نسیم اقتصاد- عضو اتاق بازرگانی ایران: بانک ها به دلیل برگزاری مجمع و سهیم بودن دربورس وبسیاری از طرح ها و پروژه های عمرانی کشور با نبض اقتصادی کشور گره خورده اند وطرح ورشکستگی بانک ها ادعایی محال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، دراین زمینه، رئیس کمیسیون اصل 44 درمورد برخی شایعات کذب که اخیرا در فضای مجازی مبنی برورشکستگی بانک های کشورمطرح می شود، گفت: ازنظر اصول اقتصادی ورشکستگی زمانی رخ می  دهد که از لحاظ قانونی نقدینگی جوابگوی بدهی ها را نداشته باشد که این شایعات کاملا بی منطق است چراکه بدهی بانک ها بیشتر از دارایی ها نیست به طوریکه تنها بخش کوچکی از دارایی های بانک متعلق به سپرده های مردم است و حتی با خارج شدن سپرده ها نیز دارایی های بانک ها تمام نمی شوند از طرف دیگر این نکته را مردم درنظر بگیرند که سهامداران بانک ها افراد اقتصادی هستند و آگاه به مسائل روز می باشند. همچنین از محل دریافت وام ها نیز بانک ها سودهای خود را دریافت می کنند و این نگرانی برای مردم نباید پیش بیاید که شاید شایعات درست باشد .
سید حمید حسینی  افزود: رییس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش اعلام کرد که هیچ بانکی ورشکسته نشده است و درصورت هرگونه بروز مشکل مردم مطالبات خود را از بانک مرکزی طلب کنند همچنین نظارت بانک مرکزی نسبت به گذشته برعملکرد بانک ها بسیار بیشتر شده است و چنانچه مشکلی درنظام بانکی و یا  احتمال ورشکستگی برخی بانک ها وجود داشت حتما این مسئله از سوی بانک مرکزی اعلام می شد.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مردم فریب این شایعات را نخورند که دامن زدن به این شایعات برای کشور آثار مخربی دارد و مردم را نسبت به نظام بانکی بی اعتماد و آرامش مردم را سلب کرده است همچنین این اخبار کذب خلاف منافع عمومی جامعه است که به نظر می رسد به انگیزه های سیاسی و برای تخریب اقتصادی دولت روحانی هدف گذاری شده است .
رییس  اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی گفت: درست است که برخی بانک ها با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه، انباشت دارایی های غیر مولد و مطالبات غیرجاری بالاتر از استانداردهای بین المللی مواجه هستند و در شرایطی قرار دارند که عملکرد آن ها در دو سال اخیر با اندکی سود همراه بوده است، اما بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت داشته و ورشکستگی بانک ها به سادگی صورت نمی گیرد چراکه موضوع ورشکستگی بانک ها با سایر شرکت ها متفاوت است و در قوانین دستورالعمل های بین المللی بانکداری تدابیری برای قبل از ورشکستگی در نظر گرفته شده است که به عنوان مثال می توان به اصلاح ساختاری، تجمیع یا ادغام اشاره کرد.
از طرف دیگر فعالیت بانکی دارای ویژگی هایی است که در صورت بروز مشکلات و یا اخلال در یک بانک می تواند به سرعت به دیگر بانک ها سرایت کند و در نهایت  نظام مالی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری به یکی از مهمترین دغدغه های مراجع ذی ربط و عمدتا بانک های مرکزی تبدیل شده است. بنابراین نظارت در پی آن است تا اطمینان یابد بانک ها و موسسات اعتباری به شیوه ای ایمن و صحیح عمل کرده و در  مقابل ریسک ها از سرمایه و ذخایر کافی برخوردار باشند.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: بانک ها به دلیل دارا بودن مجمع و سهم داشتن در بورس، سهیم بودن دربسیاری از طرح های عمرانی کشور با نبض اقتصادی کشور گره خورده اند و ورشکستگی ادعایی محال است و چنین داستانی از جایی شروع شد که بسیاری از بانک ها را مجبور کردند که معوقات را جزء غیروصول دانسته و با تغییر سیستم حسابداری باعث شد که صورت های مالی برخی بانک ها با زیان مواجه شوند که این امر کاملا طبیعی است و  در کشورهای دیگر هم رخ می دهد به طوریکه یک بانک در یک سال سود ده و درسال دیگر زیان ده خواهد بود و این مسئله به روند اقتصاد کشور بستگی دارد و  هیچ ربطی به ورشکستگی ندارد.
عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: دامن زدن به شایعات کذب نه واقعی است و نه درست و باتوجه به نظارت دقیق بانک مرکزی این حرف ها قطعا نمی تواند درست باشد چرا که تمام سرمایه یک بانک مربوط به سپرده های مردم نیست که با خروج آن نظام بانکی دچار تهدید بشود و کسانی که به علم  اقتصاد آگاهی دارند می دانند که از نظر علمی نیز این حرف و حدیث ها پوچ است .
رئیس کمیسیون اصل  44 خبرهای خوشی را برای نظام بانکی نوید داد و گفت: ادغام شدن با بانک های بین المللی و آزاد شدن برخی از منابع بانکی که دربخش های عمرانی سرمایه گذاری شده بود کمک خواهد کرد که رونق خوبی درنظام بانکی در آینده ایجاد خواهد شد .
رییس  اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با اشاره به عملکرد نامناسب موسسات مالی اظهار کرد: متاسفانه صندوق های تعاونی که نه کار بانکی می کنند و نه بانک هستند در تخریب کردن اعتماد مردم به نظام بانکی نقش زیادی داشتند و از آنجایی که این موسسات با انجام کار مضاربه ای کاملا مشخص بود که امکان پرداخت سودهای غیرمتعارف به مردم را ندارند و بازی دومینویی را با مردم شروع کردند که بازنده آن مردم بودند همین مسئله اعتماد مردم به بانک های مجاز را نیز کم کرد و مردم با قراردادن بانک ها و موسسات در یک کفه ترازو و یا دامن زدن به شایعات بی اساس نظام بانکی و چرخ اقتصاد کشور را از تحرک بازنگه داشته اند .
 

لینک کوتاه
سید حمید حسینی اتاق بازرگانی ورشکستگی بانک ها

اخبار مرتبط