نسیم اقتصاد- به منظور کاهش نشتی های داخلی و خارجی بخارتوربین و با هدف بهینه سازی و افزایش راندمان، با اجرای مهندسی معکوس توسط کارشناسان فنی نیروگاه مشهد سگمنت‌های توربین بخار این نیروگاه طراحی و نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پاون، مهندس جلالی موسوی سرپرست امور تعمیرات مکانیک نیروگاه مشهد با بیان مطلب بالا گفت: سگمنت­‌های قبلی دچار فرسایش شده بود و در نتیجه کلرنسی بین رتور و قطعات ثابت افزایش یافته بود که باعث فرار بخار و در نتیجه نشتی­های داخلی و خارجی می‌شد.
وی ادامه داد: به منظور رفع مشکل یاد شده و با بررسی ابتدایی صورت گرفته مشخص شد که تیغه های سگمنت با نقشه های موجود به دلیل سایش های مکانیکی و سیالاتی همخوانی ندارد.
جلالی موسوی گفت: با  اجرای مهندسی معکوس نسبت به آنالیز مواد آن اقدام و سپس تست های مخرب از قبیل: سختی سنجی، تست استحکام و سایش روی آن انجام شد و فرآیند ساخت و تولید طرح ریزی گردید. در ادامه پروژه نقشه های موجود در اسناد فنی مورد بازبینی و فرآیند ساخت، تولید و عملیات حرارتی مورد نیاز تعریف شد.
وی افزود: در این پروژه با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و با کمک صنایع داخلی، فرآیند ساخت و عملیات حرارتی آغاز شد و با دستیابی به تکنولوژی ساخت سگمنت و قطعات مشابه، امکان ساخت و تولید آن برای نیروگاه ها و صنایع فراهم شد.
 

لینک کوتاه
مهندس جلالی موسوی سگمنت‌های توربین بخار ساخت سگمنت