رکود در بازار مسکن میماند؟
یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازارهای طلا و ارز به دلیل...19 مهر 1404
شرکت نفت سپاهان با نماد معاملاتی «شسپا»، یکی از اثرگذارترین بازیگران صنعت روانکار کشور و بزرگترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه محسوب میشود. به بهانه انتشار گزارش 6 ماهه عملکرد شرکت در سامانه کدال، پای صحبت های فرهاد امین دهقان مدیرعامل شرکت نفت سپاهان نشسته ایم.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در پاسخ به این پرسش که «در گزارش عملکرد 6 ماهه نخست 1404 که در سامانه کدال منتشر شد، شاخصهای کلیدی از جمله رشد درآمد، جهش صادرات و ارتقاء بهرهوری تولید به چشم میخورد. این نتایج، حاصل چه تصمیمها و سیاستهایی بوده و چه پیام مدیریتی برای آینده شرکت دارد؟»؛ ابتدا اظهار داشت: «مهمترین نکتهای که از گزارش عملکرد ششماهه نخست 1404 و هم چنین گزارشهای دو سال اخیر برمیآید، تثبیت جایگاه شرکت نفت سپاهان بهعنوان یکی از محوریترین بازیگران صنعت روانکار کشور و منطقه است». وی سپس با اشاره به این نکته که «در اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال، مجموع صادرات شرکت از مرز 80 هزار میلیارد ریال عبور کرده»؛ تأکید نمود: «چنین موفقیتی، حاصل برنامهریزی دقیق، هماهنگی سازمانی و تمرکز مستمر بر استراتژیهای کلان بوده و قدرت نفوذ شرکت در بازارهای بینالمللی را افزایش داده است».
وی در تکمیل صحبت های خود افزود: «به عنوان نمونه، در شهریور 1404، شرکت فقط در یک ماه، موفق به ثبت درآمد 2.9 همتی شده؛ عددی که در مقایسه با میانگین ماههای گذشته، رشد 23 درصدی را نشان میدهد. میزان تولید نیز در همین ماه، 59,041 تن ثبت شده که بیانگر رشد دو درصدی نسبت به مرداد است. از منظر عملکرد فصلی نیز، تابستان 1404 را میتوان فصلی طلایی برای نفت سپاهان دانست؛ چون مجموع درآمد شرکت در این فصل به 9.3 همت رسیده که در مقایسه با بهار، رشد خیرهکننده 75 درصدی را نشان میدهد».از مدیرعامل شرکت نفت سپاهان خواستیم «در خصوص عملکرد صادراتی شرکت در ماههای اخیر» نیز توضیحاتی ارائه کنند. وی در پاسخ، اظهار داشت: «با وجود محدودیتها و چالش های ناشی از تحریمهای بینالمللی، شرکت نفت سپاهان، صادرات را بهعنوان یکی از ستونهای اصلی استراتژی کسبوکار خود تعریف کرده است». ایشان سپس اضافه کرد: «بر اساس آمار و مستندات رسمی، ما امروز پیشتاز صادرات در صنعت روانکار کشور هستیم». وی افزود: «در شهریورماه، شرکت موفق به صادرات 13,337 تن روغن پایه با ارزشی معادل 9,944 میلیارد ریال شده است. نرخ فروش این محصول نسبت به ماه گذشته 25 درصد افزایش داشته که بیانگر تقویت بازارهای خارجی و استقبال گسترده مشتریان بینالمللی از محصولات نفت سپاهان است».مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در خصوص جایگاه ویژه محصول پارافین در سبد صادراتی شرکت نیز اظهار داشت: «با فروش 3,937 تن و کسب 2,473 میلیارد ریال درآمد، پارافین به یکی از اقلام کلیدی صادراتی شرکت تبدیل شده است». وی اضافه کرد: «افزایش تعداد مشتریان نشاندهنده تنوعبخشی هوشمندانه به مشتریان خارجی است؛ اقدامی که ریسک فعالیت بینالمللی را کاهش داده و امکان توسعه بازارهای جدید و افزایش سودآوری را فراهم کرده است».وی در تکمیل این بخش از صحبت های خود به «موفقیت بزرگ نفت سپاهان در رکورد تبدیل 100درصدی اسلاک وکس به پارافین وکس با ارزش افزوده بیش از 50درصدی» اشاره داشت و افزود: شرکت نفت سپاهان، تنها پالایشگاه روانکار کشور است که در دوره مدیریت فعلی به چنین موفقیت بزرگی دست یافته و اثر این اقدام ارزشمند در سودسازی شرکت نفت سپاهان نمایان شده است.در بخش دیگری از این گفت وگو، از محوری کلیدی در گزارش اخیر، یعنی «رشد سودآوری شرکت» و عواملی که در تحقق آن مؤثر بوده اند، سوال کردیم. مدیرعامل نفت سپاهان در این خصوص به عامل مهمی چون «افزایش نرخ تسعیر ارز» اشاره کرد و اظهار داشت: «در شهریورماه، نرخ تسعیر ارز محصولات صادراتی «شسپا» به 836,697 ریال رسید که نسبت به ماه گذشته رشد 18 درصدی را نشان میدهد». وی افزود: «این افزایش نرخ باعث شده که حتی در شرایط کاهش نسبی حجم فروش برخی محصولات، درآمد ریالی شرکت هم چنان در سطوح بالا باقی بماند و حاشیه سود حفظ شود».
از وی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور «تحقق تولید پایدار و تکمیل زنجیره تأمین» پرسیدیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در پاسخ، ابتدا به آمار فروش شرکت در شهریورماه اشاره کرد و گفت: «در شهریورماه، شرکت موفق به ثبت فروش 49,431 تن محصول شد؛ اگرچه بخشی از این رقم مربوط به بازار داخلی بود، اما بخش اصلی به صادرات اختصاص داشت و توانست موقعیت رقابتی شرکت را در سطح منطقهای و جهانی ارتقا دهد». وی سپس نتیجه گرفت: «تداوم تولید در سطح بیش از 59 هزار تن در ماه، نشاندهنده توانمندی بالای مجموعه در مدیریت زنجیره تأمین و بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای تولیدی است. این روند، حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تأمین و تحقق تولید پایدار را نشان میدهد و در نهایت منجر به رشد پایدار ارزش سهام شرکت میشود».در ادامه، به «اقدامات مهم شرکت در راستای کاهش هزینه<ها و ارتقاء برند در بازار داخلی صنعت روانکار» پرداخت و از مهم ترین مصادیق این اقدامات، به مواردی چون «تغییر مظروفات محصولات نهایی از فلزی یه پلاستیکی و بازطراحی بسته بندی ظروف روغن<های موتوری در جهت ارتقای برند» اشاره نمود.در بخش دیگری از گفت وگو، از تأثیرات فعال شدن مکانیسم ماشه در روزهای اخیر بر صنعت روانکار و عملکرد شرکت نفت سپاهان سوال کردیم. وی در پاسخ به این سوال، ابتدا با اشاره به این که «به هر حال سالیان سال است که تحریموهای ناجوانمردانه بین<المللی، بر کشور و مردم ما تحمیل شده و ما هم در صنعت روانکار و در شرکت، تبعات و چالشوهای آن را تحمل و البته مدیریت کردهوایم»؛ تأکید کرد: «اما از مدت ها قبل در شرکت نفت سپاهان، با درک وضعیت و شرایط بعد از فعال سازی مکانیسم ماشه، برنامه ریزی ها و پیش بینی های لازم برای واردات مواد اولیهوی تولید روغن موتور برای تأمین نیاز کشور انجام شده و راهکارهای مختلفی برای گذر از این شرایط پیش بینی شده است. در این خصوص نگاه مدیریتی شرکت نفت سپاهان رویکردی در راستای کمک به دولت در جهت جلوگیری از التهاب در بازار و تامین نیاز داخلی می باشد.».موضوع پرسش بعدی ما، انجام یکی از بزرگترین پروژههای تعمیرات اساسی(اورهال) صنعت پالایش در اردیبهشتماه امسال بود که در پالایشگاه نفت سپاهان انجام شد. از دستاوردهای اجرای این پروژه سنگین سوال کردیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اظهار داشت: «به صورت عرفی و براساس رویه حاکم بر پالایشگاه های روغن سازی، هر چهار سال یک بار تعمیرات اساسی انجام می پذیرد که به دلیل ریسک و سختی این کار، در سال های گذشته به تأخیر افتاد که کار اورهال را سخت تر کرد. خوش بختانه اردیبهشت امسال، پس از هشت سال، پروژه تعمیرات اساسی دورهای(اورهال) واحدهای تولیدی شرکت آغاز شد. این عملیات که با برنامهریزی 31روزه تعریف شده بود، با تلاش شبانهروزی متخصصان داخلی، 2 روز زودتر از موعد به پایان رسید و کلیه واحدهای عملیاتی پالایشگاه به مدار تولید بازگشتند».هدف از اجرای این پروژه را، «بازسازی تجهیزات کلیدی، بهینهسازی فرایندهای تولید و کاهش ریسکهای عملیاتی» اعلام کرد و افزود: «نتیجه اجرای این اورهال بزرگ، افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای تولید و ارتقاء کیفیت روغنهای روانکار تولیدی است». البته وی در تکمیل سخنان خود، تأکید نمود «اورهال، هرچند برای مدتی کوتاه، تولید را متوقف میکند، اما از بروز مشکلات بزرگتر در آینده جلوگیری کرده و ضامن پایداری بلندمدت واحدهای تولیدی است».در ادامه، موضوع «چشمانداز کوتاهمدت و میانمدت شرکت نفت سپاهان» را با توجه به عملکرد 6 ماهه نخست مطرح کردیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در توضیح این پرسش، ابتدا به «عملکرد درخشان شرکت در نیمه نخست 1404 و گزارشهای رسمی منتشرشده» اشاره داشت و سپس اظهار کرد: «انتظار میرود نفت سپاهان در نیمه دوم سال نیز مسیر رشد خود را ادامه دهد. تمرکز بر بازارهای صادراتی، افزایش تنوع محصولات، استفاده از مزیت نسبی تولید در ایران و مدیریت کارآمد منابع، همگی زمینهساز استمرار روند مثبت درآمدی خواهند بود».
وی با اشاره به «افزایش تقاضا برای روغنهای پایه و روانکار در بازارهای منطقهای»، آن را «فرصتی بزرگ برای شرکت» توصیف کرد که موجب شده «استراتژی کلان نفت سپاهان بر ورود به بازارهای جدید، تقویت روابط تجاری بینالمللی و تثبیت سهم صادراتی استوار گردد».مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در تکمیل اظهارات خود، تأکید کرد: «عملکرد شرکت در نیم سال نخست 1404، تصویری روشن از آینده این شرکت ترسیم میکند» و در توضیح این نکته افزود: «عبور از سقف 80 هزار میلیارد ریال درآمد صادراتی، رشد 75 درصدی درآمد فصلی، تراز مثبت ارزی و افزایش 30 درصدی ارزش سهام، همگی نشانههایی از جایگاه قدرت مند نفت سپاهان در صنعت روانکار کشور و حرکت آن به سوی تبدیلشدن به یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی است». وی تأکید کرد: «بهطور قطع، با تداوم این مسیر، همراهی مدیران و تلاش همه همکاران، در پایان سال 1404، شاهد رکوردهای تازهای در کارنامه نفت سپاهان خواهیم بود».
از «عملکرد شرکت نفت سپاهان در فروش محصولات نهایی طی سالهای اخیر» و این که «کدام بخش بیش ترین سهم را در رشد فروش داشته است»، سوال کردیم. مدیرعامل نفت سپاهان در پاسخ به این سوال، از یک مقدمه شروع کرد: «در سالهای اخیر با تمرکز بر بهبود کیفیت محصولات و توسعه شبکه توزیع، فروش داخلی محصولات نهایی شرکت به شکل چشمگیری افزایش یافته است. دادههای ما نشان میدهد در سال 1401، مجموع فروش داخلی در گروه محصولات نهایی شامل روغن موتور بنزینی، دیزلی و صنعتی رشد قابلتوجهی داشته است».
وی سپس تأکید کرد «فقط در یکماهه ابتدایی سال، فروش بیش از 2,358 متر مکعب روغن موتور بنزینی با ارزشی بالغ بر 898 میلیارد ریال ثبت شده که بیانگر تداوم تقاضا و اعتماد مشتریان است. این روند در سایر بخشها نیز ادامه داشته است؛ بهویژه روغن موتور دیزلی با بیش از 580 میلیارد ریال و روغن صنعتی با حدود 397 میلیارد ریال فروش، جایگاه خود را در میان مشتریان عمده و صنایع سنگین تثبیت کردهاند».مدیرعامل نفت سپاهان به نکته مهمی درباره «سیاست فروش انواع روغن موتور» پرداخت و در نقد رویکرد حجمی در فروش روغن موتور که بدون توجه به نیاز واقعی مصرف کننده نهایی و منافع شرکت ها انجام می شود، تأکید کرد: «رویکرد کلان شرکت نفت سپاهان، بهینه سازی تولید محصولات نهایی شامل روغن های موتوری و صنعتی است؛ رویکردی که در سال های اخیر آن را اثبات کرده ایم».مدیرعامل شرکت نفت سپاهان هم چنین در خصوص محصولات جانبی نیز به «عملکرد قابلتوجه شرکت» اشاره کرد و با پرداختن به این نکته که «فروش ضدیخ و سایر روغنهای موتوری با رشد مثبت نسبت به سال گذشته همراه بوده است»؛ تأکید کرد: «شرکت با سرمایهگذاری در فناوریهای جدید بستهبندی و بازاریابی دیجیتال، موفق به افزایش سهم بازار در بخش خردهفروشی شده است».نکته پایانی وی در پاسخ به این سوال، تأکید بر این نکته بود که «برنامه ما برای سال 1404 تمرکز بر صادرات هدف مند، توسعه پایدار محصولات سازگار با محیط زیست و افزایش بهرهوری خطوط تولید است. چشمانداز ما، تثبیت جایگاه نفت سپاهان به عنوان رهبر بازار روانکارهای منطقهای تا سال 1406 است».در پرسش بعدی، به این نکته پرداختیم که «عملکرد تولید و فروش شرکت نفت سپاهان در سال 1404، طبق آمار منتشرشده، نسبت به سالهای گذشته تغییرات قابلتوجهی داشته است. با توجه به روند رشد تناژی محصولات مختلف از جمله روغن پایه، روغنهای موتوری و فرایندی، چه عواملی را مهمترین دلایل این رشد یا نوسان میدانید؟ آیا این روند، حاصل سیاستهای جدید تولیدی و صادراتی است یا تغییرات بازار، نقش پررنگتری داشتهاند؟».
مدیرعامل نفت سپاهان با اشاره به این که «تمرکز بر بهینهسازی فرایند تولید، تنوعبخشی به سبد محصولات و افزایش بهرهوری انرژی، از عوامل کلیدی رشد تولید در سال 1404 بوده است»؛ به تأثیر و اهمیت «توسعه بازارهای صادراتی و انعطافپذیری در تأمین خوراک در پایداری این روند» اشاره کرد و سپس اظهار داشت: «در حالی که برخی صنایع کشور با محدودیتهای تأمین مواد اولیه و هزینههای تولید روبهرو بودند، نفت سپاهان با مدیریت هوشمندانه زنجیره تأمین و سرمایهگذاری در فناوریهای نو توانسته روند صعودی تولید و فروش خود را حفظ کند».وی در تکمیل این نکات تأکید کرد: «در مجموع، عملکرد سال 1404 شرکت نفت سپاهان را میتوان نماد پایداری تولید در شرایط متغیر اقتصادی دانست؛ دستاوردی که نهتنها نشاندهنده بلوغ مدیریتی شرکت است، بلکه نویدبخش تداوم رشد در سالهای آینده نیز خواهد بود».
از مدیرعامل شرکت نفت سپاهان خواستیم در پایان این گفت وگو، اگر نکته ناگفته ای وجود دارد، اعلام کنند. وی با اشاره به این که «یکی از مهم ترین دستاوردهای شرکت را در حوزه تحقیق و توسعه، دستیابی به فرایند بومیسازی برخی مواد وارداتی در صنعت روغن می دانم که گام مهمی در مسیر خودکفایی صنعتی است»؛ اظهار داشت: «پس از مطالعات اولیه و ساخت نمونه های آزمایشگاهی، اولین محموله در مقیاس صنعتی تا قبل از پایان سال 1404 تولید خواهد شد». وی تأکید کرد: «این دستاورد در شرایطی حاصل شده که ارزش سالیانه واردات مواد مصرفی صنعت روغن، بالغ بر 400 میلیون دلار برآورد میشود. هم چنین با شناسایی و تعامل با تولیدکنندگان اصلی افزودنیها در سطح جهانی، هزینههای ارزی در سال 1404 در این حوزه بهصورت قابل توجهی نسبت به سال 1403 کاهش یافته است».مدیرعامل نفت سپاهان در تکمیل توضیحات خود اظهار داشت: «به طور مثال، در خرید نیم سال اول 1404، در این حوزه حداقل یک میلیون دلار صرفه جویی ناشی از منابع یابی مناسب، خرید از تولیدکنندگان اصلی و بهینه سازی فرمولاسیون ها با رویکرد بهبود کیفیت حاصل شده است». وی، این اقدامات را «نشاندهنده تعهد شرکت به توسعه پایدار، اقتصاد دانشبنیان و ارتقاء جایگاه علمی و فناورانه در صنعت نفت و انرژی» ارزیابی کرد و افزود: «با ادامه این روند، این مسأله سبب کاهش وابستگی به واردات خواهد شد. هم چنین نفت سپاهان با تمرکز بر نوآوری، در چشم انداز خود تولید بومی مواد مورد نیاز پایه صنعت روانکاری را در برنامه قرار داده است». وی تأکید کرد: «این موفقیت را گامی بلند در جهت استقلال صنعتی و اقتصادی کشور و الگویی موفق برای دیگر فعالان صنعت ارزیابی می کنم».مدیرعامل نفت سپاهان در پایان، تأمین خوراک را یکی از عمده ترین چالش های این صنعت و شرکت نفت سپاهان اعلام کرد و افزود: «تنها حالتی که می توان بالاترین ارزش افزوده را از لوبکات کسب کرد، فرآوری در یک پالایشگاه روغن سازی است که متأسفانه پالایشگاه ها اقدام به کاهش آن کرده اند که در صورت استمرار کاهش عرضه لوبکات، این موضوع، آثار خود را در میزان تولید پالایشگاه های روغن سازی نشان خواهد داد.
شرکت نفت سپاهان از دستاوردها و برنامه های جدید خود در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی... 16 اردیبهشت 1404
توافقنامه تاسیس، راه اندازی و راهبری مرکز زیست بوم نوآوری، تحقیقات و فناوری پالایش نفت... 15 بهمن 1403
اوج گیری کیفیت و نوآوری، شرکت نفت سپاهان، با همت فرهاد امین دهقان در صنعت روانکار محقق... 18 آبان 1403
نظرات شما