نسیم اقتصاد- وزیر نیرو گفت: در سال 95 بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال 2958 روستا آبرسانی شد. در حالیکه در سال های گذشته و در دولت نهم و دهم به طور میانگین 293 روستا آبرسانی می شد. اما فقط در سال 95 به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از پاون، مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو صبح امروز (سه شنبه) در آیین خدمت رسانی آب و برق به بیش از 7300 روستای کشور، اظهار داشت:  در ابتدای این دولت 6 تا 7 هرار روستا از طریق تانکر آبرسانی می شد و بسیاری از روستاها یا فاقد شبکه آب بودند و یا شبکه فرسوده داشتند؛ شرایط بسیار سختی بود و مردم از آب غیربهداشتی استفاده می کردند؛ این شرایط برای ما ناگوار بود.
وی افزود:  وضعیت بهداشتی روستاها اسفبار بود و بییارر به شهرها مهاجرت کردند، سازمان ملل 5 حق برای انسان در باره آب قائل است: آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه؛ ما افق های تازه و دورتری را برای این امر در نظر گرفتیم.
وی تصریح کرد:  در سال 92 هیچ ردیفی برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته نشده بود و بیشتر از منابع عمرانی استانی استفاده می شد، اما در اولین سال تنظیم بودجه 300 میلیارد تومان و در سال های بعد این رقم به 1100 میلیارد تومان رسید.
وزیر نیرو گفت:  با رایزنی دولت و مجلس 500 میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی در سال 94 در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و از سال 95 مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد:  برنامه محوری ما ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی بود تا روستاهای بیشتری از آب بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: در سال 95 بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال 2958 روستا آبرسانی شد. در حالیکه در  سال های گذشته و در دولت نهم و دهم به طور میانگین 293 روستا آبرسانی می شد. اما فقط در سال 95 به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.
وی ادامه داد: نتایج این امر تثبیت جمعیت در روستا، ارتقای بهداشت روستایی، ایجاد اشتغال برای 59 هزار نفر بوده و تا مرداد 786 روستا نیز از آب شرب بهره مند خواهند شد.
وی تاکید کرد: در بخش برق وزارت نیرو متعهد شد تا روستاهای بالای 10 خانوار را از نعمت برق بهره مند کند و طبق آمار بیش از 9 هزار خانوار برق رسانی شد.
وی افزود: این روستاها صعب العبورتربن روستاها بودند و برای حمل تجهیزات مسیرهای سخت، در برخی جاها بر دوش و کوله های زحمتکشان بخش برق حمل شد.
چیت چیان تصریح کرد: در این دوره 217 روستا نیز توسط انرژی های نو برق رسانی شد و بری رسانی روستایی توانست تحول عمیق در کیفیت زندگی روستاها و وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: از خدمتگزاران بخش آب و برق در بخش ستادر و شرکت ها تشکر می کنیم و مهم تر از همه از خیرینی تشکر می کنیم که هزینه آبرسانی در برخی روستاها را تامین کردند. از رهبر معظم انقلاب نیز برای حمایتشان تشکر می کنیم.
وزیر نیرو در پایان گفت: به یاری خداوند و با اقدام های دولت یازدهم، در سه سال آینده و در طول دولت دوازدهم ما دیگر کلمه روستای بدون آب و برق را از کشور حذف خواهد شد.
 

لینک کوتاه
حمید چیت چیان وزیر نیرو روستاها شبکه آبرسانی

اخبار مرتبط

نظرات شما