بازار خودرو بار دیگر با شوک قیمتی قابل توجهی مواجه شد. طی روزهای اخیر، بسیاری از محصولات داخلی با افزایش چشمگیر قیمت همراه بودند و رکوردهای تازه‌ای را به ثبت رساندند؛ روندی که بیش از پیش قدرت خرید مردم را کاهش داده و دسترسی به خودرو برای اقشار متوسط را دشوارتر کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، در این میان، خودروهای مونتاژی نیز از نوسانات قیمتی در امان نمانده و تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. بر اساس داده‌های منتشرشده در وب‌سایت‌های فروش اینترنتی خودرو، این هفته بازار محصولات داخلی با روند صعودی قیمت روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که اکثر تولیدات ایران‌خودرو و سایپا با جهش قیمتی همراه شدند.
البته در کنار این افزایش‌ها، برخی از خودروها نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.
رصد قیمت‌ها در بازار خودرو
بر اساس گزارش‌ برخی از رسانه‌ها، پژو 207 دنده‌ای TU 5 فرمان هیدرولیک صفر کیلومتر مدل 1404 به 900 میلیون تومان رسید که این خودرو هفته گذشته 835 میلیون تومان بود و رشد 65 میلیون تومانی در بازار داشته است.
همچنین سمند سورن پلاس EF 7 دوگانه‌سوز مدل 1404 با قیمت 950 میلیون تومان معامله شد که نسبت به چند روز اخیر 20 میلیون تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر محصولات سایپا هم روند افزایش قیمت را حفظ کرده‌اند؛ به طوری که اطلس G دنده‌ای صفر 677 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که افزایشی 28 میلیون تومانی در مقایسه با روزهای گذشته را به ثبت رسانده است. 
ساینا GLX دنده‌ای دوگانه‌سوز صفر هم 635 میلیون تومان شد که افزایشی 45 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته دارد. شاهین G دنده‌ای نیز از جمله محصولاتی بود که با جهش 37 میلیون تومانی به یک میلیارد و 20 میلیون تومان رسید. خوردوهای مونتاژی نیز از نوسانات قیمتی در امان نماندن به گونه‌ای که فردا T5 و تیگارد X35 پلاس طلایه‌دار پرنوسان‌ترین خودروهای مونتاژی بودند. فردا T5 امروز 90 میلیون تومان گرانتر از هفته گذشته و با نرخ یک میلیارد و 870 میلیون تومان به بازار رسید. کی‌ام‌سی ایگل سقف یک میلیارد و 200 میلیون تومان را با رشد 40 میلیون تومانی شکست و در نهایت با نرخ یک میلیارد و 220 میلیون تومان به معاملات روزجاری رسید.
افزایش قیمت خودرو به دنبال جهش نرخ ارز
بررسی روند بازار این پرسش را مطرح می‌کند که عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر چه بوده و این نوسانات قیمتی تا کجا ادامه خواهد داشت؟ سپهر زنگنه، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش و با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر به نسیم اقتصاد گفت: این روزها بازار خودرو با نوساناتی همراه است. در ابتدای سال، در بخش خودروهای وارداتی ابتدا شاهد افزایش قیمت بودیم که این موضوع تحت تأثیر نرخ ارز مبادله‌ای قرار داشت. پس از آن، تغییر تعرفه‌ها دوباره موجب رشد قیمت‌ها شد.
همین روند باعث شد سیگنال‌های افزایشی به بازار و مردم منتقل شود. وی اظهار کرد: در بخش خودروهای مونتاژی نیز تحت تأثیر نرخ ارز قرار گرفتیم و شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. این در حالی است که در همین بخش با کمبود عرضه نیز مواجه هستیم. اخیرا نموداری منتشر شد که وضعیت تولید خودرو تا پایان مردادماه را نشان می‌داد. بر اساس این نمودار، مدیران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز بخش مونتاژی است، نسبت به سال گذشته با کاهش 60 درصدی تولید روبه‌رو بوده است. کرمان موتور نیز 10 درصد کاهش تولید داشته و در مقابل، بهمن و آریا حدود یک درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند؛ اما این افزایش آن‌قدر پررنگ نبوده که بتواند کاهش 60 درصدی تولید مدیران خودرو را جبران کند.
بنابراین، همزمان با افزایش قیمت خودروها، تا مردادماه شاهد کمبود عرضه نیز بوده‌ایم. زنگنه با تاکید بر افزایش قیمت خودروهای داخلی ادامه داد: از سوی دیگر، ایران‌خودرو و سایپا قصد داشتند تورم 40 درصدی سال گذشته را بر روی خودروهای خود اعمال کنند، اما دولت اجازه نداد و همچنان ایران‌خودرو در کشمکش برای افزایش قیمت‌ها قرار دارد. می‌خواهم بگویم تورمی که سال گذشته رخ داد، هنوز بازتاب کامل خود را در بازار امسال نشان نداده است.
اگر نرخ ارز مبادله‌ای افزایش پیدا کند، همچنان شاهد روند افزایشی خواهیم بود؛ این در حالی است که هنوز اثرات جنگ یا مکانیسم ماشه تأثیر خود را بر بازار خودرو نگذاشته‌اند.
بازار همچنان غرق در رکود است
این کارشناس خودرو به رکود عمیق بازار اشاره کرد و در این‌باره گفت: چگونه ممکن است قیمت در بازار کاهشی شود؟ یا باید ثبات اقتصادی در کشور ایجاد گردد، یا افزایش عرضه صورت بگیرد، و یا بازار با کاهش تقاضا مواجه شود. در حال حاضر بازار راکد است و با وجود این شرایط، ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

 
بازار طی 6 ماه گذشته در رکود کامل قرار داشته و دولت نیز تنها با انتشار اخبار مربوط به واردات خودروهای دست دوم نوعی خبر‌درمانی انجام داده است. بسیاری از خودروها نیز در بازار و کارخانه به یک قیمت رسیده‌اند. با این حال، به دلیل افزایش نرخ دلار و تعرفه‌های سنگینی که اعلام شده، قیمت‌ها به‌صورت بنیادی روند صعودی پیدا کرده‌اند، چرا که گرانی از پایه شکل می‌گیرد؛ در حالی‌که بازار همچنان غرق در رکود است.
این در شرایطی است که هنوز مکانیسم ماشه فعال نشده و تحریم‌ها بازنگشته است. وی در پایان متذکر شد: اگر مکانیسم ماشه فعال شود، ممکن است وضعیت تغییر کند. در آن شرایط واردات متوقف خواهد شد و تیراژ تولید خودروهای مونتاژی کاهش می‌یابد. اگر رابطه با چین نیز دچار مشکل شود، بازار بیش از وضعیت فعلی ملتهب خواهد شد و مردم ممکن است احساس کنند به دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بازگشته‌ایم؛ دوره‌ای که واردات ممنوع بود.
در چنین فضایی احتمال دارد مردم برای خرید خودرو به بازار هجوم بیاورند تا با قیمت‌های فعلی خودرو بخرند، از ترس اینکه در آینده گران‌تر نشود. در مجموع، شرایط اقتصاد کلان کشور بر بازار تأثیر می‌گذارد؛ این در حالی است که بازار به خودی خود در رکود به سر می‌برد و مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خرید خودروهای چندمیلیاردی، سرمایه خود را صرف خرید طلا کنند.

لینک کوتاه
نوسان قیمت بازار خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما