نسیم اقتصاد- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال گذشته از بحران رکود تورمی که در سال‌های 91 و 92 از آن رنج می‌بردیم رهایی یافتیم.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایبنا، علی طیب‌نیا صبح امروز در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما گفت: این همایش به نهادی موثر برای بحث و گفتگو در زمینه مهمترین مسائل اقتصادی کشور تبدیل شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سال 96 سال شروع برنامه ششم توسعه است که رشد اقتصادی میانگین 8 درصدی و نرخ بیکاری تک رقمی و تورم تک رقمی برای این سال هدفگذاری شده است.
وی گفت: در سال گذشته از بحران رکود تورمی که در سالهای 91 و 92 از آن رنج می بردیم رهایی یافتیم.
طیب نیا ادامه داد: از منظر اقدامات کوتاه مدت سال 95 سال رونق غیرتورمی با رشد 12.5 درصد و تورم 9 درصد بود که بخش عمده ای از رشد اقتصادی مربوط به افزایش تولید و صادرات گروه نفت بود. با این وجود رشد اقتصادی بدون نفت از منفی 1.8 درصد در ماه اول سال به ترتیب به 2.9، 5.4 و 5.6 درصد طی فصول دوم تا چهارم رسیده است.
وی افزود: از منظر بلند مدت سطح پاپین رشد نوسانات شدید و سهم اندک بهره وری در رشد به عارضه ای جدی برای اقتصاد تبدیل شده است. میانگین رشد 2.3 درصد نمی تواند نیازهای جامعه را تامین کند و زمینه را برای ریشه کن سازی فرد فراهم کند که برای پایان دادن به‌ آسیب  پذیری و مقام سازی اقتصاد و پایان بیکاری راهی جز جهش به سطوح بالاتر و  پایدار رشد اقتصادی نداریم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حفظ ثبات و آرامش در اقتصاد مهمترین عامل در رسیدن به رشد اقتصادی است، گفت: اعتماد مردم به دولت مهمترین دستاورد دولت یازدهم بوده است که باید همه دست به دست هم دهیم تا این دستاورد را حفظ کنیم.
وی افزود: از منظر اقتصاد سیاسی رشد و اقتصاد هر کشوری وابسته به سیاست داخلی و خارجی است که از دل واگرایی سیاست داخلی و تنش در سیاست خارجی بی ثباتی و نوسات رشد اقتصاد  پایداری بدست نمی آید.
 

لینک کوتاه
همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی علی طیب‌نیا رکود تورمی روابط کارگزاری