بازار خودرو در حالی اولین هفته آذرماه را سپری کرد که همزمان با تغییر نرخ بنزین، دور سوم عرضه خودروهای وارداتی نیز آغاز شد. با توجه به این تحولات، کارشناسان آینده بازار خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، بازار خودرو در هفته جاری با تحولاتی مواجه شد که کمتر کسی انتظار آن را داشت.  یکی از این تحولات، تغییر نرخ بنزین بود. در حالی که برخی از کارشناسان حوزه خودرو افزایش نرخ بنزین را عاملی برای تغییر مقطعی روند بازار می‌دانند، برخی دیگر بر این باورند که تغییر نرخ بنزین تنها بر هزینه‌های لجستیکی و حمل‌ونقل اثرگذار است.

از سوی دیگر، بررسی دور سوم عرضه خودروهای وارداتی که از هفته جاری آغاز شده است، ابعاد پنهانی از روند واردات خودرو را نمایان می‌کند. حال با توجه به تحولات هفته جاری، روند تغییرات قیمتی خودرو در روزهای آتی چگونه دنبال می‌شود؟

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودروسازی گفت: تغییر قیمت بنزین نمی‌تواند بر بازار خودرو اثرگذار باشد. بازار خودرو از زمان تحولات سیاسی بین‌المللی در 2 ماه گذشته، تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته است و همان‌طور که بسیاری از کارشناسان تحلیل کرده‌اند، رشد قیمتی خودرو در بازار بیشتر تحت تاثیر فاکتورهایی است که بر قیمت خودرو از مبادی عرضه اثر می‌گذارد.

او ادامه داد: به طور معمول، تغییرات قیمت سوخت، مانند بنزین، عمدتاً تاثیر خود را بر نرخ کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می‌دهد و به‌صورت کلان هزینه‌های لجستیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، تصور اینکه افزایش قیمت بنزین باعث ارزان شدن خودروهای بنزینی یا گران‌تر شدن خودروهای برقی شود، نادرست است و متاسفانه روند افزایش قیمت خودرو همچنان به صورت آرام و پیوسته ادامه دارد.

فرزانه در خصوص دور سوم عرضه خودروهای وارداتی عنوان کرد: محدودیت تعداد شرکت‌های فعال در حوزه واردات خودرو، پالس شفافی به بازار ارسال می‌کند و نشان می‌دهد شرکت‌ها کاملاً از شرایط موجود آگاه هستند و می‌دانند معوقات قابل توجهی دارند. همچنین، بسیاری از خودروها هنوز در گمرک باقی مانده و ترخیص نشده‌اند. روند واردات خودرو، از ثبت سفارش تا شماره‌گذاری و تخصیص ارز، به کندی پیش می‌رود و مراحل لازم به سختی طی می‌شود.

او افزود: تسهیلی در روند ثبت سفارش یا تحویل خودرو صورت نگرفته است و در حوزه تخصیص ارز نیز وضعیت مشابهی برقرار است. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران، در حال هدایت واردات خودرو به سمت محدودیت‌های بیشتر هستند. بدین ترتیب گمان می‌رود که در بهترین حالت، از ابتدای سال 1405، واردات خودرو با ارز مبادله‌ای متوقف شود و تنها از طریق ارز آزاد امکان ثبت سفارش و واردات خودرو فراهم باشد، به شرط آنکه افراد بتوانند مراحل پیچیده و متعدد آن را طی کنند.

فرزانه تشریح کرد: بررسی و پایش بازار خودرو نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از معاملات بازار خودرو مربوط به خودروهایی است که سقف قیمت آن‌ها حدود 2 میلیارد تومان است. این بخش از بازار خودرو عملاً بخش زنده و فعال بازار را تشکیل می‌دهد، اما با کمال تاسف، زنگ خطری نیز محسوب می‌شود، زیرا نشان می‌دهد اقتصاد خانواده‌ها و وضعیت مالی بازار خودرو تا چه حد ضعیف و نحیف شده است.

این فعال بازار خودرو ادامه داد: خودروهای تا سقف 2 میلیارد تومان شامل خودروهای داخلی، وارداتی و چینی کارکرده است. البته در برخی موارد محدود، خودروهای صفر کیلومتر داخلی نیز به چشم می‌خورند.

فرزانه تصریح کرد: بخش بعدی بازار خودرو شامل خودروهای وارداتی جدید است که به طور معمول قیمت آن‌ها در بیشترین حالت بین 7 تا 8 میلیارد تومان است.

او افزود: سهم خودروهایی با قیمت بالاتر، به‌ویژه خودروهای لوکس، بسیار کمتر است. برای نمونه، خودروهایی با قیمت بالاتر از 10 میلیارد تومان سهم بازار ناچیزی دارند و معاملات آن‌ها به‌طور روزانه بسیار اندک گزارش می‌شود. خودروهای لوکسی مانند سری 7 ب ام و، پورشه ماکان یا برخی مدل‌های لندکروز تنها در موارد معدود معامله می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودروسازی در پایان گفت: این شرایط نشان می‌دهد که بازار خودرو به دلیل ضعیف شدن اقتصاد خانواده‌ها، به سمت بازاری محدود و کم‌تحرک حرکت کرده است و معاملات عمده در بخش‌های قیمتی پایین‌تر متمرکز شده است.


لینک کوتاه
بازار خودرو افزایش قیمت خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما