کارشناس بازار خودرو گفت: هیچوقت در هیچ مقطعی ورود خودرو در بورس نتوانست به آرام شدن بازار خودرو کمک کند. این یک الگوی عجیب و نادرستی است و اگر صحیح بود، تمام دنیا از آن استفاده میکردند.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از اقتصاد24، بازار خودرو در ایران در سالهای اخیر با رکود، تصمیمات متغیر و سیاستگذاریهای گاه متناقض مواجه بوده است. یکی از تازهترین اقدامات در این حوزه، تصمیم به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالای ایران است؛ اقدامی که با هدف ایجاد شفافیت، حذف واسطهها و تنظیم بازار صورت گرفته، اما در عین حال با واکنشهای متفاوتی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه روبهرو شده است.
نوزدهم مرداد ماه جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران در سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور بررسی پذیرش 5 مدل خودروی وارداتی برگزار شد؛ در پایان این جلسه، هیات پذیرش با عرضه 2512 دستگاه خودروی وارداتی از سوی 4 شرکت عرضه کننده موافقت کرد.
عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو در ارزیابی خود از عرضه خودرو در بورس به اقتصاد 24 گفت: «یک نکته خیلی مهمی در مورد عرضه خودرو در بورس وجود دارد و این است که هیچوقت در هیچ مقطعی ورود خودرو در بورس نتوانست به آرام شدن بازار خودرو کمک کند. این یک الگوی عجیب و نادرستی است و اگر صحیح بود، تمام دنیا از آن استفاده میکردند. ما در خلق و ایجاد راههای عجیب و غریب تخصص داریم و یکی از آنها عرضه خودرو در بورس است که بازار را برهم میریزد.»
افزایش قیمت خودرو
وی ضمن تاکید بر اینکه چه در بحث خودروهای تولیدی و چه خودروهای وارداتی، عرضه در بورس کاملا روش غلطی است، افزود: «من به شما قول میدهم که این روش صرفا برای این است که به بازار خودرو شوک وارد کنند. گروهی که از این آرامش ضرر میکنند، گروهی که به دنبال متشنج شدن بازار خودرو هستند تا سودشان را ببرند، همانهایی که از همه نهادها شکایت میکنند که چرا تعرفه پایین است، عرضه خودرو در بورس فقط به آنها کمک میکند تا سودشان را ببرند. بسیاری از خودروهای وارداتی در گمرک مانده و به آنها ارز تخصیص ندادند، دولت اجازه ترخیص بدهد و روند واردات را تسریع کند. اگر این کار را دولت انجام دهد، مطمئن باشید که وضعیت بازار خودرو از الان هم آرامتر میشود ولی متاسفانه به جای اینکه ماشینهای وارد شده را تحویل دهند، روشهای جدید برای فروش و پیشفروش خودرو ابداع میکنند؛ اول ماشینهایی که در گمرک دارد خاک میخورد را تحویل دهید تا ماشین به دست مردمی که چند ماه است پولشان را پرداخت کردهاند، برسد بعد روش جدیدی ابداع کنید.»
این کارشناس بازار خودرو درباره نتیجه عرضه خودرو در بورس، بیان کرد: «وقتی اعتباری برای خودروهای وارداتی تخصیص داده نشد، حالا در بورس هم عرضه شود، اتفاقی رخ نمیدهد چراکه فرق نمیکند که فرد در سامانه دولت یا خود واردکننده و بورس، یک نتیجه بیشتر ندارد و آن این است که ماشینش را به این زودیها تحویل نمیدهند. همیشه یکسری افراد در بخشهای مختلف حضور دارند که کارشکنی میکنند و روند واردات را عملا کند کردهاند. مهمترین اصل این است که ترخیص خودرویی که در گمرک دارد خاک میخورد را انجام و به مشتری تحویل دهند نه اینکه روشهای جدید و قبلا شکست خوردهای را ابداع کنند. اگر روش فروختن خودرو در بورس مناسب بود چرا آن را متوقف کردند؟»
جعفری درباره اثر عرضه خودرو در بورس بر قیمتها گفت: «در حال حاضر یک طیفی زورش به این میرسد که ماشین را در بورس بفروشد تا با یک سری روش مهندسی، یک بازار سیاه راه بیاندازند و با قیمتهای بالاتر بفروشند. قبلا هم در ماشینهایی مانند هایما، دنا و لاماری و ... روشهای مهندسی بورسی وجود داشت. بدین صورت که بازار سیاه راه میانداختند و به یکباره حباب قیمتی را بالا میبردند. به عنوان مثال یک خودرو 800 میلیونی را به قیمت 1 میلیارد و 500 میلیون تومان درخواست میدادند. بسیاری از این موارد را سازمان بورس متوجه میشد و جلویش را میگرفت ولی الزاما همیشه این شکلی نیست. خودروهای داخلی حباب زیادی در بازار داشتند و الان قیمتشان نزدیک قیمت کارخانه شده است.»
وی تصریح کرد: «خودروساز دست به هر کاری میزند که بگوید ارزش ماشین من در بازار بیشتر است ولی موفق نمیشود. الان آن حباب از بین رفته و بنا به هر دلیلی مردم ماشین نمیخرند؛ بنابراین قیمت کارخانه به قیمت بازار رسیده است. حال وظیفه شرکتی که تا الان داشته از این موضوع نفع میبرده، متشنج کردن بازار است و اینکه بگوید قیمتگذاری را آزاد کنید و بگذارید من با قیمت بالاتر خوردو بفروشم.»
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: «دولت در سامانه پیش فروش، ماشینهای وارداتی را عرضه کرده ولی میزان استقبال از آن را با زمستان سال گذشته مقایسه کنید؛ مردم دیگر اصلا به دولت اطمینان ندارند، چراکه در سامانه دولتی ماشین ثبت نام کردهاند ولی تحویل نگرفتهاند. دولت هم نه تنها پیگیری نمیکند بلکه خودش روند واردات را کند میکند. وقتی واردکننده ماشین را خریده و در گمرک ترخیص نمیکند، مشکل از دولت است. وقتی مردم چنین وضعی را میبینند، تصمیم میگیرند از بازار آزاد خرید کنند که حباب ندارد. با خودشان میگویند چه کاری است از سامانه
ای بخرند که هنوز تکلیف تعرفهاش مشخص نیست. وقتی خریدار بلاتکلیف است و قانون واحد وجود ندارد و هرکسی میتواند روی تعرفه و روند واردات، تخصیص ارز و ترخیص ایراد وارد کند، چرا مردم باید اعتماد کنند و از سامانه دولت ماشین خریداری کنند؟»
لینک کوتاه
نظرات شما