقتصاد- بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع « ثبات مالی، بستر رشد اقتصادی» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر، بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع « ثبات مالی، بستر رشد اقتصادی» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین کارشناسان و صاحب نظران پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
 مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به همراه اعضای هیات مدیره و جمعی از مدیران و روسای ارشد بانک در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی شرکت نمودند.
در این همایش، معاون اول رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی از سخنرانان ویژه بودند که در خصوص محورهای همایش و عملکرد اقتصادی مطلوب دولت سخنان خود را ارائه نمودند.
نقش بانک مرکزی در حفظ ثبات مالی، ساختار نهادی و عملیاتی بازار سرمایه، مدیریت تنگنای اعتباری و عوامل و راهکارها به همراه نقش ثبات مالی در حفظ تورم پایین برای رشد اقتصادی پایدار برخی از محورهای این همایش است.
آثار عدم تعادل بودجه و عملیات شبه مالی دولت بر ثبات مالی یکی دیگر از محورهای همایش مذکور است که در سه حوزه آثار عدم تعادل بودجه و عملیات شبه مالی دولت بر ترازنامه بانک‌ها و بانک مرکزی، آثار عدم تعادل بودجه دولت بر تعادل بازار بدهی، راهکارهای رفع آثار نامطلوب بودجه دولت بر ثبات مالی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.
همچنین عوامل موثر بر همگرایی و واگرایی نرخ‌ها در بازارهای مالی، راهکارهای ایجاد همگرایی میان نرخ‌ها در بازارهای مالی، رقابت قیمتی کنترل نشده (جنگ قیمتی) و تاثیر آن بر ریسک بانکی از جمله مباحثی است که در محور ساماندهی نرخ‌ها در بازارهای مالی (بازار سپرده، بازار بین بانکی و بازار بدهی) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
سازوکار مطلوب مدیریت نوسانات نرخ ارز برای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی و سلامت بانکی نیز دو محور اصلی دیگر همایش هستند. در محور اول سعی شده تا تمام موضوعات مربوط به نوسانات ارزی مانند اثرات نوسانات ارزی بر ثبات مالی، اثرات ترازنامه‌ای نوسانات ارزی بر ثبات اقتصادی، نقش ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی در مدیریت بازار ارز، سازوکار مدیریت نوسانات نرخ ارز به همراه تک نرخی کردن ارز بررسی شود.
در محور سلامت بانکی نیز ارتقای نظام نظارت بر بانک‌ها، اجرای کامل استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بانکداری ایران، برقراری تعادل در جریان نقدی و کیفیت سود در بانک‌ها، برقراری تعادل در ساختار درآمد - هزینه بانک‌ها، مطالبات غیرجاری، دارایی‌های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک‌ها و غیره مورد مطالعه و وارسی قرار می گیرد.
شایان ذکر است، همزمان با آغاز به کار همایش سیاست‌های پولی و ارزی، طی ششمین مراسم تقدیر از چهره‌های ماندگار نظام بانکی کشور، دکتر احمد عزیزی و خسرو نایبی اهرنجانی به عنوان چهره‌های ماندگار معرفی شده و با اعطای لوح یادبود از سوی معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از ایشان قدردانی به عمل آمد.
 

لینک کوتاه
بانک قرض الحسنه مهر همایش سالانه سیاست هاي پولي و ارزي مرتضی اکبری