معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از اجرای برنامه‌ای جامع برای نوسازی ناوگان حفاری، بومی‌سازی گسترده تجهیزات، تولید موتور ملی حفاری و هدف‌گذاری تعمیر و تکمیل 150 حلقه چاه تا پایان امسال خبر داد و تأکید کرد: با تکیه بر تجربه چند دهه فعالیت این شرکت آماده مشارکت در پروژه های حفاری در سطح منطقه‌ است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مسعود افشار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره اینکه شرکت ملی حفاری ایران چه برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان حفاری دارد و چه اقدام‌هایی در این زمینه انجام شده است، گفت: این شرکت با تکیه بر تجربه چند دهه فعالیت و در اختیار داشتن نیروهای متخصص، برنامه‌ای جامع برای بازسازی و نوسازی ناوگان حفاری خود در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه خرید 15 دستگاه حفاری جدید خشکی با فناوری ولتاژ AC به جای دکل‌های قدیمی DC ازجمله اقدام‌های راهبردی در این حوزه است، افزود: دو دستگاه از این دکل‌ها فوق سنگین و با قدرت 3000 اسب بخار طراحی شده‌اند و قابلیت حفاری در اعماق بالا و در شرایط زمین‌شناسی پیچیده را دارند. این دکل‌ها برای عملیات حفاری مورب نیز مناسب بوده و از آخرین فناوری‌های روز بهره‌مند هستند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خصوص هدف‌گذاری این شرکت در حوزه تعمیر و تکمیل چاه‌های نفتی اظهار کرد: سال گذشته 100 حلقه چاه تعمیر و تکمیل شد و امسال تاکنون تکمیل 10 حلقه جلوتر در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بوده است و برآورد ما این است که تا پایان سال به رکورد 150 حلقه چاه برسیم.
آموزش مستمر نیروی انسانی
افشار درباره برنامه شرکت ملی حفاری برای آموزش نیروهای متخصص گفت: این شرکت از گذشته دارای مرکز آموزشی مجهز است که به‌صورت پیوسته دوره‌های تخصصی برای کارکنان فعال برگزار می‌کند، همچنین 270 کارآموز جدید نیز در حال طی دوره‌های فنی هستند تا به مدیریت عملیات حفاری اضافه شوند.
وی به این پرسش که سهم بومی‌سازی در تأمین قطعات دکل‌های حفاری چقدر است، پاسخ داد: هم‌اکنون بیش از 75 درصد قطعات مصرفی دکل‌ها در داخل کشور تولید می‌شود. بسیاری از قطعات راهبردی مانند قطعات پمپ‌های گل، سیستم‌های برق، SCR، کابل‌ها، مخازن و تجهیزات میکسر نیز از سوی شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان ساخته می‌شود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره پروژه تولید موتور ملی حفاری اظهار کرد: قرارداد ساخت 9 موتور ملی با یک شرکت داخلی امضا شده و نخستین موتور نیز تا پیش از پایان امسال رونمایی می‌شود.
عبور از تحریم با تکیه بر توان داخلی
افشار در خصوص مهمترین چالش‌های شرکت ملی حفاری ایران ناشی از تحریم‌ها اظهار کرد: تولید داخلی بسیاری از تجهیزات سبب شد وابستگی به خارج کاهش یابد اما در بخش موتور، چالش‌هایی داشتیم که با قرارداد جدید، در حال برطرف شدن است. تولید SCR، کابل‌ها و مخازن از دیگر نمونه‌های موفق خودکفایی است.
وی ادامه داد: نصب سیستم مدیریت پسماند روی دستگاه‌های حفاری آلودگی‌های سیال حفاری و کَنده‌ها را حذف و آب مصرفی را بازیافت می‌کند، همچنین پس از پایان عملیات، محوطه دکل پاکسازی می‌شود. اقدام‌های کنترلی برای کاهش آلودگی صوتی و گازی نیز در دست اجراست.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره چشم‌انداز آینده این شرکت گفت: هدف ما حفظ جایگاه شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حفاری کشور و اولویت نخست کارفرماهاست. هم‌اکنون کارشناسان ما در چندین پروژه‌ توسعه میادین در اقصی نقاط کشور حضور دارند و تجربه موفق حفاری در ترکمنستان در سال های گذشته پشتوانه‌ای برای توسعه فعالیت‌ها در کشورهای همسایه خواهد بود.
افشار تأکید کرد: با توسعه فناوری، خودکفایی در تجهیزات و بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد، ملی حفاری با قدرت در مسیر توسعه پایدار قرار دارد و آماده ایفای نقش مؤثر در عرصه منطقه‌ای است.

لینک کوتاه
شركت ملی حفاری ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما