نسیم اقتصاد- رییس سازمان ملی بهره‌وری شاخص بهره‌وری نیروی کار در سال گذشته را 8,59 درصد و سهم بهره‌وری سرمایه را نیز 10.86 درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایبِنا، رویا طباطبایی صبح امروز و در نشستی خبری اعلام کرد: سهم بهره وری از رشد اقتصادی در سال گذشته 9.95 درصد بود.
وی افزود: شاخص بهره وری نیروی کار نیز در سال گذشته 8.59 درصد و بهره وری سرمایه 10.86 درصد بود.
طباطبایی با اشاره به رشد 11.6 درصدی اقتصاد ایران در 9 ماهه نخست سال 95 گفت: بانک مرکزی هنوز نرخ رشد اقتصادی تمام سال را اعلام نکرده، اما ما براساس برآوردهای آماری ، سهم بهره وری از رشد اقتصادی را 86 درصد تخمین زده ایم.
رییس سازمان بهره وری در عین حال نرخ رشد اقتصادی در سال 1394 را براساس سال پایه 90  منفی 1.6 درصد اعلام کرد. طباطبایی توضیح داد که در سال 1394 به دلیل ادامه تحریم ها و برخی مشکلات شاخص بهره وری نیروی کار منفی 4.58، سرمایه منفی 2.81 و کلیه عوامل تولید منفی 3.52 بوده است.
طباطبایی گفت: متاسفانه در سال 1391 شاخص بهره وری نیروی کار بیشتر بدلیل تحریم ها منفی 8,2 درصد و بهره وری سرمایه منفی 10.1 درصد بود؛ شاخص بهره وری عوامل تولید نیز منفی 9.33 بود.
وی سهم بهره وری از رشد اقتصادی را در سال 1391 منفی 8 درصد اعلام کرد.
رئیس سازمان بهره وری درباره شاخص های بهره وری سال 1392 نیز اظهارداشت: شاخص بهره وری نیروی کار در این سال منفی 3,6 درصد و سرمایه منفی 2.17 بود؛ شاخص بهره وری کلیه عوامل تولید نیز منفی2.79 درصد و سهم بهره وری در رشد اقتصادی نیز صفر درصد برآورد شده است.
طباطبایی ادامه داد: در سال 1393 شاخص بهره وری نیروی کار بهبود یافت و به 0,32 درصد و بهره وری سرمایه 0.99 درصد رسید؛ همچنین شاخص بهره وری کلیه عوامل تولید 1.95 و سهم بهره وری در رشد اقتصادی 3 درصد برمبنای سال پایه 1390 بود.
وی درباره جوایز ملی که از سوی سازمان بهره وری مورد اعتبارسنجی و اعتباردهی قرار می گیرند نیز گفت: در حال حاضر تنها جوایز ملی ایمیدرو، تعالی سازمانی، صنعت پتروشیمی، مدیریت مالی ایران و مدریت پروژه مورد تائید سازمان بهره وری است و سایر سازمان ها ملزم هستند برای اعطای جوایز ملی با کمک سازمان بهره وری به رفع ایرادات بپردازند.
طباطبایی گفت: در لایه های بالای کشور 4 طرح را برای ارتقای بهره وری نیروی کار، انرژی، آب و سرمایه تدوین کردیم که برای اجرا در سال گذشته از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاه های مختلف ابلاغ شد.
رئیس سازمان بهره وری با بیان اینکه سنجش بهره وری و دستورالعمل های مربوط به آن در ایران ضعیف بوده است، افزود: سازمان ملی بهره وری استانداردهای بهره وری در کشور را براساس استانداردهای بین المللی و سازمان بهره وری آسیایی ارتقا داد و این استانداردها در خردادماه سال گذشته توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برای اجرا ابلاغ شدند.
وی تاکید کرد که 3 درصد از بودجه های هزینه ای کشور باید با تایید سازمان بهره وری و سازمان اداری و استخدامی هزینه شود.
طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره شاخص های بهره وری آب در کشور اظهارداشت: کمیته ای در سازمان ملی بهره وری با کمک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل شده و امیدوار هستیم با توجه به پیچیدگی برآورد بهره وری آب، این موضوع تا پایان سال به نتیجه برسد.
 

لینک کوتاه
رویا طباطبایی سازمان ملی بهره‌وری رشد اقتصادی

اخبار مرتبط

نظرات شما