نسیم اقتصاد- کارگاه یک روزه تبیین نظام‌نامه مدیریت سیلاب در وزارت نیرو با حضور استان‌های ایلام، لرستان و همدان در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پاون، مهندس "کیاست امیریان" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در ابتدای این کارگاه با اشاره به بارندگی 399 میلیمتری استان گفت: متاسفانه در حومه شهرکرمانشاه پس از بارندگی آبگرفتگی منازل حاشیهٔ برخی رودخانه‌ها بودیم که بدون در نظر گرفتن اصول مهندسی رودخانه و با تجاوز به حریم و بستر وساخت وسازهای غیرمجاز و غیراصولی مشکلاتی را برای خود ومجموعه مدیریت شهری ایجاد نموده‌اند.
در ادامه این نشست "سیف‌اله آقابیگی" مدیرکل بحران و پدافند غیرعامل مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ابلاغ نظامنامه سیلاب از سوی وزیرنیرو گفت: دراین سند که به مجموعه شرکت‌های آب منطقه ای استان‌ها ابلاغ شده اهداف و وظایف 12 ارگان، وزارتخانه و سازمان متولی مدیریت سیلاب کشور مشخص شده است.
آقابیگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به میزان بالای خطر پذیری کشور گفت: 3 دلیل عمده باعث گردیده که متاسفانه ایران از نظر میزان خطر در رتبه دهم دنیا قرار گیرد.
مدیریت کل بحران شرکت میریت منابع آب ایران این 3 دلیل را عوامل اقلیمی – خصوصیات منطقه ای و حوضه ای و عوامل انسانی بیان کرد واضافه کرد: متاسفانه عوامل انسانی بخش عمده ای از این میزان را به خوداختصاص داده که می‌بایست با اصلاح رفتار انسانی این میزان را تقلیل دهیم.
آقابیگی درخصوص عوامل کاهش خسارات ناشی از سیلاب گفت: با اقدامات پیشگیرانه وساده در سرشاخه‌های رودخانه‌ها می‌توان به مقدار قابل ملاحضه ای از بوقوع پیوستن رودخانه‌ها می‌توان به مقدار قابل ملاحظه ای از به وقوع پیوستن سیلاب‌های حجیم ومخرب جلوگیری کرد.
دراین کارگاه یکروز علاوه بر مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه معاونین شرکت‌های آب منطقه ای و مدیران امورات آب تابعه، مدیران دفاتر سواحل ورودخانه های استان‌های همجوار نیز حضور داشتند.
 

لینک کوتاه
مهندس امیریان مدیریت سیلاب