درآمد دولت از مالیات بر خودروهای لوکس در چهار ماه نخست سال رشد 54 درصدی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش ها دولت، موفق به کسب 739.8میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر خودروهای گرانقیمت شده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از فرارو، درآمد مالیاتی دولت از محل خودروهای لوکس در 4 ماه نخست امسال به استناد آمارهای سازمان امور مالیاتی رشد قابلتوجهی را تجربه کرده و به نظر میرسد این روند صعودی با تغییرات جدید در قانون بودجه 1404 و آییننامه واردات خودرو که در میانه جنگ ابلاغ شد، ادامه خواهد یافت.
دولت در چهار ماه نخست سال جاری، موفق به کسب 739.8میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر خودروهای گرانقیمت شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (چهار ماه نخست 1403) که درآمد از این محل به میزان 470میلیارد و 981میلیون تومان بوده، رشد حدود 54 درصدی را نشان میدهد که قابلتوجه است.
این افزایش درآمد، گواه بر اجرای موثرتر قوانین مالیاتی و همچنین رونق نسبی در بازار خودروهای لوکس وارداتی است. رشد واردات خودروهای نو به کشور، به عنوان یکی از دلایل افزایش درآمدهای مالیاتی از این محل شناخته میشود. این رشد را میتوان از دریچه آمار و ارقام هم مشاهده کرد.
فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران در 12 مرداد ماه اعلام کرد که در چهار ماه نخست سال جاری، تعداد 14 هزار و 287 دستگاه خودروی سواری نو به ارزش 313میلیون دلار وارد و از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.
این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تنها 10 هزار و 353 دستگاه خودرو به ارزش 209میلیون دلار وارد شده بود.
این آمار، رشدی بیش از 40 درصدی را در ترخیص خودروهای وارداتی نو در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
نکته قابلتوجه این است که طبق قانون بودجه سال 1404 خودروهای شخصی با ارزش بیش از پنجمیلیارد تومان مشمول مالیات سالانه شدهاند و با توجه به اینکه شروطی مثل حجم موتور و محدودیتهای قیمتی سابق در آییننامه جدید واردات خودرو دیگر دیده نمیشود، طیف وسیعتری از خودروهای لوکس به کشور وارد میشوند و همین موضوع دری تازه به روی دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی بیشتر از این محل باز کرده است.
تحلیلها نشان میدهد که دولت در تلاش است تا با هدف افزایش درآمدهای غیرنفتی و توزیع عادلانهتر ثروت، از این ظرفیت مالیاتی به نحو مطلوبتری بهرهبرداری کند.
البته برخی کارشناسان به دولت توصیه میکنند که تنها بر قیمت خودرو بهعنوان پایه مالیاتی تکیه نکند. در همین باره، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش تحلیلی پیشنهاد داده است که دولت به جای اخذ مالیات صرفا بر مبنای قیمت، از ابزارهای جامعتر و کارآمدتری مانند «مالیات هنگام خرید»، «مالیات بر مالکیت سالانه» و «مالیات بر سوخت» بهره بگیرد؛ مکانیسمهایی که در اغلب کشورهای توسعهیافته پیادهسازی شدهاند و با در نظر گرفتن فاکتورهایی، چون مصرف سوخت و آلایندگی، هم در مسیر عدالت مالیاتی حرکت میکنند و هم منجر به مدیریت تقاضا برای خودروهای پرمصرف و لوکس میشود؛ بنابراین اگر سیاستگذاران بهجای تمرکز بر ارزش خودرو، پارامترهای دیگری مثل حجم موتور، میزان مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی را دخیل کنند، درآمد پایدارتری را برای دولت ایجاد خواهند کرد که اثرات زیست محیطی و توزیع عادلانهتر بار مالیاتی را نیز به دنبال خواهد داشت.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تنها 15 درصد خودروهای آسیب دیده از جنگ دارای بیمه نامه... 30 تیر 1404
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بر اهمیت شفافسازی فرآیندهای... 3 اردیبهشت 1404
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بر اهمیت شفافسازی فرآیندهای... 3 اردیبهشت 1404
تهران- ایرنا- نماینده کارگری در شورای عالی کار گفت: دولت همراهی و درک خوبی نسبت به هر دو... 27 اسفند 1403
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت دولت با افزایش 35 درصدی حقوق کارگران تاکنون خبر داد. 24 اسفند 1403
بحث درباره افزایش قیمت بنزین در ایران مدتهاست که مطرح شده و شایعات مختلفی پیرامون آن... 10 بهمن 1403
دولت در دو ماه آینده مبالغ مختلفی را تحت عنوان یارانه، سود سهام عدالت یا عیدی به حساب... 2 بهمن 1403
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی با اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی با اشاره به... 26 دی 1403
نظرات شما