نسیم اقتصاد- این روزها شاید شما هم در محافل مختلف راجع به استارت آپ ها و کسب و کارهای نو پا که از یک دفتر کوچک پس از مدتی تبدیل به یک سازمان بزرگ در سطح جهانی حتی تبدیل شده اند شنیده باشید و حتی به این این فکر کرده باشید که شما نیز میتوانید ایده خود را به چنان جایگاهی برسانید .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات درخصوص شرکت های دانش بنیان گفت: توسعه اقتصادی کشورها زیرسایه شرکت های استارت آپی درهمه کشورها و ایران برکسی پوشیده نیست و اکثر کشورهای دنیا به درک این مفهوم که شرکت های کوچک محرک اقتصادی بالایی دارند و دراین میان نقش شرکت های استارت آپی که بنیان محور توسعه می باشد رسیده اند.
خسرو سلجوقی با اشاره به دو خلاء اساسی افزود: متاسفانه شرکت های دانش بنیان با دو نقیصه در ایران مواجهند که لازم است برای رفع این مشکلات تمهیدات اساسی چاره اندیشی شود . اولین نکته این است که اکثر این شرکت ها بدون توجه به نیازسنجی های بازار اقدام به تولید محصول یا خدمات مختلف کرده و در اواسط کار با مشکلات متعددی مواجه می شوند که لازم است برای تسهیل کار ابتدا نیازسنجی از بازار و نیازهای مردم به عمل آید .
او نقیصه دوم را این گونه توضیح می دهد : به منظور بهتر شدن بازارهای داخلی و خارجی این شرکت ها توصیه می شود که با قرارگرفتن در زیرمجموعه ای واحد درعین حال که با هم به رقابت می کنند اما ساختار اقتصادی و خوشه واحدی داشته باشند تا در بازار فرصت های بهتری نصیبشان شود که این امر مزیت دیگری به همراه دارد و باعث می شود که هزینه تحقیق و توسعه درشرکت هایی که زیرمجموعه خوشه ای واحد هستند تقسیم شود و این به نفع شرکت های نوپا خواهد بود.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: استارت آپ ها درصورت حمایت شدن قابلیت تولید ثروت ملی هنگفتی برای کشور دارند و هر استارت آپی با گردش مارپیچانه می تواند علاوه بر تولید اشتغال دوباره به ثروت ملی و اشتغالزایی مجدد کمک کند .
مجری طرح افزایش تولید محتوای دیجیتال در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد: در دنیا کارآفرینان از معافیت های مالی گوناگونی برخوردارند مثلا بین 5 تا 10 سال از دادن مالیات به دولت معذور هستند درایران کارآفرینان نه تنها از معافیت مالی برخوردار نیستند بلکه موانع زیادی پیش رویشان گذاشته می شود که دراکثر موارد استارت آپ ها عطای تولید را به لقایش فروخته و از ادامه طرح خود منصرف می شوند.
او با اشاره به مشکلات استارت آپ ها گفت: یکی از مشکلاتی که استارت آپ ها با آن دست به گریبان هستند اخذ بیمه های مکرر از آنهاست که این امر بیشترین ضرر را به نوپاها وارد می آورد به طوری که درهمه شرکت ها اکثر پرسنل بیمه می شوند اما درمواقعی بیمه برای قرارداد نیز ضروری می شود که همان بیمه مکرر نامیده می شود که این امر نوعی ظلم مضاعف بر کارآفرین است .
سلجوقی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کسب وکارهای نوپا مالیات های سنگین است که کمر کارآفرین را درابتدای کار خم می کند . وی افزود: لازم است قوانین سنتی و دست و پا گیر که به دلیل مسائل سیاسی مسکوت می مانند و یا اهتمامی به اصلاح درآنها انجام نمی شود اصلاح گردد چراکه قوانین کار اساسا نیاز به اصلاحات ریشه ای دارد .
عضو ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: مجوزات شهرداری و قوانین گمرکی نیز عوامل دیگری هستند که پای کارآفرینان را در ادامه راه نوآوری بسته اند به همین دلیل لازم است موانع موجود برطرف شود .
 

لینک کوتاه
خسرو سلجوقی وزارت ارتباطات استارت آپ ها کارآفرینان