نسیم اقتصاد- سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ساماندهی و ارتقای رفاه کارگران شهرک های صنعتی تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، این تفاهمنامه امروز در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به امضای «علی یزدانی» رییس این سازمان و «ابراهیم صادقی فر» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.
یزدانی در این نشست گفت: سازمان شهرک های صنعتی 952 شهرک و ناحیه صنعتی را زیرمجموعه خود دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شمار واحدهای صنفی دارای پروانه و بدون پروانه را نزدیک به سه میلیون واحد در کشور اعلام کرد و گفت: بنگاه های کوچک و متوسط نزدیک به 96 درصد بنگاه های کشور را تشکیل می دهند.
وی توضیح داد: در شهرک های صنعتی زمین رایگان است و فقط پنج تا 30 درصد سرمایه به شکل پیش پرداخت است و بقیه در مدت 30 تا 48 ماه به شکل قسطی وصول می شود.
این مسوول شمار خوشه های صنعتی شناسایی شده در شهرک های صنعتی را 389 خوشه ذکر کرد.
** جزییات تفاهمنامه
رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی درباره تفاهمنامه همکاری امضا شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راه اندازی خدمات اجتماعی و رفاهی کارگران در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور و ساخت واحدهای صنعتی، صنفی و خدماتی مناسب برای تجمیع فعالیت ها در این تفاهمنامه آمده است.
یزدانی ادامه داد: این طرح همه کارگران مشمول قانون کار بویژه کارگران واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را دربرمی گیرد.
وی مدت تفاهمنامه را سه سال عنوان کرد که بر اساس آن خدماتی مانند برگزاری دوره های آموزشی مهارت، تشکیل تعاونی های مسکن و مصرف و همچنین مرکز نگهداری کودکان و مشاوره در این نواحی ایجاد می شود.
یزدانی گفت: این تفاهمنامه با هدف افزایش کمی و کیفی کل عوامل تولید امضا شد و می تواند به ارتقای سلامت نیروی کار منجر شود.
** رابطه مستقیم کار، سلامت، رفاه و بهره وری
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: همواره بین کار، سلامت، رفاه و بهره وری رابطه مستقیمی وجود دارد.
صادقی فر تاکید کرد سلامت نیروی کار می تواند به ارتقای بهره وری کمک کند و موضوع رفاه و فراغت در سایه کار معنا می یابد.
به گفته وی، رفاه بدون کار موجب افسردگی می شود و کار بدون رفاه به فرسودگی می انجامد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار گفت: نشاط اجتماعی موجب افزایش تولید در کشور می شود.
کارشناسان بازار کار می گویند: نزدیک به 15 میلیون نیروی کار در کشور داریم که 75 درصد آنها در بازارها به فعالیت مشغولند و 25 درصد دیگر هیچ تشکلی ندارند.

لینک کوتاه
تفاهمنامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی