نسیم اقتصاد- در سال 1395 اضافه وجوه اخذ شده در قبوض تلفن ثابت، بابت حداقل کارکرد و بدهی معوق ثبت نام تلفن ثابت، جمعاً به مبلغ 8.8 میلیارد تومان از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مشترکین بازگشت داده شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش اعلام شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال 1395 پیرو شکوائیه‌ها و گزارشات متعدد مردمی مبنی بر اخذ وجوه اضافی از سوی برخی از شرکتهای مخابرات استانی از متقاضیان ثبت‌نام تلفن ثابت این سازمان اقدام بررسی شکایت کرد که در نهایت منجر به استرداد نزدیک به 9 میلیارد تومان وجه اضافه دریافت شده به مشترکان شد.
در بررسی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشخص شد براساس بند 6 مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حداقل کارکرد ماهانه هر خط تلفن ثابت اعم از تماس ثابت به ثابت درون استان، ثابت به ثابت بین استانی و تماس با تلفن همراه و تماس بین المللی برای مشترکین روستاها به میزان 200 دقیقه مکالمه درون استانی معادل 900 تومان و برای سایر مشترکین به میزان 330 دقیقه مکالمه درون استانی معادل 1485 تومان تعیین و محاسبه می‌شود.
این در حالی است که با بررسی قبوض صادره از طرف مخابرات در دوره زمانی مرداد و شهریور سال 95، علیرغم آنکه ملاک حداقل کارکرد تعیین شده در مصوبه مذکور، مجموع کارکرد خط اعم از تماس ثابت به ثابت درون و برون استانی، همراه و بین الملل است، اما شرکت مخابرات، مبنای حداقل کارکرد را فقط براساس کارکرد تلفن ثابت به ثابت درون استانی لحاظ کرده است و براین اساس، صرف نظر از سایر کارکردهای خط تلفن، در آن دوره  (یعنی تماسهای برون استانی، تماس با تلفن همراه و تماس بین الملل) در صورتی که کارکرد قبض مشترک، صرفاً برای تماس ثابت به ثابت درون استانی در شهرها، کمتر از 1485 تومان در ماه (2970 تومان قبوض دوره 2 ماهه) و در روستاها، کمتر از 900 تومان ( 1800 تومان برای دو ماه) است، کل مبلغ 2970 تومان را از مشترکین شهری و 1800 تومان را از مشترکین روستانی اخذ می کرد، که بعد از ورود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این رویه اشتباه اصلاح و مابه التفاوت وجوه اضافه دریافت شده، به مبلغ بیش از 6 میلیارد تومان محاسبه و طی قبوض بعدی با بستانکار کردن مشترکین به آنها برگشت داده شد.
هم چنین در همین بازه زمانی شرکت مخابرات براساس تفسیر خود از بند 2 مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اقدام به اخذ مبلغ 10 هزار تومان با عنوان بدهی معوق ثبت نام تلفن ثابت از حدود 280 هزار مشترک درشهر تهران، کرده بود که  با همکاری شرکت مخابرات با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبلغ 2.8 میلیارد تومان، یعنی  به ازای هر مشترک 10 هزار تومان در قبوض بعدی، به مشترکین مسترد شد .
همیاری و همکاری مردم در مطالبه حقوق خود کمک بزرگی به اصلاح رویه و اعاده وجوه اضافی در این زمان محدود کرد و بی شک پیگیری های مردمی از این قبل می تواند در اصلا این روند ها موثر باشد و مردم می توانند هرگونه گزارش در خصوص تخلفات اقتصادی نظیر گرانفروشی، کم فروشی و از این دست را از طریق تلفن 124 به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اطلاع دهند.
 

لینک کوتاه
مخابرات مشترکین تلفن ثابت

اخبار مرتبط

نظرات شما