تاکید مدیرعامل توانیر بر استانداردسازی...
مدیرعامل شرکت توانیر با حضور در جلسه آغاز ممیزی روابطعمومیهای صنعت...11 آذر 1404

رئیس مجلس شورای اسلامی، مهمترین چالش امروز کشور را مسائل اقتصادی عنوان کرد. وی همچنین تاکید کرد که چه دولت و چه مجلس، هر اقدامی را باید با هدف افزایش کارآمدی و حل مشکلات مردم انجام دهند، نه با نگاه سیاسی. هدف، گرهگشایی از امور مردم است.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، محمد باقر قالیباف سه شنبه یازدهم آذرماه در دومین نشست خبری رئیس مجلس دوازدهم با خبرنگاران داخلی و خارجی به مناسبت شهادت شهید سیدحسن مدرس و روز مجلس در ساختمان شهید شیخ فضلالله نوری، تاکید کرد: امروز در کشور می توانیم از محل بهره وری و اصلاح در حوزه های انرژی و معادن و فراهم کردن بستر حضور تمام و کمال مردم در این حوزه ها، معادل درآمد ارزی کشور و شاید بیشتر از آن، درآمد داشته باشیم.
وی گفت: سر تعظیم در نزد ملت عزیزمان فرود می آورم و از ملتی که وقتی با این تجاوز روبرو شد، انصافا با محبت و گذشت هر آنچه که خدای ناکرده کوتاهی و نقص در ما مدیران بود، از آن گذشت و همه ملت یکپارچه در برابر این تجاوز ایستاد.
قالیباف ادامه داد: اگر زمانی حرف از این بود که هسته سخت چند میلیونی کافی است، ملت با بزرگواری نشان داد که هسته سخت ما 90 میلیون نفر است. انصاقا این ملت شایسته تقدیر است.
رئیس مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که دشمن ما در جنگ 12 روزه با طراحی خاصی وارد شد. من در همان زمان هم تأکید کردم که ما در اصلِ وقوع جنگ غافلگیر نشدیم، اما در نوع طراحی و شیوه عمل دشمن که یک تجاوز تروریستی وقیحانه بود، غافلگیر شدیم؛ تجاوزی که هیات حاکمه تبهکار رژیم صهیونیستی با همراهی آمریکا طراحی کرده بود.
وی گفت: اما با درایت، شجاعت و تصمیمهای دقیق و هوشمندانه مقام معظم رهبری در همان لحظات و ساعات اولیه تجاوز، همه سرداران عزیز که بعدها به شهادت رسیدند نیز منصوب شدند، در میدان حاضر شدند و فرماندهان را توجیه کردند و عملیات را آغاز کردند. شاید تنها چند ساعت تأخیر در آغاز پاسخگویی وجود داشت، اما به سرعت در برابر دشمن ایستادیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مدت حدود پنج روز تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن صهیونیستی پیدا کردیم و شرایط بهگونهای پیش رفت که دشمن از روز ششم و هفتم بهدنبال توقف درگیری و آتشبس به هر قیمت بود.
در مدت حدود پنج روز تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن صهیونیستی پیدا کردیم و شرایط بهگونهای پیش رفت که دشمن از روز ششم و هفتم بهدنبال توقف درگیری و آتشبس به هر قیمت بود.
قالیباف افزود: این دستاورد نتیجه درایت و شجاعت فرمانده معظم کل قوا، فداکاری و مقاومت ملت عزیزمان — زن و مرد، کودک و بزرگ — و همچنین طراحی و عملیات دقیق نیروهای مسلح بود که دشمن را به زانو درآورد.
وی گفت: امروز با همه وجود باور کردهایم که قدرت ما تنها در توان نظامی و موشکی نیست، قدرت اصلی ما پس از لطف خداوند، در قلبهای مردم ماست. ملتی که صادقانه در خدمت ایران عزیز، اسلام عزیز و عزت کشورشان ایستاد.
وی ادامه داد: این پیروزی، با این سطح از انسجام، نه فقط برای ملت ما زیبایی و شکوه بیشتری داشت، بلکه اقتدار ایران را در نگاه جهانیان نیز پررنگتر کرد.
امروز مهم ترین چالش ما چالش مسائل اقتصادی است
وی با بیان این که امروز مهم ترین چالش ما چالش مسائل اقتصادی است اظهار داشت: آن چیزی که مسائل اقتصادی ما را ریشه ای حل می کند طبیعتا این است که به تعبیر دوستان اقتصاددان کیک اقتصادی را باید بزرگ تر کنیم، تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهیم و درآمد و تولید کشور را بالا ببریم، برای این کار دو شاخص روشن و مشخص بهرهوری و سرمایه گذاری را داریم که اینها هستند که مشکلات اقتصادی ما را ریشه ای حل می کنند.
قالیباف افزود: با اجازه اندیشمندان این عرصه با صراحت می گویم در برنامه هفتم اگر ما می خواهیم رشد هشت درصد را با همین شرایط کشور داشته باشیم و دو عامل سرمایهگذاری و بهرهوری را به حرکت در بیاوریم من خودم سهم بهره وری را در این شرایط کشور از سهم سرمایه گذاری بیشتر می دانم. یعنی ما می توانیم تغییر دهیم؛ یعنی 2.8 را به سرمایهگذاری و 5.2 را به حوزه بهره وری بدهیم.
رئیس مجلس تاکید کرد: ما امروز می توانیم در کشورمان به اندازه درآمد ارزی از محل بهره وری در دو بخش مربوط به اصلاح انرژی و حوزه معادن درآمد ایجاد کنیم؛ نه این که در حوزه انرژی صرفه جویی کنیم بلکه درست مصرف کنیم و به میدان بیاییم، می توانیم درآمد کشور را در حوزه ارزی به دو برابر در طول برنامه برسانیم و از هدرروی انرژی جلوگیری شود؛ ما می توانیم هم به صورت ضربتی و کوتاه مدت در عرصه مسائل معیشتی با تاکید بر سه عنصر کالاهای اساسی، کالابرگ الکترونیک و با مسکن در پایین آوردن و کمک کردن به افزایش قدرت خرید و توجه به حوزه سلامت و درمان با همان بهره وری و درست عمل کردن با همین ظرفیت مالی که در عرصه بهداشت و سلامت داریم پرداخت از جیب مردم را نسبت به امروز کاهش دهیم و این درآمد را ایجاد کنیم.
قالیباف افزود: ما هم در کوتاه مدت تا پایان سال و هم در میان مدت تا پایان برنامه این کار را انجام دهیم و تا سال 1414 کشور را در ریل پیشرفت قرار دهیم و در مقابل ظلمی که در تحریم یکجانبه آمریکا برایمان ایجاد شده کار را با اقتدار جلو ببریم.
برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: اول باید بررسی شود که چه تفاوتی وجود دارد بین کوپن و پولی که به حساب مردم واریز میشد و کالابرگ الکترونیک؟ در کمک نقدی یا سبد کالا، وجهی به حساب مردم برای خرید ریخته میشود که کمکهزینه به شمار میرود که مشکل مردم را حل نمیکند چون تورم زیاد است.
قالیباف گفت: باید موضوع نیاز 2100 کالری به ازای هر فرد و نیازهای پزشکی در نظر گرفته شود تا مردم بتواند همه نیازها و ویتامینها را تأمین کند. پولی که به صورت ریالی داده میشود، با افزایش تورم فایدهای ندارد. یک روز یارانه 45 هزار تومانی معادل 45 دلار بوده و امروز معادل به 45 سنت شده است.
رئیس مجلس با بیان این که برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد، اظهار داشت: مردم بدانند امسال مثلا 10 قلم کالای اساسی را با یک قیمت خریداری میکنند و در سال بعد، به میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران، به همان نسبت کالا گران میشود. منابع تامین مابهتفاوت نیز در قانون پیشبینی شده است.
قالیباف ادامه داد: امسال بیش از 8 میلیارد دلار به کالای اساسی با ارز 28.500 تومانی میدهیم و با همین ارز در حوزه سلامت 3.5 تا 4 میلیارد دلار ارز میدهیم که این غیر از یارانه ریالی است.
وی گفت: اشکال این است که ارز را در ابتدای زنجیره به واردکنندهی کالاهای اساسی و نهادهها میدهیم. این منابع را در صندوق برای کالابرگ گذاشته و تبدیل به ریال کنیم نه اینکه انحصار در دست چند نفر باشد و به آن ها ارز ترجیحی بدهیم. این کار رانت است و باعث فساد میشود. اجازه دهیم که 200 نفر کالا با تعهد ارزی وارد کنند و اگر هم تعهد ارزی ندارند با هر ارزی و با هر عددی وارد کنند تا رقابت در واردات باشد، نه اینکه 10 میلیون ذرت را 5 یا 10 نفر وارد کنند.
قالیباف با تاکید بر این که 35 درصد تولید مرغ و تخممرغ فقط در سه استان شمالی است، اظهار داشت: ما میتوانیم واردات دام از کشورهای همسایه شمالی داشته باشیم که بندر داریم و ریلی تخلیه و هزینه حمل و نقل کمتر میشود؛ این فقط یک مثال است. مرغ با ارز 28.500 تومانی وارد میشود و مردم باید 110 هزار تومان بخرند اما اکنون مرغ را 180 تا 200 هزار تومان میخرند.
با کالابرگ، قدرت خرید مردم حفظ میشود
قالیباف افزود: کالابرگ الکترونیک یعنی مردم از پلتفرمها با بیش از 12 هزار فروشگاه خریداری کنند که این کارها آماده است. مجلس در سال 1402 میخواست این کار را انجام دهد. با کالابرگ اگر قیمت مرغ 110 هزار تومان است مردم با همین قیمت می خرند و هر چقدر قیمت تغییر کند، بیشتر از این میزان در کالابرگ نمیخرند. با کالابرگ، قدرت خرید مردم حفظ میشود.
وی گفت: وزارت رفاه نیز مسئول درست کردن پنجره واحد شده تا بتواند بر اساس میزان درآمدها، صدکها و دهکها را مشخص و تلاش کنند که طبق قانون برنامه، فقر مطلق را به صفر رسانده و 5 دهک اول را از فقر مطلق رها کنند. کسی که در فقر مطلق است شاید لازم باشد یارانه بیشتری نسبت به کسی که در دهک هفتم است، بگیرد. نمونه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.
قالیباف افزود: در قانون برای امسال 102 همت برای کالابرگ بر اساس تبادل ارز ترجیحی و آزاد پیشبینی شده است. رئیس جمهور نیز اعتقاد و باور دارند و فرمودند هر درآمد دیگری مثل مابهتفاوت بنزین و حتی واردات خودرو برای حفظ قدرت خرید مردم صرف شود.
فیلترینگ به شکل فعلی، صحیح نیست/ فیلترینگ دسترسی هکرها و دشمنان را افزایش میدهد
وی در پاسخ به سوالی درباره فلیترینگ گفت: شما احتمالاً مواضع شخصی من را، چه بهعنوان نماینده مجلس و چه بهعنوان عضو شورای عالی فضای مجازی، شنیدهاید. من بهصراحت عرض میکنم که فیلترینگ به شکل فعلی، صحیح نیست، البته فیلترینگ در زمان بحران، حوادث بزرگ یا جنگ - همانطور که در جنگ 12روزه اخیر حتی تا سطح قطع اینترنت پیش رفت - کاملاً طبیعی و قابل قبول است و در همه دنیا نیز چنین است. اما در شرایط عادی کشور، بدون بحران و بدون جنگ، ادامه این نوع فیلترینگ را درست نمیدانم. زیرا واقعیت این است که امروز تقریباً همه مردم از فیلتر شکن استفاده میکنند.
فیلترینگ به شکل فعلی، صحیح نیست؛ این وضعیت نهتنها مشکل را حل نمیکند، بلکه آسیبپذیری فضای مجازی کشور را افزایش میدهد.
قالیباف تاکید کرد: این وضعیت نهتنها مشکل را حل نمیکند، بلکه آسیبپذیری فضای مجازی کشور را افزایش میدهد. دسترسی هکرها و دشمنان بیشتر میشود، شبکه ملی اطلاعات ناامنتر میشود و مدیریت فضای مجازی سختتر.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، اینکه بگوییم «فیلترینگ را کامل برمیداریم» و هیچ حکمرانی و تنظیمگری در فضای مجازی نداشته باشیم، آن هم عملی نیست. هیچ کشوری را نمیتوانید نام ببرید که در فضای مجازی خود فاقد حکمرانی باشد.
رئیس مجلس تاکید کرد: فضای مجازی فقط امنیت نیست؛ سلامت، اقتصاد، آموزش، بهداشت، دارایی مردم، تربیت، سبک زندگی و حتی معاملات مالی در آن جریان دارد. بنابراین وجود حکمرانی هوشمند، ضروری است.
وی گفت: در شورای عالی فضای مجازی، بارها با متخصصان حوزههای مختلف - از جمله اقتصاد دیجیتال و امنیت - گفتوگو کردهایم. نهایتاً یک سند 32 بندی تهیه و تصویب شد که نتیجه چندین جلسه تخصصی و گروهی بود.
قالیباف با بیان این که این سند دو کار مهم را همزمان انجام میدهد اظهار داشت: حکمرانی قطعی، شفاف و تعریفشده در فضای مجازی را برقرار میکند، زمینه باز شدن تدریجی و اصولی پلتفرمها را فراهم میسازد، این مصوبه محرمانه نیست و رسانهای نیز شده است.
وی تصریح کرد: توالی و مراحل آن دقیق است. برای نمونه، باز شدن واتساپ بر اساس همین مصوبه انجام شد. اکنون موضوع تلگرام نیز در چارچوب همین سند در حال بررسی است.
استیضاح آخرین ابزار نظارتی مجلس است
وی در مورد موضوع استیضاح وزرا گفت: بحث استیضاح یا ترمیم کابینه، هر دو در حوزه وظایف قانونی دولت و مجلس تعریف شدهاند. دولت - بهویژه شخص رئیسجمهور - قطعاً پس از گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت، ارزیابی دقیقی از عملکرد وزرا دارد و این موضوع را دنبال میکند. از سوی دیگر، مجلس نیز وظیفه نظارتی خود را از طریق تذکر شفاهی و کتبی، سؤال و در نهایت استیضاح انجام میدهد. البته استیضاح آخرین ابزار قانونی مجلس است و زمانی استفاده میشود که به جمعبندی نهایی برسد.
مجلس وظیفه نظارتی خود را از طریق تذکر شفاهی و کتبی، سؤال و در نهایت استیضاح انجام میدهد. البته استیضاح آخرین ابزار قانونی مجلس است.قالیباف ادامه داد: نکته مهمی که باید بر آن تأکید کنم این است که چه دولت و چه مجلس، هر اقدامی را باید با هدف افزایش کارآمدی و حل مشکلات مردم انجام دهند، نه با نگاه سیاسی. هدف، گرهگشایی از امور مردم است.
رئیس مجلس افزود: در حال حاضر، چهار استیضاح به هیاترئیسه مجلس واصل شده است. تجربه ما در مجلس یازدهم و دولت قبل نشان داد که بهترین روش این است که دولت و مجلس گفتوگو کنند.
وی گفت: اگر در ارزیابی مشترک به این نتیجه برسیم که وزیری دچار مشکل است یا فرد مناسبتری وجود دارد، بهتر است این تغییر با تصمیم دولت و با هماهنگی انجام شود. به نظر من این روش بسیار مناسبتر و کمهزینهتر است.
اعتماد مردم زمانی جلب می شود که ما کارآمد باشیم
قالیباف در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اقدامات مجلس برای جلب اعتماد عمومی گفت: من معتقدم اعتماد مردم زمانی جلب میشود که ما کارآمد باشیم. بهعنوان دولت، مجلس و مجموعه حاکمیت، در گام اول حقوق مردم را برای خودِ مردم تبیین کنیم و به رسمیت بشناسیم؛ نه اینکه ابتدا از آنها بخواهیم وظایفشان را انجام دهند.
وی افزود: مردم باید بدانند حقشان چیست و بتوانند آن را صریح و بدون ملاحظه از ما مطالبه کنند. وقتی مردم حق خود را مطالبه کنند، وظایف خود را نیز بهتر میشناسند و انجام میدهند، از سوی دیگر، ما باید کارآمد، پاسخگو و متحد باشیم. اختلافنظر در مسیر حل مشکلات مردم معنا ندارد؛ نهایتاً قانون حرف آخر را میزند. این رویکرد ا شکاف بین دولت و ملت را کم میکند. مجلس نیز که نماینده مردم است، فلسفه وجودیاش این است که صدای مردم را به قانون تبدیل کند و امور را بر اساس آن پیش ببرد.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مجلس یازدهم، ما از ابتدا گفتیم هدفمان خیزش اقتصادی است؛ به این معنا که هرگاه هر دولتی بخواهد اقدام اقتصادی انجام دهد، نباید با مانع قانونی مواجه باشد. یا باید برای آن اقدام، قانون تصویب کنیم، یا قانونی که مانع است را اصلاح کنیم؛ در مجلس یازدهم، برای اقدامات اقتصادی دولت، هر آنچه برای یک خیزش اقتصادی نیاز بوده، یا قانون لازم را تصویب کردهایم یا اصلاح کردهایم.
مردم باید بدانند حقشان چیست و بتوانند آن را صریح و بدون ملاحظه از ما مطالبه کنند. وقتی مردم حق خود را مطالبه کنند، وظایف خود را نیز بهتر میشناسند.قالیباف افزود: قانون نظام تأمین مالی فرصتهای بزرگی برای سرمایهگذاری ایجاد کرد. قانون بانک مرکزی با هدف افزایش اقتدار بانک مرکزی بود، نه صرفاً استقلال آن. درباره تقویت اقتدار بانک مرکزی همه اتفاقنظر داشتند، که نتایج آن هم در موضوعاتی مثل بانک آینده کاملاً دیده شد.
وی گفت: در حوزههایی مانند قاچاق کالا و ارز هم اصلاحات جدی انجام شد. در مجموع، 22 قانون کلیدی در حوزه درآمدها، هزینهها و حل مسائل اقتصادی تصویب یا اصلاح شد.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: همه ما، با هر سلیقه سیاسی، باید بدانیم که منفعت سیاسی واقعی در حل مشکل مردم است. باید پاسخگو و کارآمد باشیم و من معتقدم این کار ممکن است. از طرف دیگر ما در مجلس مسئول نظارت هم هستیم.
وی گفت: همانطور که اشاره کردم، امروز درباره برنامه هفتم صحبت کردم؛ برنامهای که محصول همکاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است. من سالها با این برنامه زندگی کردهام و تقریباً همه بندهایش را از حفظ میدانم؛ این برنامه نشان میدهد که ما میتوانیم درآمدهای ارزیمان را دو برابر کنیم، فقط کافی است همه دولت، مجلس و مردم متحد باشیم و آن را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار، نظارت برنامهمحور را بهطور جدی اجرا کردیم. طبق ماده 118، نگذاشتیم «جوجهها را آخر پاییز بشماریم»؛ یعنی منتظر پایان برنامه نماندیم، بلکه هر سال ارزیابی عملکرد انجام شد. امروز هم بر اساس همین ارزیابیها، دو فوریت الزامات بودجه را بررسی کردیم تا بودجه حتماً با برنامه منطبق شود.پ
قالیباف ادامه داد: از روز یکشنبه هم مجلس سه شیفت جلسه خواهد داشت تا پیش از ارائه لایحه بودجه توسط دولت، چارچوبهای لازم بر اساس نظارتها و توافقات مشخص شده باشد؛ بهویژه اینکه بودجه باید به سمت اصلاح ساختار و تراز عملیاتی صحیح حرکت کند. اینها اقداماتی است که ما برای تقویت اعتماد مردم انجام میدهیم و ادامه خواهیم داد.
روز 23 خرداد، در حالی که قرار بود 25 خرداد جلسه مذاکره برگزار شود، آمریکاییها میز مذاکره را بمباران کردند. این رفتار نشان میدهد که آنها اصلاً دنبال مذاکره نیستند و عملاً جنگ را انتخاب کردند.آمریکایی ها در مذاکره اخیر نشان دادند که توطئه گر و دروغ گو هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا گفت: آمریکا بهدنبال مذاکره واقعی نیست؛ آنها میخواهند خواستههای خود را تحمیل کنند و ما را به تسلیم بکشانند.
قالیباف خاطر نشان کرد: در جنگ 12 روزه نشان دادیم که نه تسلیم میشویم و نه با تهدید عقبنشینی میکنیم، روز 23 خرداد، در حالی که قرار بود 25 خرداد جلسه مذاکره برگزار شود، آمریکاییها میز مذاکره را بمباران کردند. این رفتار نشان میدهد که آنها اصلاً دنبال مذاکره نیستند و عملاً جنگ را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: وقتی بعد از جنگ قدرت ما را دیدند، حالا میگویند برد موشکیتان را کاهش دهید؛ روشن است که دفاع از کشور قابل معامله نیست و چنین خواستهای اصلاً شدنی نیست؛ در مذاکره اخیر هم نشان دادند توطئهگر و دروغ گو هستند؛ رفتارشان ثابت کرد که هدفشان حل مسئله نیست، بلکه فشار، فریب و تحمیل است.
تاکنون بیش از 140 نشست در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم برگزار شده است
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره کارگروه مشترک میان مجلس و قوه قضاییه و ارتقای روابط دو قوه گفت: در مجلس گذشته، میان قوه قضاییه و قوه مقننه توافقی شکل گرفت. در حوزههای انتخابیه چه در شهرستانها و چه در مراکز استانها گلایههایی وجود داشت و نیاز به هماهنگی نزدیکتری ببین داستان و دادگستری احساس میشد. نمایندگان مجلس، بهطور طبیعی، مرجع مراجعه مردم هستند و نمیتوان از آنها انتظار داشت که پیگیری امور مردم را انجام ندهند.
وی افزود: گاهی وقتی مردم برای مسائل قضایی به نمایندگان مراجعه میکردند، این پرسش مطرح میشد که چرا نماینده موضوعی را دنبال میکند؛ اما واقعیت این است که پیگیری امور مردم وظیفه نماینده است و نیازمند همکاری و همراهی نهادهای مرتبط است؛ بر همین اساس، تفاهمنامهای بین قوه قضاییه و قوه مقننه تنظیم شد، در سطح ملی شورایی عالی تشکیل شد، در سطح کمیسیونها نیز شوراهایی فعال شدند، و همچنین در استانها و شهرستانها سازوکارهای مشترکی میان دادگستری و نمایندگان ایجاد شد.
تاکنون بیش از 140 نشست در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم و رفع گرههای موجود برگزار شده است. این جلسات در حل مسائل مردم و جلوگیری از تضییع حقوق آنها بسیار مؤثر بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون بیش از 140 نشست در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم و رفع گرههای موجود برگزار شده است. این جلسات در حل مسائل مردم و جلوگیری از تضییع حقوق آنها بسیار مؤثر بوده است.
وی گفت: در حوزه قانونگذاری نیز کمیسیون قضایی یکی از فعالترین کمیسیونهاست. بخش مهمی از قوانین مرتبط با مسائل قضایی در همین کمیسیون پیگیری میشود و همکاری بسیار خوبی میان مجلس و قوه قضاییه برقرار است، از جمله موضوعات مهمی که اکنون در حال بررسی است، بازنگری در آیین دادرسی کیفری است که با هماهنگی کامل دو قوه در حال پیشرفت است.
وی تصریح کرد: امروز شرایط همکاری میان دستگاههای مختلف بسیار مطلوب است. البته در صحن مجلس، انتقادهایی هم مطرح میشود زیرا مجلس جای بحث، گفتوگو و حتی نقد محترمانه است.
رئیس مجلس افزود: اما در مجموع، هماهنگی میان سه قوه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. من با توجه به تجربه و آشنایی با روندهای گذشته میتوانم بگویم امروز کارها در قوه قضاییه و ارتباط آن با مجلس بهمراتب روانتر و مؤثرتر از گذشته انجام می شود.
استیضاح را از سر هیجان دنبال نمی کنیم
خبرنگار دیگری درباره رویه مجلس برای استیضاح برخی وزرای دولت سوال کرد که قالیباف در این باره گفت: وقتی استیضاح قرار است شکل بگیرد، این موضوع یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و واقعاً مسیر طولانی طی میکند. یعنی از زمانی که دوستان استیضاح را دنبال میکنند تا زمانی که در کمیسیون بحث و گفتگو می کنند، جلسات رسمی گفت و شنود برقرار میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یعنی دو طرف به سمت متقاعد کردن یکدیگر حرکت می کنند. چرا که قرار نیست بدون شاخص وزیر استیضاح شود. همچنین در جلسه مجلس، قدرت دفاع وجود دارد و وزیر همراه با موافقین و مخالفین درباره استیضاح صحبت می کنند.
وی تاکید کرد: البته دولت و مجلس می توانند به تفاهم برسند به این معنا که کار مردم حل شود و کار روی زمین نماند. هرچند که مطمئنم نه مجلس نه دولت نمیخواهند به این شکل عمل کنند تا مسیر استیضاح را نرویم.
قالیباف خاطرنشان کرد: استیضاح را سر هیجان و از سر بحث سیاسی در مجلس دنبال نمیکنیم ولی حتماً اگر چارهای جز استیضاح برای بهتر کردن امور نبود، این حق مجلس است.
هرگونه تجاوز از سوی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با پاسخی بسیار محکمتر، دقیقتر و مؤثرتر مواجه خواهد شد
وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ مجدد و بازسازی مراکز هسته ای گفت: ما طعم تلخ جنگ را چشیدهایم. جنگ بسیار سخت و پیچیده است و همین تجربه، نگاه ما را واقعبینانهتر کرده است اما وعده صادق 1، 2 و بهویژه وعده صادق 3 تجربهای بینهایت ارزشمند برای ما بود؛ هم در حوزه تاکتیک و هم تکنیک.
رئیس مجلس ادامه داد: در یک میدان واقعی جنگ، با وجود سامانههای دفاعی چندلایه دشمن و تسلط هوایی آنها، اینکه بتوان در یک بازه زمانی محدود بیش از 100 موشک شلیک کرد و بیش از 70 درصد اصابت دقیق داشت، یک دستاورد بزرگ نظامی است.
در یک میدان واقعی جنگ، با وجود سامانههای دفاعی چندلایه دشمن و تسلط هوایی آنها، اینکه بتوان در یک بازه زمانی محدود بیش از 100 موشک شلیک کرد و بیش از 70 درصد اصابت دقیق داشت، یک دستاورد بزرگ نظامی است.قالیباف افزود: در همان جنگ 12روزه نیز مشاهده کردید که دقت، سرعت، نواخت آتش و هماهنگی ما هر روز ارتقای قابل توجهی یافت. اینها همه تبدیل به تجربه عملی، نه صرفاً آموزشی، برای کشور شد.
وی گفت: من کاملاً شفاف میگویم، انشاالله جنگی رخ ندهد؛ اگر عقلانیتی وجود داشته باشد، دشمن باید بداند که در جنگ قبلی بهطور قطعی شکست خورد و به هیچکدام از اهدافش نرسید. امروز توان دفاعی و تهاجمی ایران- چه از نظر کمّی و چه کیفی - بهگونهای است که هرگونه تجاوز از سوی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با پاسخی بسیار محکمتر، دقیقتر و مؤثرتر مواجه خواهد شد.
قالیباف افزود: درباره حمله به مراکز هستهای، آنها برخلاف تمام قوانین بینالمللی، مقررات NPT و رویههای نظارتی آژانس، اقدام به بمباران مراکز هستهای ما کردند؛ در حالی که خودشان هیچیک از این استانداردها را رعایت نمیکنند و حتی دارای سلاح هستهایاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما یکی از نقدهای جدیمان را به آژانس مطرح کردهایم که وقتی آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین اقدام خلاف قانونی انجام دادهاند، آژانس چه واکنشی نشان داده است؟
دولت و مجلس مصمم هستند تا تراز عملیاتی درباره بودجه 1405 رعایت شود
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره بودجه 1405 اظهار داشت: همه تلاش دولت و مجلس بر این است که در قانون برنامه هفتم به سمت یک خروجی برنامه محور برویم و بتوانیم بودجه را بدون کسری ببندیم؛ باور آقای رئیس جمهور این است و قانون هم این را می گوید و من هم به عنوان یک عضو خدمتگزار در مجلس تلاشم بر این است که این اتفاق رخ دهد.
قالیباف گفت: اگر جایی کسری بودجه داریم هم به نظرم روش جبران آن کسر بودجه هم بسیار مهم است و باید ببینیم آن روش تورم زا است یا خیر؟ اما یک واقعیت تلخ نیز وجود دارد و آن این است که در دولت تصمیمی گرفته می شود و در قانون نیز وجود دارد اما بدنه وزارتخانه ها و نمایندگان با مشکلاتی روبرو هستند و بیش از 90 درصد پشنهاداتی که در صحن مطرح می شود ناشی از این مشکلات است.
وی با بیان این که دولت و مجلس مصمم هستند تا تراز عملیاتی درباره بودجه 1405 رعایت شود، گفت: بودجه نیز شفاف است و مجلس در رابطه با آن قانون تصویب کرده است و فرصت خوبی برای دولت فراهم شده است.
اروپاییها تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپبک را فعال کردند
وی درباره بی ارزش شدن نقش اروپا در دنیا و نقش آنان در مذاکرات آینده ایران گفت: اروپا ناشیانهترین تصمیم های خود را گرفت و در حوزه سیاست خارجی در ضعیف ترین زمان خود قرار دارد؛ اروپایی ها تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپ بک را فعال کردند، گویی اراده ای از خود نداشتند.
قالیباف افزود: دیگر امروز اروپا در صحنه موضوع هسته ای ایران نقشی ندارد و خودش را از بازی توسط آمریکا حذف کرد، اروپا هیچ نقشی نیز در حوزه مربوط به اوکراین هم ندارد.
رئیس مجلس با بیان این که آمریکا دو کار با اروپا انجام می دهد، اظهار داشت: پول خرید اسلحه از آمریکا را اروپا باید بدهد و گاز گران را را از آمریکایی ها را می خرند و به مردم خود می فروشند. یعنی از یک جا رانده و از جای دیگه مانده هستند و این اوج بی تدبیری آنها است.
تصمیم مجلس برای تعلیق همکاری با آژانس در مشورت با سایر ارکان نظام گرفته شد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از ان.پی.تی خارج می شود یا خیر، گفت: اقدامات مجلس شورای اسلامی در روزهای نخست جنگ، مهمترین و دقیقترین تصمیماتی بود که در مشورت با سایر ارکان نظام گرفته شد؛ مجلس تصمیم گرفت که فعالیت آژانس در کشور را تعلیق کند.
وی افزود: مهمترین موضوع ان.پی.تی تعهد به آژانس بینالمللی انرژی اتمی است که براساس تصمیم مجلس این همکاری تعلیق شده است، در این قانون اختیاراتی به شورای عالی امنیت ملی داده شده که این موضوع را تنظیم کند.
آلودگی هوا قابل حل است
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا گفت: من چند روز پیش در نطق علنی درباره آلودگی هوا سخن گفتم و کمیسیون کشاورزی و محیطزیست را مکلف کردیم که این موضوع را بهصورت ویژه بررسی کرده و گزارش دقیق ارائه کند تا مجلس بتواند نقش نظارتی خود را به طور کامل انجام دهد؛ تا این لحظه حداقل بر اساس اطلاعاتی که من دارم هیچ مرجع تخصصی نگفته که مشکل اصلی، ضعف قانون هوای پاک است. من هم نسبت به این موضوع بیاطلاع نیستم؛ چه در دوره مسئولیت در نیروی انتظامی و چه طی 12 سال حضورم در شهرداری تهران، آلودگی هوا یکی از دغدغههای جدی من بوده است.
82 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل متحرک است؛ از خودروهای فرسوده گرفته تا کامیونهای دهههای 60 و 70 میلادی تا موتورسیکلتها و خودروهای فاقد استاندارد.
وی تاکید کرد: این مساله قابل حل است؛ نه نیازمند سرمایهگذاریهای غیرقابل تصور است و نه تجربهنشده. نمونه روشن آن شهر پکن است؛ شهری بزرگ که روزی یکی از آلودهترینهای جهان بود اما طی کمتر از یک دهه به شهری پاک تبدیل شد.
رئیس مجلس افزود: حدود 9 سال پیش، با جلسات متعدد تخصصی و بررسیهای دقیق علمی، نهایتاً-هم از سوی مراجع علمی کشور، هم دولت و هم مجلس وقت - تأیید شد که 82 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل متحرک است؛ از خودروهای فرسوده گرفته تا کامیونهای دهههای 60 و 70 میلادی که در 100 کیلومتر 40 لیتر گازوئیل مصرف میکنند، تا موتورسیکلتها و خودروهای فاقد استاندارد.
وی گفت: راهحلها هم کاملاً مشخص است؛ اینجا مشکل، «فقدان قانون» نیست؛ مشکل فقدان اراده و اقتدار در اجرای قانون است.
نحوه ابلاغ قانون حجاب بیشتر یک موضوع سیاسی است
رییس مجلس شورای اسلامی درباره ابلاغ قانون عفاف و حجاب و انتقاد یکی از نمایندگان در جلسه صبح امروز مجلس گفت: امروز در صحن نبودم، اما بعدا مطلع شدم این موضوع اتفاق افتاده است. دوستان میدانند که ما حدود 72 ساعت قبل جلسهای داشتیم که حداقل 60 تا 70 نفر از نمایندگان حضور داشتند؛ جلسهای که از حدود ساعت پنجونیم تا 10 شب ادامه داشت.
قالیباف افزود: در آن جلسه سه چهار ساعت درباره همین موضوع بحث کردیم، او هم حضور داشت و همانجا صحبت کرد و پاسخ گرفت. علاوه بر آن، چهار پنج جلسه دیگر نیز در صحن و جلسات مربوطه این بحثها مطرح شد و من همه موارد را توضیح دادم.
مدعی العموم در مورد صحبت های امروز یکی از نمایندگان ورود کند
وی ادامه داد: اما چون امروز برخی مباحثی مطرح شد، درخواست من از مدعی العموم این است که پیگیری کند. امروز از بلندترین منبر جمهوری اسلامی، که رهبر معظم انقلاب مجلس را مسجد دانستند از مناره این مسجد که متعلق به ملت است حرف هایی زده شده است. گفته شده خلاف قانون صورت گرفته، بالاخره باید مشخص شود یا بنده خلاف قانون عمل کردهام، یا شورای عالی امنیت ملی خلاف قانون عمل کرده، یا سخنان امروز دقیق نبوده است به هر حال، یکجا اشکالی وجود دارد و این موضوع باید پیگیری شود. از مدعی العموم درخواست میکنم با دقت به این مسئله رسیدگی کند.
رئیس مجلس تاکید کرد: از شورای عالی امنیت ملی و دبیر شورا نیز میخواهم توضیح دهند؛ چون گفته شد دبیرخانه شورا خلاف قانون ابلاغ کرده است. حتماً دبیرخانه مستند قانونی دارد و پاسخی ارائه خواهد کرد. من نیز همه مستندات را در جلسات غیرعلنی و جمعی در کمیسیونها برای نمایندگان توضیح دادهام.
وی گفت: حتی مطلع شدم برخی مطالب از طرف رهبری بیان شده که نادرست بوده است. بخشی از این نسبتها درباره ابلاغ قانون به من هم داده شده بود، در حالی که کذب این موضوع نیز باید بررسی شود.
قالیباف افزود: برداشت من این است که مسئلهای که اکنون درباره نحوه ابلاغ قانون حجاب مطرح شده، بیشتر یک موضوع سیاسی آنها است، نه بحث درباره اصل حجاب. اصل حجاب ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و کاملاً روشن است. افزون بر این، قانون حجاب همین امروز هم وجود دارد و همانطور که رئیس قوه قضاییه اخیراً گفته است، برای اجرای آن کمبود قانون وجود ندارد.
دولت و مجلس در هر جایی که کسری بودجه ایجاد میشود، مقصرند
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره انتقاد رئیس جمهور از برخی قوانین مجلس که ایجاد کسری بودجه می کند، گفت: واقعیت این است که در هر جایی که کسری بودجه ایجاد میشود، هم دولت و هم مجلس مقصرند. این نکته کاملاً روشن است. پس ما باید چه در مجلس و چه در دولت حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهیم تا کسری بودجه به حداقل برسد.
واقعیت این است که در هر جایی که کسری بودجه ایجاد میشود، هم دولت و هم مجلس مقصرند.
وی افزود: البته باید توجه کنیم که در برخی موارد، محقق نشدن برخی ردیفهای درآمدی به این معنا نیست که تشخیص مجلس در تعیین آن درآمد اشتباه بوده است. برای مثال، در بخش نفت اگر قیمت جهانی نفت به دلیل شرایط بینالمللی سه دلار بالا یا پایین شود، نه مجلس مقصر است و نه دولت؛ اما همین تغییر کوچک در قیمت هر بشکه نفت، تأثیر قابل توجهی بر بودجه میگذارد. یا اگر در صادرات اتفاقاتی رخ دهد، اینها عوامل غیرمترقبهاند و خارج از اختیار ما، در مجلس یازدهم و ادامه آن در این دوره با خواست مردم و همراهی رسانهها، موضوع واردات خودرو را تصویب کردیم تا جلو رانت، انحصار و کیفیت پایین خودرو گرفته شود. هدف این بود که شرکتهای خودروساز نتوانند با دریافت ارز 70 هزار تومانی و واردات قطعات منفصله، خودرو مونتاژ کنند و سودهای هنگفت ببرند که مابهالتفاوت آن در هر دلار 40 هزار تومان است.
وی تصریح کرد: اکنون سه سال از تصویب واردات خودرو گذشته است؛ چند خودرو وارد شده؟ طبق قانون، از محل عوارض واردات خودرو باید بیش از 120 هزار میلیارد تومان درآمد کسب میشد اما نشده است.
رئیس مجلس ادامه داد: در حوزه مولدسازی نیز پیشبینی بیش از 500 همت درآمد میداشتیم و از نظر من بهعنوان فردی با تجربه اجرایی، تمام این ارقام قابل تحقق بود. اما امروز ببینید چه درصدی واقعاً محقق شده است؟ بسیار پایین، همه اینها منجر به ناترازی بودجه خواهد شد.
وی گفت: آیا ایراد از تشخیص اشتباه مجلس بود؟ خیر. ایراد در اجراست؛ در وزارتخانه ذیربط و در مقاومت برخی مافیاها که مانع اجرای قانون میشوند، حتی واردات خودروهای کارکرده تا پنج سال ساخت را هم تصویب کردیم.
دولت مسئول ساخت خانه نیست، بلکه باید در این حوزه تسهیلگری کند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره گره کور خانهدار شدن مردم و اقدامی که باید انجام شود، گفت: برای آنهایی که خانههای خود را احتکار میکردند قانونی نداشتیم. از طرفی طبق قانون اگر 18 ماه خانه پس از دریافت پایان کار خالی بماند، مالیات به صورت تصاعدی از آن گرفته می شود؛ همچنین در موضوع اجاره و جهش تولید مسکن قانون وضع کردیم و در برنامه هفتم توسعه نیز حلقه کامل خانهدار شدن مردم را مشخص کردیم.
قالیباف با بیان اینکه دولت مسئول ساخت خانه نیست، بلکه باید در این حوزه تسهیلگری کند، تصریح کرد: زمین بزرگترین دارایی دولت است و در جغرافیای متفاوت بین 45 تا 55 و در برخی از مناطق تا 60 درصد قیمت مسکن را در هر متر مربع قیمت تمام شده زمین به خود اختصاص میدهد. چرا کسی که خانه ملکی ندارد و بند ج آن قرمز نشده است مشمول دریافت زمین نباشد؛ دولت مکلف است بر اساس ماده 50 قانون آمایش سرزمین، دو دهم درصد زمینها یعنی حدود 300 هزار هکتار را به مجموعههای شهری اضافه کند و به صورت 99 ساله و یا رایگان واگذار کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید زیرساختهای تولید مسکن را فراهم کند نه اینکه خود مسکن را بسازد، گفت: باید همه این زمینها را به کلان شهرها ببرند. چرا که در شهرهای بزرگ بحران آب و انرژی داریم و طبق قانون دولت باید حتماً طرح آمایش را رعایت کند.
رئیس مجلس اضافه کرد: دولت باید دقت کند که زمینهای زراعی و باغی کلاس 1 و 2 را واگذار نکند. با آمایش سرزمین قیمت و هزینه ساخت پایین میرود. اگر حتی تراکم و طرح تفصیلی در شهرها را اجرا کنند دیگر جایی نیست که نتوانند کمتر از دو طبقه بسازند، به این صورت حتی بدون وام و بدهکاری یک سرمایهگذار میتواند مسکن را بسازد و یک طبقه از آن دو طبقه را بردارد و این به معنای بهرهوری است.
قالیباف خاطرنشان کرد: مسکن 70 درصد درآمد خانواده را به خود اختصاص میدهد و اجرای این قانون در یک قدمی ما است. من به عنوان کسی که 12 سال شهردار بودم هرگز نمیپذیرم که چنین زمینهایی وجود ندارد.
افزایش قیمت بنزین از اختیارات قانونی دولت است
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین گفت: مجلس هرگونه تصمیم گیری درباره موضوع مربوط به قیمت سوخت را به دولت واگذار کرده است و دولت هر تصمیمی را در این زمینه بگیرد از اختیارات قانونی خود استفاده کرده است، موضوع سه نرخی شدن بنزین، تاثیری در قاچاق و کاهش مصرف ندارد.
مجلس هرگونه تصمیم گیری درباره موضوع مربوط به قیمت سوخت را به دولت واگذار کرده است و دولت هر تصمیمی را در این زمینه بگیرد از اختیارات قانونی خود استفاده کرده است
وی افزود: به هرحال این تصمیم دولت است و طبیعی است که مخالفتی در این بخش با دولت نداریم و اگر بتوانیم همکاری هم می کنیم. البته مصوبه هیات دولت که به کمیسیون تلفیق آمد، توسط نمایندگان بررسی شد و یک اشکال در آن بود که منعکس شد.
وی ادامه داد: اختیاری که برای جا به جایی قیمت داده بودیم به هیات دولت واگذار شده بود اما در این مصوبه آن را به یک گروه کاری داده بودند و نمایندگان به این مساله ایراد گرفتند.
وزارتخانهای که باید تولیدکننده و تسهیلگر تولید نهادههای دامی باشد، تبدیل به تاجر و واردکننده نهادهها شده است
وی در پاسخ به سوالی درباره وزارت جهاد کشاورزی گفت: درباره وزارت جهاد کشاورزی، من در صحن علنی مجلس نیز اشارهای داشتم. گاهی تصمیمات ناپخته و عجولانه چه آثار سنگینی بهجا میگذارد. وزارت جهاد کشاورزی مهمترین وزارتخانه تولیدی کشور است. تمام تلاش ما این بوده که برای تأمین امنیت غذایی، نهادههای اساسی را در داخل کشور تولید کنیم و حتی برای تولید این نهادهها یارانه اختصاص دهیم تا هزینه تولیدکننده کاهش یابد اما بهدلیل ادغامها، تصمیمات غلط و تغییرات ساختاری نادرست، امروز چه اتفاقی افتاده؟
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانهای که مکلف است تولیدکننده و تسهیلگر تولید نهادههای دامی باشد، تبدیل شده به تاجر و واردکننده نهادهها؛ آن هم نهادههایی که خودش باید تولید کند و ما برای تولید آنها حمایت و یارانه میدهیم. اکنون ارز ترجیحی نیز برای واردات این نهادهها در اختیار این بخش گذاشته میشود و همین موضوع بستر فساد و رانت را ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: این مشکل، کاملاً ساختاری و نهادی است. به همین دلیل در قانون پیشبینی کردیم که بخش خرید، واردات و توزیع نهادهها از وزارتخانه جدا شود و وزارت جهاد کشاورزی به مأموریت اصلی خود یعنی تولید بازگردد. تا این اصلاح بنیادین انجام نشود، هر وزیری هم بر مسند بنشیند با همین چرخه معیوب مواجه خواهد شد.
قالیباف افزود: از سوی دیگر، نباید اجازه دهیم گروه محدودی 10 یا 20 نفر ارز 28 هزار و 500 تومانی دریافت کنند و واردکننده انحصاری باشند. این کار موجب فساد، افزایش قیمت و فشار بر مردم میشود. ما باید روی اصلاح ساختار، حذف رانت، مبارزه با فساد و در کنار آن، حمایت از قدرت خرید مردم تمرکز کنیم.
سه چهار بانک هستند که با زمانبندی بانک مرکزی قابلیت اصلاح دارند
وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات و ناترازی برخی بانک ها اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم تصویب قانونی مربوط به بانک مرکزی بود و این قانون اقتدار را به بانک مرکزی داد، هیچ کسی فکر نمی کرد که بانک آینده با آن نقدینگی بدون هیچ تنشی منحل شود.
رئیس مجلس افزود: اگر اراده کنیم و قانون را اجرا کنیم و اقتدار لازم را داشته باشیم می توانیم چنین کارهایی را انجام دهیم، بعد از انحلال بانک آینده هیچ پولی از بانک ها خارج نشد و هیچ کسی احساس ناامنی نکرد.
قالیباف ادامه داد: البته بهترین راه اصلاح است و سه چهار بانک هستند که با زمانبندی بانک مرکزی قابلیت اصلاح را دارند و می توانند به کفایت سرمایه برسند، از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می خواهیم که قانون بانک های عامل را نهایی کنیم و در این مجلس تصویب کنیم.
وی تاکید کرد: قانون گریز نیز باید این مسائل را فیصله بدهد و کسری ها را از محل دارایی های این بانک ها تبدیل به نقدینگی کند تا کسری بانک ها از جیب مردم تامین نشود.
حدود 90 درصد هزینههای صندوق بازنشستگی کشوری توسط دولت پرداخت میشود
وی درخصوص صندوقهای بازنشستگی اظهار داشت: این موضوع یکی از چالشهای بسیار جدی کشور است. در برنامه هفتم توسعه - بهویژه در فصل پنجم، مواد 28 و 29 -بهطور ویژه بر اصلاح وضعیت صندوقها تمرکز کردهایم. مجلس در این زمینه اقدام مهمی انجام داد و آن، اصلاح تدریجی سنوات بازنشستگی از 30 سال به 35 سال بود که یکی از اصلاحات نهادی ضروری برای پایداری صندوقها محسوب میشود.
قالیباف گفت: در حال حاضر، واقعیت این است که حدود 90 درصد هزینههای صندوق بازنشستگی کشوری توسط دولت پرداخت میشود؛ مشابه پرداخت حقوق کارمندان. در صندوق تأمین اجتماعی نیز با وجود آنکه طبق قانون باید منابعش از محل بیمهها تأمین شود، دولت بدهیهای انباشته سنگینی دارد. در برنامه هفتم پیشبینی کردهایم که هیچ بدهی جدیدی ایجاد نشود تا مشکلات گذشته تکرار نشود.
شرکتهای وابسته به صندوقها نباید مستقیما توسط خود صندوقها اداره شوند. در مواد 28 و 29 برنامه هفتم تصریح شده که این شرکتها باید یا واگذار شوند، یا در بورس مدیریت شوند، یا به بخش خصوصی سپرده شوند.وی ادامه داد: از سوی دیگر، اصلاحات مدیریتی نیز در حال انجام است. شرکتهای وابسته به صندوقها نباید مستقیما توسط خود صندوقها اداره شوند. در مواد 28 و 29 برنامه هفتم تصریح شده که این شرکتها باید یا واگذار شوند، یا در بورس مدیریت شوند، یا به بخش خصوصی سپرده شوند. اصلاحات مالی و سنجشی نیز برای صندوقها در نظر گرفته شده و حتی ممکن است ادغام برخی صندوقها هم لازم باشد.
رئیس مجلس تصریح کرد: اخیرا دولت لایحهای دو فوریتی نیز مطرح کرد که با هماهنگی صورتگرفته مقرر شد سازمان امور اداری و استخدامی مساله را پیگیری کند و به موضوع کسورات و تنوع گسترده شکل استخدامی نیز رسیدگی شود.
وی گفت: اکنون حدود 23 تا 25 نوع شیوه استخدامی متفاوت در دستگاههای مختلف وجود دارد که باعث بینظمی جدی در نظام پرداختها و در نهایت فشار بیشتر بر صندوقها شده است.
رئیس جمهور بارها بر ضرورت چابکسازی و کوچکسازی دولت تأکید کرده است
وی در پاسخ به سوالی درباره چابک سازی دولت گفت: یکی از مهمترین عوامل ناکارآمدی در کشور، تمرکزگرایی بیش از حد است. وقتی همه قدرت تصمیمگیری - چه در امور تصدیگری و چه در امور محلی- به مرکز منتقل شود، زمان، هزینه و بروکراسی بسیاری ایجاد میشود و کارایی کاهش مییابد.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مواد 105 و 106 برنامه هفتم توسعه، صراحتا بر ضرورت چابکسازی و کوچکسازی دولت تأکید شده است. رئیسجمهور نیز بارها بر این موضوع تأکید داشته و معتقد است که این اقدام قابل انجام و در حال پیگیری است. سازمان امور اداری و استخدامی نیز در این مسیر اقدامات لازم را آغاز کرده است، البته با رعایت قانون.
وی گفت: اگر سازمان یا نهادی براساس مصوبه مجلس تشکیل شده باشد، منحل کردن آن نیازمند تصویب مجلس است و دولت میتواند پیشنهاد خود را ارائه دهد. در همین چارچوب، برنامه هفتم مشخص کرده که دولت چه اختیاراتی دارد و این اختیارات میتواند به استانها یا سازمانها واگذار شود ما در مجلس با دولت در این مسیر همراهی میکنیم، زیرا این موضوع یک ضرورت مدیریتی و اجرایی است.
رئیس مجلس ادامه داد: برخی انتقادها از سوی مجلس در این زمینه مطرح شده است، اما لازم است روشن شود که این تذکرها به معنای مخالفت با چابکسازی و تمرکززدایی نیست. در مواردی که سازمانها دارای مصوبه مجلس باشند، مطابق برنامه هفتم، مجلس آنها را پیگیری و در صورت لزوم منحل خواهد کرد.
وی گفت: برنامه هفتم توسعه تأکید کرده است که دولت نباید به تولید خدمات بپردازد، چراکه تولید خدمات توسط دولت هزینهای دو برابر بخش خصوصی دارد. در عوض، بهترین راهکار برای تمرکززدایی و کوچکسازی، خرید خدمات از بخش خصوصی است.
تورم زدایی از قانون بهترین روش مبارزه با فساد است
قالیباف در پاسخ به سوالی در مورد تنقیح قوانین گفت: قوانینی داریم که در 118 سال سابقه قانون گذاری در کشور که آن را در قانونیار جمعبندی کردیم بیش از 12 هزار و 530 قانون در طول این مدت تصویب شده است. این قوانین جهت قانونی قابل اجرا هستند، البته برخی از آنها ناسخ و منسوخ هستند و برخی دیگر نیز متضاد یکدیگر هستند و این محل اشکالات جدی است.
وی افزود: مقام معظم رهبری از چند دوره قبل تاکید کردند که به این موضوع در سیاستگذاری توجه کنیم و من آن را با اولویت دنبال کرده ام. همه این قوانین را در 49 قانون جامع دسته بندی کرده ایم و از هوش مصنوعی نیز برای این کار استفاده کرده ایم.
وی تصریح کرد: در مجلس دوازدهم به سمت سه هزار قانون خواهیم رفت و به جای تولید قانون به سمت تورم زدایی از قانون رفته ایم. این کار بهترین روش مبارزه با فساد است زیرا ازدیاد قوانین میدان قانوندان های قانون شکن است و این را باید خزان کنیم و این، یکی از کارهای ماندگار مجلس دوازدهم خواهد شد.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از به کار نگرفتن بخش خصوصی در صنعت نفت به شدت انتقاد کرد... 6 آبان 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی فشار زیادی به... 16 شهریور 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رفع ناترازی انرژی در حوزههای برق، گاز و آب از وظایف... 5 مرداد 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ورود رسمی آمریکا به جنگ به معنی ناتوانی رژیم... 2 تیر 1404
رئیس مجلس گفت: برای حل مساله ناترازی انرژی، باید تشخیص علمی و تصمیم سیاسی همراه یکدیگر... 4 خرداد 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور مرهون زحمات و خدمات کارگران است گفت: بیشک... 8 اردیبهشت 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیسجمهور قانون اجازه افزایش سهام سرمایه دولت... 31 فروردین 1404
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با مصوبه سران قوا ارز واردات خودرو مجددا به 3 میلیارد دلار... 20 فروردین 1404
نظرات شما