افزایش هزینهها با مکانیسم ماشه؛ سقف جدید قیمت...
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که رشد 50درصدی نرخ ارز مورد...5 آذر 1404

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که رشد 50درصدی نرخ ارز مورد استفاده ایرلاینها باعث شده هزینههای عملیاتی آنها حدود 37درصد بالا برود؛ ازاینرو، بهروزرسانی و افزایش قیمت بلیت را اقدامی ناگزیر دانست.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین، مقصود اسعدی سامانی افزود: افزایش 50 درصدی نرخ ارز ایرلاینها هزینه آنها را 37 درصد افزایش داده؛ بنابراین اصلاح نرخ بلیت امری اجتناب ناپذیر است. در این میان سقف نرخ پروازهای اکونومی برای مسیرهای طولانی شش میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده که با توجه به شرایط بازار، نرخ اکثر مسیرهای پروازی بسیار پایینتر از این میزان است.
دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: براساس قوانین برنامه توسعه و پیشرفت و رأی دیوان عدالت اداری، آنالیز نرخ بلیت و مؤلفههای متغیر و تاثیرگذار بر نرخ بلیت را به شورای عالی هواپیمایی کشوری دادیم و این شورا در اردیبهشت سالجاری نرخ هر ساعت صندلی را 48 دلار تعیین کرد.
وی ادامه داد: با این وجود اما شرکت های هواپیمایی اکثر روزها نرخ هر ساعت صندلی را کمتر از 48 دلار در بهای تمام شده بلیت محاسبه و اقدام به فروش بلیت می کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: نرخ تسعیر ارز ایرلاینها از شهریور ماه 50 درصد افزایش یافته است و تأمین ارز شرکتها از ارز مبادلهای به تالار دوم رفته و از 70 هزار تومان به 105 هزار تومان رسیده است. طبیعتا چون 70 درصد هزینه شرکتها ارزی است با این تغییر نرخ ارز، هزینه شرکتها بالا می رود؛ بنابراین شرکتها متناسب با افزایش نرخ ارز روی 70 درصد هزینه ارزی خود را اعمال کرده اند.وی با اشاره به اینکه افزایش 50 درصدی نرخ ارز هزینه شرکتها را 37 درصد افزایش دادهاست ولی شرکتها با توجه به شرایط بازار و حفظ قدرت خرید مردم قیمتها را با تعدیل نرخ مسیرهای طولانی و کوتاه میانگین 24 درصد افزایش دادهاند، گفت: ضمن اینکه افزایش بیشتر از 24 برابری نرخ سوخت و همچنین فعال شدن مکانیسم ماشه نیز باعث افزایش هزینه و ریسک تهیه موتور و قطعات شده و افزایش هزینههای تعمیر و تهیه اقلام داخلی را هم داشته که در قیمتهای جدید لحاظ نشده است.
سامانی در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای هواپیمایی اقدام به تغییر نرخ کردهاند یا خیر گفت: با توجه به سیاستهای ارزی جدید که از سوی بانک مرکزی اعمال شده، اصلاح قیمت امری اجتناب ناپذیر است. ولی با توجه به شرایط بازار نرخ بلیت ایرلاین ها به سقف نرخ های تعیین شده نرسیده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار آیا اصلاح نرخ به نهاد متولی اطلاع رسانی شده است یا خیر، گفت: در شهریورماه به وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری که متولی حمل و نقل هوایی کشور است، اعلام کردیم که وزارت صمت و بانک مرکزی قصد تغییر نرخ ارز شرکتهای هواپیمایی را به ارز تالار دوم دارند و این منجر به افزایش هزینه ایرلاینها می شود. همچنین به سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش های لازم و آنالیز قیمتی را ارائه دادیم و در کارگروه تنظیم بازار نیز دلایل تغییر نرخ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی گزارش شد و در حقیقت اطلاع رسانی لازم به نهادهای متولی انجام شده است.
دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص نرخ بلیتهای کلاس بیزنس نیز گفت: بلیت کلاس بیزنس با توجه به خدمات ویژهای که دارد حداکثر 75 درصد بیشتر از سقف نرخ اکونومی قابل عرضه است.
وی گفت: شرکت ها سقف نرخ پروازهای اکونومی برای مسیرهای طولانی را شش میلیون و 900 هزار تومان تعیین کرده اند که با توجه به شرایط بازار نرخ اکثر مسیرهای پروازی بسیار پایین تر از نرخ سقف به فروش می رسد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، با اشاره به فعال شدن... 7 مهر 1404
دادستانی تهران هشدار میدهد با توجه به شرایط کشور در بازه زمانی حاضر رسانهها در... 5 مهر 1404
امروز در حالی قیمت خودرو اعلام شد که همزمان با بالا رفتن احتمال اجرای مکانیسم ماشه،... 30 شهریور 1404
عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر بیاثر بودن تحریمهای جدید گفت: با همکاری بریکس و... 29 شهریور 1404
حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی، تأکید کرد که ایران هرگز از... 9 شهریور 1404
نظرات شما