نسیم اقتصاد- مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هدف کسب وکارهای نوپا به طور کلی تشکیل اکوسیستمی است که درآن ذی نفعان این حوزه ازقبیل پارک های علم وفناوری و مراکز دانشگاهی ، ایده پردازان ، پیاده سازان ایده ها ، شتاب دهنده ، مربیان و کسانی که تجربه راه اندازی استارت آپ ها را دارند و سرمایه گذاران با هم ارتباط داشته باشند و برای توانمند کردن این زیست بوم درتلاش هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، عطا خلیقی درادامه افزود: تقویت ذی نفعان و نیز تسهیل کردن روابط ذی نفعان اکوسیستم کسب وکارهای نوپا هدفی است که شرکت های نوپا برای تبدیل ایده به کسب وکار موفق درپیش می گیرند. به عبارت دیگر کسانی که ایده صرف دارند بدون ارتباطات موثر موفق به راه اندازی کسب وکار نمی شوند .
مدیر مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب ‌و کارهای نوپای فاوا اظهار داشت: دولت نیز درجهت فراهم کردن زیرساخت های لازم ، تهیه آئین نامه ها وقوانین و رصد کردن نقاط ضعف بازار درگسترش استارت آپ ها می تواند نقش آفرینی کند.
به باور ‌مؤسس "پرشین‌بلاگ" و "ارانیکو" 2 عامل به موفقیت استارت آپ ها کمک می کند : 1- نقش تسهیل گری دولت در حوزه قوانین و ایجاد پنجره های واحد است به طوریکه قسمت اعظم مشکلات شرکت های نوظهور از ضعف قوانین نشات می گیرد و دربسیاری از موارد تاسیس استارت  آپ ها زودتر از ایجاد قانون مرتبط با آن شکل گرفته است 2- توانمند سازی ذی نفعان که با هدف رونق گرفتن این شرکت هاست و دولت برای توانمندسازی روابط این گروه ها لازم است برنامه دقیقی تدوین کرده باشد.
او گفت: چنانچه دو عامل ذکر شده تهیه شود موفقیت و گسترش شرکت های نوپا تضمین خواهد شد و البته باتوجه به جوان بودن عمر استارت آپ ها ضریب سعی و خطا درآن بالاست و بهتر است دولت دربرخی موارد این ضریب را بپوشاند تا نخبگان عرصه فناوری با فراغ بال بهتری ادامه مسیر دهند.
مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران  خاطرنشان کرد: یکی از ضعف های ما نداشتن نیروی متخصص و باتجربه دراین زمینه است به همین دلیل برای آموزش افراد فارغ التحصیل که تنها سواد دانشگاهی دارند شرکت ها هزینه های زیادی برای مهارت آموزی متقبل می شوند و باعث می شود  هزینه های زیادی از منابع شرکت ها تلف شود.
خلیقی ادامه داد: بسیاری از مسئولان به اشتباه تصور می کنند که ازطریق استارت آپ ها می توانند به اشتغالزایی انبوه دست یابند درحالیکه استارت آپ ها دراغلب اوقات به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغالزایی می کنند بنابراین ارزش آفرینی و ایجاد ثروت بسیار مهم تر از ایجاد شغل است که این امر با کمک شرکت های نوپا ایجاد خواهد شد.
 

لینک کوتاه
عطا خلیقی شرکت های دانش بنیان استارت آپ ها

اخبار مرتبط

نظرات شما