نسیم اقتصاد- وزیر نفت از تامین گاز مصارف خانگی و نیروگاهی در اوج سرما خبر داد و درباره خبرهای مربوط به افزایش قیمت گاز در سال آینده گفت: دولت چنین تصمیمی نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تاکنون مطابق با الگوهای جدید نفتی چند قرارداد بسته شده است، افزود: در حال حاضر سه الی چهار ماه است که مجوز این قراردادها گرفته شده است و خود شما رسانه ها منتقد به این قراردادها بودید، حالا چطور می گویید که چند قرارداد داریم؟
وی ادامه داد: تاکنون یک رئوس توافق با توتال برای فاز 11 پارس جنوبی و یک رئوس توافق با شرکت تدبیر انرژی داشته ایم و یک موافقتنامه نیز با یکی از شرکت های قرارگاه خاتم الانبیا(ص) امضا شده است. اخیرا هم برای میدان آزادگان اعلام مناقصه عمومی خواهیم کرد.
وزیر نفت درباره توافقات اوپک برای کاهش تولید نفت گفت: طبق توافقاتی که در اوپک انجام شده، قرار است اعضای اوپک یک تا دو دهم میلیون بشکه و اعضای غیراوپک نیز 15هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند.
زنگنه با بیان اینکه ایران چنین کاهشی را قبول نداشته است، افزود: قرار نبود ایران تولیداتش را کاهش دهد لذا در حال حاضر ما از تولید 3.8 میلیون بشکه در روز نیز عبور کردیم و تولید نفت نزدیک به 3.9 میلیون بشکه در روز شده است.
وی در خصوص تخصیص پنج درصد به عوارض قیمت بنزین نیز گفت: این 5 درصد در داخل قیمت فعلی بنزین است. بنابراین یک بار افزایش پیدا کرده و دیگر این 5 درصد لحاظ نخواهد شد.
وزیر نفت به میزان تولید گازدر کشور اشاره کرد و گفت: تولید گاز علیرغم فشارهایی که در قطع دو خط لوله وارد شد اما توانستیم هم مصارف خانوارها و هم نیروگاه ها را در اوج سرما تامین کنیم.
زنگنه همچنین در خصوص میزان بشکه های دپویی نفت و گاز گفت: بشکه دپویی نفت خام نداریم فقط میعانات گازی مانده که آن هم تا آخر سال به فروش می رسد.
وی در خصوص میزان اموال بابک زنجانی نیز گفت:وی مرتب می گوید 2 میلیارد دلار یا 3 میلیارد دلار اینجا و یا آنجا دارم، اما همه دروغ است. من قبلا نیز گفته ام که اموال او کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است.
 

لینک کوتاه
بیژن زنگنه افزایش قیمت گاز